• ljuva liv

Andrahandsgäst betalar inte hyran... vad kan jag göra?

Hejsan!

Tänkte höra om någon kan hjälpa mig?

Jag hyr ut min lägenhet i andrahand. Vi har ett skriftligt kontrakt och där står det ett längsta uthyrningsdatum plus att vi har skrivit in tre månaders uppsägning från båda håll.

Jag sa upp henne nu den 17:e pga vissa konflikter men sa att hon ju har lägenheten tre månader framåt. Nu har hon inte betalat hyran.

Kan jag kasta ut henne och sen gå vidare med att hon ska betala de sista månaderna eller måste hon bo kvar? Känner att jag inte litar på henne med mina grejer längre och vill bara bli av med henne. Jag har väl heller ingen rätt att gå in i lägenheten nu i december även om hon inte har betalat hyran?
    Hyr ut vitt genom min hyresvärd och har även sagt upp lägenheten hos dem.

Väldigt tacksam för svar.

• Svar på tråden Andrahandsgäst betalar inte hyran... vad kan jag göra?
  • Kenneth b

Jag hyrde ut "svart"(dvs utan att hyresvärden godkände) när jag läste på annan ort. Han som hyrde i andra hand betalade inte hyran o gick inte att nå. Jag ringde då o rådfrågade polisen o dom sa att jag inte hade rätt att gå in i lägenheten.
    Ordnade sig till slut, men blev en nyttig läxa:)

• ljuva liv

Tack Kenneth!

Jag har väldigt svårt att få tag i min hyresgäst också. Hon svarar inte i telefonen.
    har fått bekräftat att hon fått mitt medelande om att jag har sagt upp henne, men måste jag
    ha det skriftligt också? 

• Parenthood

Ring och fråga hyresgästföreningen, men att göra något med kort varsel är nog inte så lätt. Din hyresgäst blir ju så klart skadeståndsskyldig om denne förstör något.

En ide är att helt enkelt gå och knacka på dörren och påtala att hyran är obetald och be om den på studs. Det kan om inte annat bli pinsamt för din hyresgäst. En ganska bra ide när man hyr ut i andra hand är att ta hyra för uppsägningstiden i förskott, dvs vid inflyttning betalas 3 månaders hyra och därefter 1 månad i taget, vid uppsägning  behöver man då inte betala någon mer hyra. Lite sent nu dock.

• Lindreas

Det vore nog bra om du har det skriftligt, jag vet faktiskt inte vad du har för rättigheter om jag säger så. Men om ni har ett skriftligt kontrakt på uthyrningen och summan som ska betalas så kan du ta hjälp av KFM att få in pengarna. Om du kan avhysa henne direkt vet jag inte, men ta hjälp av din hyresvärd!

• sopes alva

jag har för mig att om inte hyresvärden godkännt uthyrningen så är du ansvarig för allt...men jag kan ha fel

• sopes alva

hyr du ut svart så kommer du med allra största sannoolikhet bli av med lägenheten om dom får reda på att någon annan än du bor där...

• Lindreas
    sopes alva skrev 2010-11-29 23:24:59 följande:
    hyr du ut svart så kommer du med allra största sannoolikhet bli av med lägenheten om dom får reda på att någon annan än du bor där...
    Det är vitt, står i ts...
  • Kenneth b

Ts har ju hyrt ut vitt.
    Om din hyresvärd är hyfsat stor så måste ju dom veta vad du ska göra, dom har säkert varit med om liknande fall.

• sopes alva

oj ursäkta att jag läser slarvigt...

• Lindreas
    sopes alva skrev 2010-11-29 23:28:47 följande:
    oj ursäkta att jag läser slarvigt...
  • sopes alva

www.hyresnamnden.se

"hyra i andra hand "+ " besittningsrätt"

läs där ... också ett tips att kontakta dom o höra dig för

• ljuva liv

Tack för alla svar.

