• tezz840

Mina bröst blir aldrig tomma, och min nyfödda har diarre..

Jag har haft lite problem med amningen nu i början. Har för mycket mjölk verkar det som för dom blir aldrig tomma, eller ens lite mindre.. Lillen kan ligga o amma i allt från 10 minuter till hela kvällen på ett o samma bröst, men dom är fortfarande fulla och spända.
    Jag vet att han får i sig en massa för jag hör hur han sväljer och han kräks upp ibland för att han ätit för mycket.
    Men han får ju inte i sig den feta mjölken när dom aldrig blir tömda..
    Nu har han börjat bajsa jättevattningt och hela tiden, och jag läste nånstans att det kan bero på detta, att dom inte får i sig den fetare mjölken?
    Jag har försökt att låta brösten vara för att det ska ställa in sig själv efter hur mycket han äter, men det har inte minskat nånting.. det är fortfarande för mycket för honom.. =(
    Vill inte pumpa ut allting heller för då kan det ju fortsätta att produceras så mycket och det vill ja ju inte..
    Snälla nån som har nåt tips eller kan hjälpa mig hur jag ska göra?

• Svar på tråden Mina bröst blir aldrig tomma, och min nyfödda har diarre..
  • Konvaljen

Pröva att handmjölka ur lite innan du ammar, då sprutar det inte lila kraftigt. Ge också samma bröst flera gånger efter varandra om bebisen äter ofta, då får han ju i sig den feta mjölken.
    Du skriver inget om hur gammal bebisen är men i början var iallafall mina bröst spända men efter några veckor hade det stabiliserats

• Oj vad det blåser

Lugn!!! Det kan vara så i början, det kommer att ge med sig och amningsbajs är ju ganska löst. Är du väldigt orolig så åk in och kolla upp allt. Men sluta pumpa, det ställer bara till det mer för dig.

Själv hade jag så mycket de första veckorna att jag lätt hade kunna mata trillingar utan problem, men det gav ju med sig efter ett tag. Brösten var konstant som två fotbollar och det var inte så bekvämt direkt.

Man brukar ju säga att det tar ca 20 minuter för en bäbis att tömma bröstet, så lägg honom vid ena bröstet och byt efter 20 minuter så kanske det lugnar sig efter några dagar.

Och var glad att du har mycket mat åt din bäbis. Det kommer att ordna sig!

• JeanneDArc

hur gammal är bebisen? Jag hade också alldeles för mycket mjölk i början, men det kommer stabilisera sig efter ett tag när kroppen lärt sig hur mycket bebisen äter upp. Försök låta bli att pumpa utöver amningen så du inte råkar öka mängden ännu mer. När det blev så pass att det gjorde ont på mig handmjölkade jag ur bara precis lite så att det värsta släppte. Bajset brukar inte vara fast heller när de helammas, de får ju inte i sig någon fast föda. Tror inte det är någon fara för bebisen, så länge han ökar i vikt, det är mest jobbigt för dig innan mjölken har minskat lite.

• tezz840
    Konvaljen skrev 2010-11-30 11:24:55 följande:
    Pröva att handmjölka ur lite innan du ammar, då sprutar det inte lila kraftigt. Ge också samma bröst flera gånger efter varandra om bebisen äter ofta, då får han ju i sig den feta mjölken.
    Du skriver inget om hur gammal bebisen är men i början var iallafall mina bröst spända men efter några veckor hade det stabiliserats
    han är född i torsdags, så han e 5 dagar.
    igår så körde jag på samma bröst hela kvällen för att se om jag kunde tömma det mer, så han kunde få den feta mjölken, men det hjälpte ju ingenting.
    När det hade gått nån timme så var det lika sprängfyllt igen och han kan ju omöjligt äta så mycket..
  • tezz840
    Oj vad det blåser skrev 2010-11-30 11:29:01 följande:
    Lugn!!! Det kan vara så i början, det kommer att ge med sig och amningsbajs är ju ganska löst. Är du väldigt orolig så åk in och kolla upp allt. Men sluta pumpa, det ställer bara till det mer för dig.

Själv hade jag så mycket de första veckorna att jag lätt hade kunna mata trillingar utan problem, men det gav ju med sig efter ett tag. Brösten var konstant som två fotbollar och det var inte så bekvämt direkt.

Man brukar ju säga att det tar ca 20 minuter för en bäbis att tömma bröstet, så lägg honom vid ena bröstet och byt efter 20 minuter så kanske det lugnar sig efter några dagar.

