• Sessilou

Stressande - Så sjukt långa köer till förskolan i Stockholm stad

Måste bara få beklaga mig lite över de långa köerna till förskolan i Stockholm stad. Vi önskar plats i januari 2011 ( som ca 200 andra barn i vår stadsdel!)  och kommer då att ha stått i kön i 10 månader ( sedan sonens 6-månadersdag, och han kommer vara 16 månader i januari). Och går man in o tittar på ens kötider så ligger man på runt plats 30-70. Inte klokt! No way in hell att man får plats överhuvudtaget. Nu ger man garantiplatser till barnen i andra stadsdelar, långt ifrån där man bor, allt för att "klara" garantin.

Jag har inget emot att vara hemma med sonen, det är jättemysigt. Men det känns otroligt stressande att inte kunna ge besked till min arbetsgivare och mina kollegor, som väntar på att jag ska börja jobba igen. Känns som om livet är på "stand-by". Ekonomin tryter och ovissheten ger en lite smått ångest.

Vet egentligen inte vad jag vill med denna tråd! bara klaga lite. Någon med erfarenhet? samma sits? hur tänker ni göra om ni inte får plats?

Less is more=)
  • Svar på tråden Stressande - Så sjukt långa köer till förskolan i Stockholm stad
  • Ammi84

Samma här!

Så oerhört påfrestande på så många olika plan. Både jag och min make ska börja jobba till våren och sonen kommer inte få plats på ngn av de förskolor vi sökt; varken kommunala eller privata. Vi ställde oss i kön tidigare än 6 mån, men det spelar tydligen ingen roll för tanten på kontaktcenter sa att de räknar från dagen barnet fyller 6 mån.

Jag ser det som så att vi får försöka lösa förskolefrågan när tiden kommer. Jag jobbar inte ens i stockholms kommun så jag har ca 2 timmars resväg till jobbet och 2h tillbaka. Vet inte hur vi ska ordna med lämning och hämtning om vi får förskoleålats långt från hemmet. Får väl testa första månaden och se hur det går. Men det känns lite bra med garantiplats för vi behöver två inkomster nästa år!

hoppas det går bra för er också! Kram

• Sessilou
    Ammi84 skrev 2010-11-29 23:00:19 följande:
    Samma här!

Så oerhört påfrestande på så många olika plan. Både jag och min make ska börja jobba till våren och sonen kommer inte få plats på ngn av de förskolor vi sökt; varken kommunala eller privata. Vi ställde oss i kön tidigare än 6 mån, men det spelar tydligen ingen roll för tanten på kontaktcenter sa att de räknar från dagen barnet fyller 6 mån.

Jag ser det som så att vi får försöka lösa förskolefrågan när tiden kommer. Jag jobbar inte ens i stockholms kommun så jag har ca 2 timmars resväg till jobbet och 2h tillbaka. Vet inte hur vi ska ordna med lämning och hämtning om vi får förskoleålats långt från hemmet. Får väl testa första månaden och se hur det går. Men det känns lite bra med garantiplats för vi behöver två inkomster nästa år!

hoppas det går bra för er också! Kram
    ja man kan ju inte göra så mkt innan man vet! Men vi kommer tacka nej till garantiplatsen om den inte är i vårt område, för vi har inte möjlighet att sitta o åka nån annanstans, plus att vi inte vill skola in sonen på en förskola tillfälligt för att sen rycka upp honom om man får plats på nåt av sina val. Men usch...ibland har man inget val. Många som inte har nåt val.
    Less is more=)
  • Floff

Här ska ni får höra då..

Jag ställde vår son i kö runt 6 månader men fick inget bekräftelsemail som man tydligen skulle få. Jag var inte uppmärksam på att det inte kom på en gång, så där får jag skylla mig själv.. men så ringer jag typ 2 månader senare bara för att kolla eftersom jag då tyckte att NÅN sorts bekräftelse skulle man väl fått vid det här laget. Då säger tjejen att ansökan inte ens kommit in! Tydligen hade det något strul med datasystemet då, så om man skrev in sitt postnummer med ett mellanslag så registrerades inte ansökan. GAAAAH! Så det var bara att skicka in en ny ansökan i somras och nu ligger vi ju typ sist i högen. Vill egentligen att han ska börja i vår men det lär ju inte hända. Bläh...

