Bokföring! hur bokför ni lönerna?
Ställer mig lite frågande till redovisningsassistentens bokföring.
Våra anställda arbetar tex 1-31 dec och får lön den 25 jan.
bokförs lönerna tillhörande december eller januar?
Tacksam för hjälp.
Ställer mig lite frågande till redovisningsassistentens bokföring.
Våra anställda arbetar tex 1-31 dec och får lön den 25 jan.
bokförs lönerna tillhörande december eller januar?
Tacksam för hjälp.
Det beror på hur du har gjort på tidigare år. Det viktiga är ju att du bara får löner för 12 månader med. Har du föregående år bokfört December lön i januari så måste du göra likadant detta år också, men har du inte det, alltså om det är som en upplupen kostnad föregående år måste det bli så i år igen. Viktigast är att det är kontinuitet och rättvisande. Lättast är det ju dock om du bokför lönerna när de betalas ut hela tiden, så blir det automatisk 12 månader med lön.
Förstod du?
Låter väl som att de ska bokföras som upplupen kostnad så att de kostnadförs på det år som dec tillhör.
De ska alltid bokföras den månad de betalas ut. Annars blir det fel med redovisningen av sociala avgifter och skatter.
Däremot så bokför man upp en löneskuld i bokslutet om man har jobbat i december men får lön i januari, men då används helt andra konton för det.
Men, det måste väl bero på hur man har gjort tidigare är? Är det gjort enligt kontantprincipen innan och godkänt av revisorn är det väl lika bra att fortsätta med det? Annars får man ju antingen en löneutbetalning för mkt eller för lite det året man skiftar.
nuvarande redovisningstjej har bokfört utb. januari i dec. men har nu avsagt sig uppdraget och har lämnat en hel kasse med alla papper för 2010!!! sitter nu och går igenom januari för att lämna över till ny revisor och jag var helt hundra på att löner alltid räknas till utbetalad månad, så gör man ju med alla andra löneuppgifter.
Men hon har som sagt reg. utb jan i dec och nu har jag ju inget underlag att lämna tillsammans med kontoutdraget för jan eftersom bokföringsunderlaget inte stämmer med kontoutdraget......
JAG BLIR TOKIG!!
Eftersom utbetalningen i januari gäller decemberlönen skall denna bokföras för december som upplupen kostnad. Detta under förutsättning att hon gjort så. Underlaget skall inte lämnas förrän i slutet på januari till revisorn. Där skall även kontrolluppgifterna finnas som skall skickas in före 1/2-11. Kontoutdraget har inget med saken att göra. Det är bokföringen det handlar om.
Kontrolluppgifterna är klara. Det gäller bokföringen för januari 2010, som inte blivit gjord ännu!!!!!! Har pratat med revisorn och jag tror att vi har fått ordning på det..... Tack för alla svar.