• jamtlandsstårs

högre lön som vikarie än tillsvidare anställd är det rimligt?

som rubriken lyder, är det verkligen rimligt att det ska skilja 1800/månad mellan en vikarie och fast anställd där vikarien tjänar mer än den som är tillsvidare anställd...vad tycker ni??

• Svar på tråden högre lön som vikarie än tillsvidare anställd är det rimligt?
  • jassikan

En del gör så för att få in någon på en tjänst som de måste få tillsatt/vikarie till.

• ikafika

Det beror väl på. Erfarenhet och utbildning tex borde ju ge högre lön. Sedan brukar ju ofta vikarier ha timlön vilket betyder att de kan få 12% semestertilägg utbetalt direkt på lönen ist för att få betald semester som tillvidareanställda har.

• Kyanita
    ikafika skrev 2010-11-29 23:21:27 följande:
    Det beror väl på. Erfarenhet och utbildning tex borde ju ge högre lön. Sedan brukar ju ofta vikarier ha timlön vilket betyder att de kan få 12% semestertilägg utbetalt direkt på lönen ist för att få betald semester som tillvidareanställda har.
    Precis.
  • jamtlandsstårs

nja dessa vikarier har varken mer erfarenhet eller timlön...

• VärldensbästaH
    jassikan skrev 2010-11-29 21:39:14 följande:
    En del gör så för att få in någon på en tjänst som de måste få tillsatt/vikarie till.
    Var min tanke också, att man gjort så för att få en viss person...
  • Raskask

Rimligt har inte så mycket med lönesättning att göra. Förhandlingsförmåga däremot. Vilket man kan tycka vara orättvist om nu inte jobbet i sig kräver att man är bra på att förhandla, men så är det oftast iallafall.

• snabla

nej jag tycker att man ska ha mer som fast anställd om erfarenhet, utbildning etc är lika...

• Tecken

På de flesta arbetsplatser råder individuell lönesättning. Den som kan argumentera för sin sak/lön, har mer erfarenhet/utbildning och gör ett bättre jobb ska ha mer betalt - oavsett om denne är vikarie eller tillsvidareanställd.

• malin7502

Jag tycker absolut inte det är rimligt... Men säkerligen verklighet på många ställen ändå...

Jobbar inom kommunen, och har full kompetens för det arbete jag utför trots min brist på utbildning för jobbet - gör det absolut inte sämre än somliga av mina kollegor som har relevant utbildning, snarare bättre än vissa av dem. Dock när lönesättning sker så är det utbildning som prioriteras högst i min kommun - inte vilket jobb du utför (individuell lönesättning tillämpas inte på stora massan kommunalare utan generella avtal är det som gäller).
    Detta innebär att de vikarier som kommer in hos oss som nybörjare med treårigt gymnasie (hotell/restaurang) har mer i lön än jag har som är outbildad med nånstans mellan tre och fem års anställningstid :P

Rimligt? Näe, men säkert inte helt ovanligt.

Svar på tråden högre lön som vikarie än tillsvidare anställd är det rimligt?