• lin85

olika pco?

hej jag lan värkligen inte mtcke om de här..har läst en massa trådar men inte fått svaret riktigt på min fråga..Fick pco diagnos i dag hos gyn.
    Min fråga är kan de vara olika grad av pco?
    ja har inga symtom alls? har läst att man ofta har hår växt och övervikt?
    Är de olika sorter då?

• Svar på tråden olika pco?
  • LiselottePCOS

Det är samma sorts PCOS, men olika grader. Man behövr inte ha alla syntom.
    Det är skillnad på PCO ( polycystiska ovarier) och PCOS ( polycystikst ovarie syndrom).
    Har man PCO äggstockar och regelbunden mens , normala hormonvärden och ägglossning är det PCO .
    Har man oregelbunden mens, påverkade hormonvärden, ingen ägglossning och PCO äggstockar då är det PCOS.

Se www.pco-s.com, www.villhabarn.com för mer information. Jag har endel fakta i mitt " krypin" på familjeliv (även lite PCOS -statestik där)

• MBert

Njae. PCO och PCOS är samma sak. Det förekommer bara olika förkortningar. Det sa i alla fall både min gynekolog och på fertilitetskliniken. Jag fick förklarat för mig att PCOS är den förkortning som användes tidigare. Nu används PCO. Tittar man i litteratur så är det också samma. Det är som sagt bara olika förkortningar i olika litteratur.

Däremot så förekommer det olika "grader" av PCO. En del har några eller inga symptom andra har alla. En del är snabbt avhjälpta med viktnergång eller hormonbehandling, för andra krävs det mer.

Jag fick förklarat för mig att det gäller att hitta sitt "hormonfönster". När allt ligger rätt innanför ramarna så fungerar det men hos vissa är det snävare ramar. Och så gjordes en likhet med ketchupeffekt. För patienter med PCO så kan man hormonstimulera och det händer inget och plötsligt händer allt och på gräns till överstimulerad. Det gäller att ha tät hormonkontroll på PCO-patienter under behandling.

• lin85

tack så mycke för era svar..

• lindaiv

Hejsan....Nä du jag tror faktiskt att LiselottePcos har rätt i denna fråga.

Kan ju vara nu förtiden så drar dom alla över en kam. Men jag har iaf läst på ( å det mkt) S`´t står för mer svårare diagnos....

• LiselottePCOS

Titta gärna på texten på www.pco-s.com den är granskad av läkare.
    En läkare som kan PCOS mycket bra.Torbjörn Hillensjö verksam i Göteborg. vart Torbjörn är verksam framgår av texten
    PCOS och PCO begreppet har länge ställt till det för patienterna. PCOär en normalvariant på äggstockar då man inte har problem att blir gravid.
    Av någon anledning orkar inte läkarna skriva och säga S, PCOS blir PCO i många fall men läkaren menar PCOS. Något förvirrat alltså.

• MBert

I det här sammanhanget är det samma sak.
    Tittar man i flera utav läkarlitteraturen, även för studenter, t.ex. öppenvårdsgynekologi av Claes Gottlieb och Bo von Schoults, båda kända läkare, så är det förkortningen PCO som används för Polycystiskt Ovariesyndrom. Den nämnda boken har förresten ett helt kapitel ägnat om det och beskriver det väldigt bra. Författaren till det kapitlet är Torbjörn Bäckström.

Vad jag förstått så används PCO numera som förkortning av både Polycystiska Ovarier och Polycystiskt Ovariesyndrom, vilket man ju då kan tycka är lite vilseledande om man är petig. Vilket som avses framgår ofta i sammanhanget och är f.ö. ofta sammankopplat. Det förstnämnda är beskrivningen av äggstocken (fritt översatt: flera blåsor i äggstocken) medan det andra är beskrivning av hela hormonbilden - tillståndet, och de symptom som hör till.

Jag har fått förklarat för mig att PCO är inte en sjukdom utan ett tillstånd. Patienter med PCO har ett väldigt litet hormonfönster där hormonerna är i balans. Kommer man utanför så blir det obalans och PCO. Kommer man i hormonbalans så kan kroppen fungera normalt med ägglossning. Det kan vara som att balansera på en gungbräda. Det behövs inte för mycket förrän det ska tippa över.

Lindaivf. Jag har också läst på (mycket) och kan det här (genom både egen och andras erfarenheter). Det är inte så att S:et (syndrom) står för svårare diagnos utan för tillståndet i sig, oavsett "svårighetsgraden".

Låna gärna ovan nämnda bok (och ett medicinskt terminologilexikon) och läs kapitel 3 om PCO.

Svar på tråden olika pco?