• nogger1234

Ni vet väl att det finns privata familjedaghem (dagmammor) i Stockholm. Enl. brukarundersökningen så är föräldrar som har barn hos privata dagmammor de mest nöjda i alla frågor. Själv har jag haft en underbar dagmamma till alla mina barn. Jag vet att de har en egen hemsida www.privatafamiljedaghem.se. Gå gärna in och läs om deras verksamhet.

• straw2008

Ni kan börja med att dela köplatserna på 3, nästan alla anger 3 olika val men antar endast en plats. Har bara skolat in ett barn 2009 o var då som nummer 70, ingen syskonförtur eller så! Men vi blev inom snar tid erbjudna 3 platser i vårt kvarter (sthlms innerstad) Sen kan man ju inte stirra sig blind på sitt förstaval, alla mammor i gruppen gjorde det o INGEN fick förstavalet men med facit i hand är alla sjukt nöjda ändå :0)

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • sanna11111

Vi bor i en liten stad men när mina barn har varit 1 vecka har jag ställt dom i kö till både förskola och skola. Även till en högstadieskola. Lika bra så man har valmöjlighet när det är dags!

• Sessilou
    sanna11111 skrev 2010-12-01 11:02:09 följande:
    Vi bor i en liten stad men när mina barn har varit 1 vecka har jag ställt dom i kö till både förskola och skola. Även till en högstadieskola. Lika bra så man har valmöjlighet när det är dags!
    här i sthlm räknas inte kötiden förrän dem är 6 månader
    Less is more=)
  • Sessilou
    straw2008 skrev 2010-12-01 11:00:05 följande:
    Ni kan börja med att dela köplatserna på 3, nästan alla anger 3 olika val men antar endast en plats. Har bara skolat in ett barn 2009 o var då som nummer 70, ingen syskonförtur eller så! Men vi blev inom snar tid erbjudna 3 platser i vårt kvarter (sthlms innerstad) Sen kan man ju inte stirra sig blind på sitt förstaval, alla mammor i gruppen gjorde det o INGEN fick förstavalet men med facit i hand är alla sjukt nöjda ändå :0)
    till och med dela med 5! jag vet...och delar man med 5 så har vi likväl typ plats 6 eller 7....vilket inte är nån hit, när det tex bara finns 1 småbarnsavdelning osv.

Usch ja.....vi får hoppas på ett mirakel!
    Less is more=)
  • Sessilou
    Floff skrev 2010-11-29 23:14:01 följande:
    Här ska ni får höra då..

Jag ställde vår son i kö runt 6 månader men fick inget bekräftelsemail som man tydligen skulle få. Jag var inte uppmärksam på att det inte kom på en gång, så där får jag skylla mig själv.. men så ringer jag typ 2 månader senare bara för att kolla eftersom jag då tyckte att NÅN sorts bekräftelse skulle man väl fått vid det här laget. Då säger tjejen att ansökan inte ens kommit in! Tydligen hade det något strul med datasystemet då, så om man skrev in sitt postnummer med ett mellanslag så registrerades inte ansökan. GAAAAH! Så det var bara att skicka in en ny ansökan i somras och nu ligger vi ju typ sist i högen. Vill egentligen att han ska börja i vår men det lär ju inte hända. Bläh...
    men fy vad irriterande=) stackare....2 månader e ju lång tid oxå... håller ändå tummarna för er.
    Less is more=)
  • Buspojkarna

Det är inte bara sthlm det är problem i. Här i uppsala kan man få plats direkt, men då på andra sidan stan eller liknande. Vi fick vänta 7mån på att få plats till barnen. Det känns som ganska vanligt. Men mina barn är då 2½ och 4år och 10mån, så de har lite förtur pga åldern.

Tur att man kan vara hemma med vårdnadsbidraget i alla fall

Svar på tråden Stressande - Så sjukt långa köer till förskolan i Stockholm stad