• Sigrid

Risgrynsgröt i ugnen - den blev inte krämig, vad gjorde jag fel?

Jag gjorde risgrynsgröt i ugnen i helgen, men den blev inte så krämig som den som min mamma gör (med samma mängd ingredienser) på spisen. Den jag gjorde föll liksom isär när vi hade på mjölken i tallriken. Vad gjorde jag för fel?

Så här gjorde jag:
    Kokade upp riset med vatten och salt, under lock, ca 15 minuter på spisen tills vattnet kokat in. Sen tillsatte jagkanelstång, grädde och mjölk (1/5 grädde och 4/5 standradmjölk). Jag lät det koka upp i kastrullen. Sen satta jag in kastrullen i ugnen: 100 grader i en timme.

Alla tips tas tacksamt emot!

• Svar på tråden Risgrynsgröt i ugnen - den blev inte krämig, vad gjorde jag fel?
  • Nyfiken gul

gör aldrig gröt i ugnen  men det jag spontant tänker på är att det faktiskt inte var klart ännu.  Och den dummaste frågan av alla: Hade du rätt sorts ris?  Det ska vara rundkornigt grötris.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Sigrid
    Nyfiken gul skrev 2010-11-29 19:17:26 följande:
    gör aldrig gröt i ugnen  men det jag spontant tänker på är att det faktiskt inte var klart ännu.  Och den dummaste frågan av alla: Hade du rätt sorts ris?  Det ska vara rundkornigt grötris.
    Den kanske inte var klar, nästa gång får jag testa att ha den inne lite längre.
    Och inga frågor är dumma. Det stod grötris på förpackningen så jag hoppas att det stämde.Måste gå och kolla.
  • Atamon

Jag använder aldrig vatten när jag kokar risgrynsgröt, jag kokar med mjölk redan från början och det blir bra, kan vara ett tips  ( jag har den dock aldrig i ugnen men har tänkt att prova det. Jag kokar upp, kokar en stund, tar kastrullen av plattan och ställer på en skärbräda i trä så får den stå och svälla klart där)

• Nyfiken gul

sen när jag kokar gröt brukar jag inte ha i all vätskemängd på en gång, jag brukar späda vartefter det tjocknar.

och det är också viktigt att man använder riktig mjölk och grädde. Inga lättvarianter, för det tjocknar inte.

Standardmjölk och riktig grädde ska det vara.

• Trust me

Varför i ugnen? Risgrynsgröt gör man på spisen. En gammal kär tradition som redan de gamla grekerna kände till. Det finns massor av djungelordspråk på temat också.

• Nyfiken gul
    Trust me skrev 2010-11-29 19:44:53 följande:
    Varför i ugnen? Risgrynsgröt gör man på spisen. En gammal kär tradition som redan de gamla grekerna kände till. Det finns massor av djungelordspråk på temat också.
    ugnen är bra om man inte har tid att stå och röra hela tiden, det kan lätt fastna och bli bränt också om man inte är van att koka gröten.
  • MajaVira

Kanske ugnen inte håller 100 grader? Det kan ju skilja en del mellan olika ugnar, så är kanske nödvändigt att ställa ugnen på 110 grader för att det faktiskt ska vara 100 grader... Testa med en stektermometer!

• Trust me
    Nyfiken gul skrev 2010-11-29 19:49:29 följande:
    ugnen är bra om man inte har tid att stå och röra hela tiden, det kan lätt fastna och bli bränt också om man inte är van att koka gröten.
    Men det tar tid och uppmärksamhet att laga mat. Ska det bli bra ska det göras ordentligt. Det är däremot inte särskilt avancerat. Prova så ska du se att även du kan.
  • Örnie

Jag brukar koka risgrynsgröt i kylväskan. D v s min variant på koklåda. Först kokas gröten 15 minuter med vatten och sedan får den ett uppkok med mjölk och därefter ställs den på en träbräda i kylväskan. Väskans plastinnesida skyddas med tidningspapper. Och så knölas mera tidningar ner på locket och bredvid. Stäng kylväskan. Det tar kanske lite längre tid än på spisen. Men den blir inte vidbränd, kokar inte över, behöver inte riktigt så mycket mjölk och kräver ingen passning.

