I det här sammanhanget är det samma sak.
Tittar man i flera utav läkarlitteraturen, även för studenter, t.ex. öppenvårdsgynekologi av Claes Gottlieb och Bo von Schoults, båda kända läkare, så är det förkortningen PCO som används för Polycystiskt Ovariesyndrom. Den nämnda boken har förresten ett helt kapitel ägnat om det och beskriver det väldigt bra. Författaren till det kapitlet är Torbjörn Bäckström.
Vad jag förstått så används PCO numera som förkortning av både Polycystiska Ovarier och Polycystiskt Ovariesyndrom, vilket man ju då kan tycka är lite vilseledande om man är petig. Vilket som avses framgår ofta i sammanhanget och är f.ö. ofta sammankopplat. Det förstnämnda är beskrivningen av äggstocken (fritt översatt: flera blåsor i äggstocken) medan det andra är beskrivning av hela hormonbilden - tillståndet, och de symptom som hör till.
Jag har fått förklarat för mig att PCO är inte en sjukdom utan ett tillstånd. Patienter med PCO har ett väldigt litet hormonfönster där hormonerna är i balans. Kommer man utanför så blir det obalans och PCO. Kommer man i hormonbalans så kan kroppen fungera normalt med ägglossning. Det kan vara som att balansera på en gungbräda. Det behövs inte för mycket förrän det ska tippa över.
Lindaivf. Jag har också läst på (mycket) och kan det här (genom både egen och andras erfarenheter). Det är inte så att S:et (syndrom) står för svårare diagnos utan för tillståndet i sig, oavsett "svårighetsgraden".
Låna gärna ovan nämnda bok (och ett medicinskt terminologilexikon) och läs kapitel 3 om PCO.