• Anonym (Undrar...)

Är det farligt med för få vita blodkroppar i blodet hos barn?

Är det farligt med för få vita blodkroppar i blodet hos barn? De ligger på 7 hos min kusins barn

• Svar på tråden Är det farligt med för få vita blodkroppar i blodet hos barn?
  • Anonym (frågar du inte)

Varför frågar du inte din kusin?

• Amazina

Men 7 (7000000000/liter) är inte särskilt lågt. Har för mig att 9 är referensvärdet. Jag tycker inte det är särskilt graverande, men jag är inget superproffs på leukocyter. Börjar det närma sig 5 bör man nog kolla upp anledningen. De finns ju sjukdomar som kan orsaka leukocytopeni. 

• Anonym (...)

Jag har för många vita blodkroppar!

• crossfit

7 låter inte så lågt. Men om barnet är sjukt och har 7 skulle jag reagera. Leukocytantalet stiger ju normalt vid sjukdom, om man inte har störd produktion

• crossfit

Tror faktiskt att normalvärdet är 3,5-9 för LPK. (vita blodkroppar) i allfall för vuxna

• Risgrynet

Det är vanligt att man har låga vita efter en infektion. Tex en förkylning. Min ene pojk hade 3 komma nånting vid ett provtagningstillfälle. Vi avvaktade två veckor och tog nya prover och då hade de nästan normaliserats. Det handlar ju också om hur den övriga blodbilden ser ut. Om röda (Hb) och trombocyter (blodplättar) ligger normalt handlar det förmodligen bara om en tillfällig dipp.

Och som sagt, sju är inte alarmerande lågt. Ligger de på 2-3 så ska man uppsöka sjukvård vid infektioner pga risken för allvarliga komplikationer. Men sju är långt över den riskgränsen.

Hoppas det rättar till sig.

• Risgrynet

Ja det är klartt. Om det är ett mycket litet barn så kan det kanske vara tillräckligt lågt för att man ska beakta infektionskänsligheten som kommer vid låga vita.

Svar på tråden Är det farligt med för få vita blodkroppar i blodet hos barn?