• angelina244

Crescent barnvagnar visar intressant film om bebisspråk

Det här gillar jag skarpt. Ungen är så cool när mamman fattar vad hon vill.

Fördelar med teckenspråket:
    Mindre frustration särskilt för barnet då både du och barnet förstår varandra bättre. Den ömsesidiga träningen stimulerar barnets intellektuella utveckling och språkinlärning.

Kan man gå kurs i det här? Tacksam för svar. 
  • Svar på tråden Crescent barnvagnar visar intressant film om bebisspråk
  • GunnarGunnar

Klart intressant Angelina. Hittade denna artikel på DN.

CITAT, DN:
    Barn får högre IQ och större ordförråd om de lär sig teckenspråk innan de börjar prata, enligt psykologer i USA.
    - Det här har verkligen exploderat på sista tiden, säger Linda Acredolo, professor i psykologi vid University of California i Davis, USA.
    Hon är medförfattare till bästsäljaren Baby Signs. Boken finns i en halv miljon amerikanska hem och har blivit översatt till fjorton språk, inklusive hebreiska, litauiska och danska. Dock inte till svenska, än så länge. 

Artikeln är från 2004 så det lär väl han hänt en del och särskilt i USA som ofta ligger i täten med mycket. 

MER:
    Baby Sign Language - Dictionary, Glossary, Pictures, Images of ...

• mariaanna88

När man ändå googlar: 

"Man kom fram till att bebisarna i första och andra gruppen inte förbättrade sin språkförmåga. Men, hurra, barnen i teckenspråksgruppen fick faktiskt bättre talspråk och teckenspråkskommunikation än de otränade eller taltränade barnen. Störst effekt hade språkträningen på barn i åldern 19-24 månader."

Klippt från: http://www.psykologifabriken.se/lar-din-bebis-teckensprak/

Hur kan man ifrågasätta att det inte skulle förbättra språkinlärningen??? Säger inte det sig självt att barn blir bättre på språk oavsett om det börjar med tecken eller inte??? Varför denna skepsis. Sverige är så försiktigt. 

• mariaanna88

Citat. "Existing research suggests that there may be benefits to teaching signing to hearing infants who have not yet developed vocal communication." 

och

"A concern associated with the early use of sign language is the potential for a delay in the onset of vocal language; however, results of a study by Goodwyn, Acredolo, and Brown (2000) suggest that sign training might facilitate rather than hinder the development of vocal language. In this study, hearing infants whose parents encouraged symbolic gestures outperformed children whose parents encouraged vocal language on follow-up tests of receptive and expressive vocal language."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1868823/

• GunnarGunnar

Du skriver hur man kan vara så skeptisk mariaanna, men det står ju att det funkar. Hur menar du?

• mariaanna88

Jag menade det här: www.psykologifabriken.se/lar-din-bebis-teckensprak/

Finns det inte risk att teckenspråk försenar språkutvecklingen?
    Studien pekar ju åt det motsatta hållet. Men jag är inte helt övertygad. 

Min spontana tanke är att detta borde kunna vara något för föräldrar till barn med autism eller asperger som ju har stora problem med spontant icke-verbalt beteende. 

Känns som om skribenten tar ett steg tillbaka och bara medger att barn med autism har nytta av teckenspråk. Fast i den amerikanska studien verkar alla barn ha nytta av det inte bara "sjuka" barn. 

• GunnarGunnar

Ok jag fattar. Håller med dig Mariaanna. 

Angelina frågade efter kurs i det här. På svenska antar jag. Inte på engelska, DVD?

Hittad denna: www.westmannatolk.se/Hoestens-kurs-i-Babytecken!

Jag får inte länken att funka, men jag klistrade här i allafall. 

• mariaanna88

Här en till
    www.sdrf.se/sdr/babytecken/index.htm

Välkommen till babytecken

Att kommunicera och samspela med sitt barn är både viktigt och roligt!
    Forskarna har upptäckt fördelen med att lära sig teckenspråk som baby.
    Babyn kan använda tecken långt innan hon/han lärt sig prata och det
    innebär att babyn kan göra dig förstodd tidigt. Barnen får dessutsom
    större ordförråd.

• angelina244

Megatack för länkarna. iPhone-Appen måste bara komma på svenska.

Svar på tråden Crescent barnvagnar visar intressant film om bebisspråk