Varför ska man stå och röra i en gryta när det inte behövs? El sparar man också. 

• Kiira
    Örnie skrev 2010-11-29 20:21:47 följande:
    Jag brukar koka risgrynsgröt i kylväskan. D v s min variant på koklåda. Först kokas gröten 15 minuter med vatten och sedan får den ett uppkok med mjölk och därefter ställs den på en träbräda i kylväskan. Väskans plastinnesida skyddas med tidningspapper. Och så knölas mera tidningar ner på locket och bredvid. Stäng kylväskan. Det tar kanske lite längre tid än på spisen. Men den blir inte vidbränd, kokar inte över, behöver inte riktigt så mycket mjölk och kräver ingen passning.

Varför ska man stå och röra i en gryta när det inte behövs? El sparar man också. 
    intressant sätt att koka gröt! skulle vara kul att testa men de känns lite för lång tid för mig =) men låter väldigt intressant!
  • Nyfiken gul
    Trust me skrev 2010-11-29 20:08:51 följande:
    Men det tar tid och uppmärksamhet att laga mat. Ska det bli bra ska det göras ordentligt. Det är däremot inte särskilt avancerat. Prova så ska du se att även du kan.
    det är inte jag som gör i ugn utan ts... Jag kokar min gröt på spisen...  bäst blir den på gammal hederlig vedspis men tyvärr finns den inte längre kvar i huset...

men jag kan däremot förstå dom som gör gröt i ugnen
  • Trust me
    Nyfiken gul skrev 2010-11-29 21:04:32 följande:
    det är inte jag som gör i ugn utan ts... Jag kokar min gröt på spisen...  bäst blir den på gammal hederlig vedspis men tyvärr finns den inte längre kvar i huset...

men jag kan däremot förstå dom som gör gröt i ugnen
    Felcitering men i sak så vänder jag mig mot det du skriver.

Samma sak gäller havregrynsgröt, ris och såser. Mycket kan brannas vid och kan ta tid och uppmärksamhet. Allt det ska väl inte behöva göras i ugnen.
  • Ann Lee

TS: Skulle nog säga att din gröt inte var klar när du tog ut den men jag är inte säker.

Jag gör inte likadant som du. Jag mäter upp grötris, salt och mjölk i en ugnsform och ställer in i ugnen i 1, 5 timme på 175 grader. Ökar man receptet eller har smal och hög form kan det ta lite längre tid.

Kolla gärna utförligt recept och bild på min blogg:
    http://frostrosor.blogspot.com/2010/11/risgrynsgrot-i-ugn.html

• Sigrid

Tack för alla svar. Antar att gröten inte var klar helt enkelt.

Och till er som tycker att man ska göra gröt på spisen, så får ni gärna göra det. Anledningen till att jag ville testa i ugnen är att varje julafton äter vi risgrynsgröt på kvällen och det är alltid någon (= min mamma) som står och rör och rör och rör i denna gröt för att den inte ska brännas vid. Att göra den i ugnen skulle ge oss mer tid tillsammans och det är väl det julafton är till för, att vara tillsammans med sina nära och kära.

• Kimban

Min mormor brukar lågtempa den i ugnen över natten, ca 75 grader. Den brukar bli god. Fast ni kan ju ha den över dagen då om ni äter på kvällen.

• BuoBä

Det kan bli olika resultat med olika rismärken också. Kommer ihåg att jag en gång hade råkat köpa något märke där risgrynen var mer gula än vita, och den gröten blev aldrig krämig hur vi än försökte.

Svar på tråden Risgrynsgröt i ugnen - den blev inte krämig, vad gjorde jag fel?