• ThereseW

Första gången med ersättning, hur mycket?

Hej! Jag har helammat min dotter i 3 månader nu men jag ska bort nästa helg och eftersom det är svårt att pumpa ur tillräckligt mycket så tänkte jag att min man ska få ge henne ersättning när jag är borta om hon blir hungrig.
    Hur vet jag hur mycket hon kommer vilja ha? Ska man låta henne äta så mycket hon vill eller finns det risk att hon kan få ont i magen eller så om hon äter för mycket?

Är helt ny med det här med ersättning och är rädd att man gör nåt fel...

Tacksam för svar ni som kan det här med flaskmatning och ersättning :)

• Svar på tråden Första gången med ersättning, hur mycket?
  • älskarlivet81

Åh jag kommer ihåg hur nervöst det var när vi gick över till ersättning. Du kommer lära dig efter ett tag hur mycket din tjej vill ha. 

För oss blev det så till slut att hon åt 150-180 ml (vatten, sen tillkommer 5-6 mått pulver) på dagen och ca 210 ml (+ 7 mått pulver) på kvällen innan sängdags. 

• LillTussa

Jag gav mjölk i flaska, när vi skulle gå över till ersättning gav jag 50/50 i flaskan några ggr först.

Vår kille (som är extremt matglad) 4 mån, äter 210 ml ersättning/mål. Men han lämnar ofta en skvätt vilket jag tycker är bra (dock oekonomiskt ) men då vet jag att han är mätt och inte vill ha mer. 

• luckyme83

man ger så mycket som bebisen vill ha och det kan ju vara svårt att veta i förväg eftersom alla äter olika mycket..

min tjej på 2.5 månad äter iaf ca 200 ml 6 gånger om dagen...

• LillTussa

Tips är att prova flaskan tidigt så ni vet att hon tar den, blev lite osäker på ts om du redan provat eller.?.
    Kan tipsa om avent-flaskorna, ska likna bröstet samt att de måste suga ordentligt för att få i sig, såsom bröstet.. Napp-basen är bred så det blir liknande grepp.
    Hade problem med lilleman, han tog inte om det var för smala napp-baser såsom Eska-nappar. Han fattade liksom inte. Aventnappen högg han direkt!
    Och låt pappan ge, man luktar för mkt mat själv så de kan krångla för det också. Att de känner bröstet o hellre vill ha det. Pappan luktar ju inte lika mkt mat som en själv..  

• 4mychildren

Vi blandade till 200 ml första gångerna vi gav ersättning. Då brukade han lämna en liten skvätt men vi visste att han var mätt i alla fall. Vi blandade hellre lite för mycket i början än att chansa och blanda för lite och måste gör två gånger. Efter några dagar får man ett ganska bra grepp om hur mycket bebis äter och sådär. 

Tyckte också det var svårt när man gått från amning till ersättning, hade ju ingen aning om hur många ml han åt ju.. Men det gav sig med tiden. Tillslut blev vi mästare på att blanda och visste precis hur mycket han ville ha vissa tidpunkter på dagen Skrattande 

Elliot -09, Livet är vad man gör det till.
  • ThereseW

Okej, då vet jag lite. Har prövat att mata henne med min mjölk tidigare ur flaska så jag vet att hon tar flaskan jättebra. Hon slurkade i sig 150ml ersättning och sen blev hon ledsen när det var slut, men jag blev rädd att man kunde ge för mycket så det skulle bli knas. Nu har hon fått 50ml till och det ville hon gärna ha :)
    Skönt att veta att man inte kan övergöda henne, att hon får äta tills hon blir nöjd :)
    Kommer fortsätta amma henne, men ibland när man ska vara borta några timmar så är det ju bra att det finns ersättning att ge.

Tack för bra svar!

• flickan85
    ThereseW skrev 2010-11-29 20:21:35 följande:
    Okej, då vet jag lite. Har prövat att mata henne med min mjölk tidigare ur flaska så jag vet att hon tar flaskan jättebra. Hon slurkade i sig 150ml ersättning och sen blev hon ledsen när det var slut, men jag blev rädd att man kunde ge för mycket så det skulle bli knas. Nu har hon fått 50ml till och det ville hon gärna ha :)
    Skönt att veta att man inte kan övergöda henne, att hon får äta tills hon blir nöjd :)
    Kommer fortsätta amma henne, men ibland när man ska vara borta några timmar så är det ju bra att det finns ersättning att ge.

Tack för bra svar!
    bebisar kräks ju upp överskottet som inte behövs. Det är bara att mata på. Det står på förpackningen hur mycket man ska blanda till dem små på ett  ungefär.
  • Stina f

Ja som endast ger ersättning fick de här berättat för mig av BVC när ja var rädd för att övergöda min bebis.
    "Antingen spyr han upp de, eller så vill han inte ha mer eller så spottar han ut maten. De går inte att övergöda en bebis!" 

Svar på tråden Första gången med ersättning, hur mycket?