• Anonym (Har ont)

Hårsäcksinflammation? HÅL i armhålan

Någon som varit med om något liknande? Det började som en hårsäcksinflammation, rött och irriterat, ungefär som en finne. Men sen blev det som en böld, och sen flera bölder bredvid varandra som gjorde jätteont. Tillslut svullnade de och jag lyckades klämma hål på en och det kom ut massor av blod, och såsmåningom var.

Nu är det som ett hål på ett par mm i armhålan, man kan altså kika in. Det kommer ur var och gojs ur det, hur äckligt som helst.

Det kändes okej ett tag efter att jag klämt ut en hel del var/blod, men nu har det börjat ömma mer igen, och det är som en rodnad runtom, kanske två centimeter ifrån själva hålet.

Jag vet inte alls vad jag ska göra med det, har försökt kontakta husläkare men eftersom jag inte har någon egen då jag nyligen har flyttat så har de inte plats att ta emot mig. Inte kan jag åka till akuten med en sånhär grej heller?

• Svar på tråden Hårsäcksinflammation? HÅL i armhålan
  • Jenny S

Tycker att du ska uppsöka en infektionsklinik för bedömning av antibiotikabehov.
    Låter som att det kan vara läge för det....

• koje

Har du alsollösning hemma? Tvätta med det. Häll så mycket alsollösning i såret som du kan o ligg stilla o försök hålla vätskan där i såret ett litet tag.

När du sen legat med det ett litet tag så ta 2 kompresser och med hjälp av dem tryck lite till och försök få ut så mycket klet som möjligt.

Lägg sen en kompress med alsollösning på, på såret och sätt en bit tejp över så ska du se att det blir bättre.

Dettta måste även distriktssköterskan kunna ta hand om el om du har någon som jobbar inom vården som kan hjälpa dej med detta.

Lycka till

• Anonym (Har ont)

Kan tillägga att jag haft såhär i över en och en halv månad, så det börjar kännas riktigt drygt nu.

• Lorelei

Ring sjukvårdsupplysningen där du bor så skickar de dig rätt. Självklart måste du få träffa husläkare även om du är nyinflyttad.

• blip

tycker du ska uppsöka din distrikssköterska eller hälsocentral, det är möjligt att penicillin är nödvändigt...

• Anonym (Sympatisk)

Det låter en hel del som vad min man har. Har har opererat bort nästan all hud i ena armhålan eftersom det bildats elaka fistelgångar, han hade ignorerat det alldeles för länge. Nu har han även besvär i andra armhålan och ska förhoppningsvis snart in och operera det, vilket inte sak vara lika illa som den första operationen.

Gå till läkaren och se vad de säger! Antibiotika är ett alternativ som kan vara tillräckligt.

• mamma till emmsis

min sambo har presic samma "problem" som du ibland,, vi brykar badda med jodopax som min svärmor hade hemma och sen efter nå dagar va de bra igen... Men de kan komma lite nu och då,, han ha haft de 2 ggr då han fått som du säjjer hål... Men ja skulle råda dej att ta kontakt me en läkare för att höra vad dom säjjer... // tessan

• Anonym (Har ont)

Jag har nu varit hos läkare och har fått pencillin som jag hoppas ska bita på det här. De tog även en bakterieodling för att se om jag får rätt behandling.

Tack för alla svar!

• Anonym

Min sambo har något som kallas sakraldermoid/ pilonidalcysta. Det är en hårsäcksinflammation som utvecklar sig till sår och fistelgångar. Är jättejobbigt, man måste lägga om detta varannan dag.

• Hustomten

Oj jag trodde jag var ensam om detta?!!

Jag har sedan vi låg på BIVA med våra två frösta för 3 år sedan drabbats av det som du har Anonym (Har ont).

"rött och irriterat, ungefär som en finne. Men sen blev det som en böld, och sen flera bölder bredvid varandra som gjorde jätteont. Tillslut svullnade de och jag lyckades klämma hål på en och det kom ut massor av blod, och såsmåningom var."

Kunde inte beskrivit det bättre själv. Ibland blir det inget eller inte mer än som en finne. Ibland är det hårda svullnader utan "finnar" och får man hål på dem kommer bara blod och levrat blod.

Jag får detta titt som tätt och runt armhålorna, ner efter sidan mot brösten och midjan. Har haft på rumpan, låren, armarna och nu senast på låret ganska nära underlivet. Det vart riktigt illa så just nu går jag på penicillin. Jag har varit i kontakt med tre läkare. EN sa att det var ett virus som orsakade det, en sa att jag inte tvättade mig ordentligt (!) och en tog prover som inte visade ngt alls. Dessa bölder kommer ibland när jag rakat mig (efter nån dag) och ibland när jag börjar bli förkyld eller känner mig dålig.

Hoppas du får klarhet i detta för det har jag fortfarnade inte fått. Och nu är jag jätte vacker med ärr överallt

Svar på tråden Hårsäcksinflammation? HÅL i armhålan