Hon har satt in en del av hyran. Verkar som att hon tänker sticka tidigare.
    Jag har vart där idag och knackat på (absolut inte gått in) men hon var inte hemma.
    Pratade med några grannar och de berättade att hon vid flera tillfällen ställt ut sopor utanför dörren i trappen och låtit dem stå där i flera dagar... äckel. Tillslut hade en granne lagt en lapp i hennes brevlåda.
    Det är ju så man skäms.

Jag lämnade en lapp om att hon har betalt för lite och för sent. (Fattas  nästan 2000kr) och att om hon inte betalade omgående så skulle hon få flytta redan i helgen plus att jag skulle kontakta kronofogden. Har skrivit till dem och frågat hur jag ska gå till väga.

Det verkar som att ett andrahandskontrakt egentligen är helt värdelöst enligt hyresnämnden. Så ni som ska hyra ut i andra hand, kolla igenom noga.

Jag tog inte ut nån deposition eftersom vi var vänner när hon hyrde. Jag vet inte riktigt vad som har hänt, men någon vän är hon verkligen inte längre. Och jag kan ju erkänna att jag inte heller saknar hennes vänskap.
    Kör hon över mig för att jag är dumsnäll oftast ska jag visa henne att så inte är fallet...

(Är lite förbannad nu som ni märker.. hihi!) 

• editta2990

jag sitter i samma sits nu.

det e för jävligt................tänker absolute inte hjälpa folk alls i fortsättningen.

min hyräsgäst   säger t.o.m att hon anmäler mig till polisen osv.

• tamate

ts

kör allt skriftligt och skicka mot pf så hon måste visa lägg när hon hämtar ut det. och ha 2 vittnen som vidimerar.
    hon kan inte i efterhand då säga att hon inte fått informationen som du gett henne. 

• Tjenixen
    ljuva liv skrev 2010-11-30 23:46:13 följande:
    Tack för alla svar.

Hon har satt in en del av hyran. Verkar som att hon tänker sticka tidigare.
    Jag har vart där idag och knackat på (absolut inte gått in) men hon var inte hemma.
    Pratade med några grannar och de berättade att hon vid flera tillfällen ställt ut sopor utanför dörren i trappen och låtit dem stå där i flera dagar... äckel. Tillslut hade en granne lagt en lapp i hennes brevlåda.
    Det är ju så man skäms.

Jag lämnade en lapp om att hon har betalt för lite och för sent. (Fattas  nästan 2000kr) och att om hon inte betalade omgående så skulle hon få flytta redan i helgen plus att jag skulle kontakta kronofogden. Har skrivit till dem och frågat hur jag ska gå till väga.

Det verkar som att ett andrahandskontrakt egentligen är helt värdelöst enligt hyresnämnden. Så ni som ska hyra ut i andra hand, kolla igenom noga.

Jag tog inte ut nån deposition eftersom vi var vänner när hon hyrde. Jag vet inte riktigt vad som har hänt, men någon vän är hon verkligen inte längre. Och jag kan ju erkänna att jag inte heller saknar hennes vänskap.
    Kör hon över mig för att jag är dumsnäll oftast ska jag visa henne att så inte är fallet...

(Är lite förbannad nu som ni märker.. hihi!) 
    Dessvärre så kan inte du kräva att hon ska flytta ut till helgen utan det är endast fogden som kan slänga ut henne om hon inte fyttar frivilligt.. begär vräkning hos fogden om hon itne flyttar...
  • Phalaenopsis

1. Skicka en påminnelse. Skriv i denna att du kommer att vidta åtgärder enligt punkt 2 nedan efter 7 dagar om hyresgästen inte betalar. (Då brukar det plötsligt hända grejer.)
    2. Skicka skulden till Kronofogden och be dem avhysa samtidigt. Det går bra eftersom kontraktet förfaller om hon inte betalat trots påminnelse. Du får inte avhysa själv.

Betalar hyresgästen efter påminnelsen får du (tyvärr) vänta i tre månader.
    Sitter med en fd. jurist på Kronofogden bredvid mig. Flört

Svar på tråden Andrahandsgäst betalar inte hyran... vad kan jag göra?