• Kvammen

Hissa 2 hjul på en gång?

Behöver ev. hissa upp båda hjulen på en gång på en sida och Opel Combo är ganska hög. Vet inte var en pallbock passar så det blir ev. bilens domkraft och en garagedomkraft, verkar det riskfritt?

• Svar på tråden Hissa 2 hjul på en gång?
  • Rabarbapuppa

Med en pallbock i lägsta läget har jag mycket svårt att tro att bilen (även om den är hög) skulle välta, om det är det du åsyftar.

Kolla i instruktionsboken, det finns till 99% info där om var lyftpunkterna på bilen är lokaliserade, både för framvagn och bakvagn. Lyft då med en domkraft där och skjut sen under en pallbock på någon vettig stans. Du ser ju hur framvagn respektive bakaxeln är infästad i chassiet, så sätt pallbocken lämpligt, sänk sen domkraften.

Om du ska under bilen o jobba ska du ABSOLUT INTE ha bilen lyftad i domkraft - måste vila på pallbockar.

• Krollspell

Det räcker med en saxdomkraft, samma typ som följer med bilen. Sätt den alldeles framför den bakre ljuddämparen, ungefär mitt på, där är det mest bärighet.

• Kvammen
    Rabarbapuppa skrev 2010-11-30 11:51:20 följande:

Med en pallbock i lägsta läget har jag mycket svårt att tro att bilen (även om den är hög) skulle välta, om det är det du åsyftar.

Kolla i instruktionsboken, det finns till 99% info där om var lyftpunkterna på bilen är lokaliserade, både för framvagn och bakvagn. Lyft då med en domkraft där och skjut sen under en pallbock på någon vettig stans. Du ser ju hur framvagn respektive bakaxeln är infästad i chassiet, så sätt pallbocken lämpligt, sänk sen domkraften.

Om du ska under bilen o jobba ska du ABSOLUT INTE ha bilen lyftad i domkraft - måste vila på pallbockar.

Lyftpunkter är i en fals där jag aldrig sätter en vanlig domkraft.
  • Kvammen
    Krollspell skrev 2010-11-30 17:21:08 följande:
    Det räcker med en saxdomkraft, samma typ som följer med bilen. Sätt den alldeles framför den bakre ljuddämparen, ungefär mitt på, där är det mest bärighet.
    I vad?
  • Rabarbapuppa
    Kvammen skrev 2010-11-30 21:29:44 följande:
    I vad?

En fals Krollspell, d.v.s ett "veck" eller en "kant" där t.ex två plåtar möts och viks om varandra.

Min VW Jetta har så, det är en fals som man sätter den medföljande domkraften i. Domkraften har motsvarande skåra som man trycker fast i falsen, sen börjar man veva.

Faktum är att för lätt lyftning bilen så är den medföljande domkraften bäst för ändamålet. Den är säker ur den synpunkten att den sitter stadigt och inte riskerar glida. Den kan användas, men som sagt, det minsta man tänkt sig hissa lite högre, eller att man själv skall under bilen - pallbockar gäller!

Jag kan lätt tänka mig att symptomen för att få en växellåda på näsan är: döden.

/Puppa

• Filemon Syklon
    Rabarbapuppa skrev 2010-12-01 10:17:52 följande:
    Jag kan lätt tänka mig att symptomen för att få en växellåda på näsan är: döden.

Samt ett omnämnade i Darwin Awards...
    God's away on business
  • Rabarbapuppa
    Filemon Syklon skrev 2010-12-01 10:24:47 följande:
    Samt ett omnämnade i Darwin Awards...
    Då kan det ju f-n vara värt det!!
  • Kvammen

Bildomkraften jag har till en Passsat är bra men jobbigare än garagemodellen.

• Filemon Syklon

Det finns ju andra lyftpunkter... de som verkstäderna använder.
    Det är där du ska sätta garagedomkraften. Använd en gummikudde eller träkloss mellan domkraftens platta och bilen.

God's away on business
  • Kvammen

Ifram finns det fina på Passaten och Combon, ibak ser det inte så bra ut på Passaten men har hållit, Combon inte kollad än ibak.
    Har en gummiplatta från Classe där jag köpte en stor hög domkraft.

• Kvammen

"Beroende på om det är ena sidans båda hjul (så att bilen lutar åt sidan) brukar det smidigaste vara att med en garagedomkraft lyfta framtill där man normalt sätter original domkraftan. Så brukar man även få med den sidan bakhjul med."

Svar på tråden Hissa 2 hjul på en gång?