Och var glad att du har mycket mat åt din bäbis. Det kommer att ordna sig!
    ja, jag pumpade bara så att den värsta spänningen försvann.. men jag kan knappt bära honom för att det gör så ont när jag nuddar dom.

Om jag har ammat i 20 minuter så har inte ens bröstet gått ner lite.. Mjölkgångarna är fortfarande sprängfyllda fast han har legat en halvtimme vid samma bröst.
  • JeanneDArc

Jag hade nog försökt variera bröst så du får jämt med mjölk i båda och han inte börjar vägra ena bröstet. jag ammade på ett bröst och tog sedan andra bröstet vid nästa amning. Andra byter efter halva amningen. Det är inte onormalt att det är så här efter bara 5 dagar, det kan ta ett litet tag innan det stabiliserar sig. tänk inte så mycket på den där med fet mjölk, han kommer klara sig bra när du har så mycket mat. Jag hade det likadant och hon blev en liten boll under amningstiden hehe

• tezz840
    JeanneDArc skrev 2010-11-30 11:31:18 följande:
    hur gammal är bebisen? Jag hade också alldeles för mycket mjölk i början, men det kommer stabilisera sig efter ett tag när kroppen lärt sig hur mycket bebisen äter upp. Försök låta bli att pumpa utöver amningen så du inte råkar öka mängden ännu mer. När det blev så pass att det gjorde ont på mig handmjölkade jag ur bara precis lite så att det värsta släppte. Bajset brukar inte vara fast heller när de helammas, de får ju inte i sig någon fast föda. Tror inte det är någon fara för bebisen, så länge han ökar i vikt, det är mest jobbigt för dig innan mjölken har minskat lite.
    Bajset var inte fast heller i början, då var det ju mer krämigt eller grynignt, men nu är det bara vatten, med nån liten smula i.. (ursäkta detaljerna)
    Han verkar inte kissa heller för blöjan är ju inte blöt därfram utan den är bara blöt därbak vid bajset..
  • JeanneDArc

Verkar konstigt om han inte kissar, han får ju i sig vätska. Är du säker på det? Kanske kan du känna om blöjan är blöt innan det kommit bajs i?

• Klotlisa

Ett par dagar efter förlossningen rinner ju mjölken till och sen är brösten stinna i några dagar tills de reglerat efter vad bebisen behöver, då är de som fotbollar och det är bara att härda ut. Jag tror inte alls du behöver oroa dig över att han ska nå den feta mjölken, han får nog i sig mer än väl som du säger, se i stället till att amma båda brösten när du ammar så att du inte får mjölkstockning (vilker jag just haft i åtta dagar med feber och även bröstinfektion som jag nu fått antibiotika mot - önskar ingen detsamma!).

Oroa dig inte utan amma bara på så reglerar det sig snart - lycka till!

• Oj vad det blåser
    tezz840 skrev 2010-11-30 11:35:21 följande:
    ja, jag pumpade bara så att den värsta spänningen försvann.. men jag kan knappt bära honom för att det gör så ont när jag nuddar dom.

Om jag har ammat i 20 minuter så har inte ens bröstet gått ner lite.. Mjölkgångarna är fortfarande sprängfyllda fast han har legat en halvtimme vid samma bröst.
    Nä jag vet att bröstet inte går ned efter 20 minuter, men om du vänjer dina bröst vid att 20 minuter räcker så kommer det att minska mjölkproduktionen och efter nån vecka kommer det att lugna sig. Hade precis likadant och jag vet hur öm man är, men det går över. Kämpa på!!!
  • tezz840
    JeanneDArc skrev 2010-11-30 11:41:21 följande:
    Verkar konstigt om han inte kissar, han får ju i sig vätska. Är du säker på det? Kanske kan du känna om blöjan är blöt innan det kommit bajs i?
    ja jag får göra det.. ska låta han vara lite naken ett tag också o se om det kommer nånting. Blöjan känns inte kissig därfram utan det är bara därbak som den e jättetung av den vattniga avföringen. Men det kanske e kiss därbak också..
    Får testa nu under dan.. =/
  • Bambusa

värme kan stilla smärtan, och så får du ju alltid ta alvedon..  ta vara duschar, och vetevärmare mot brösten.. 20minuter per bröst är bra.. om du är orolig för de vattniga bajset så ring bb-mottagningen eller bvc..

• stresss

Det låter helt normalt, både bajset och brösten! Brösten sjunker oftast ihop när mensen kommer tillbaka, då är det lika mycket mjölk i dom, men dom känns slappare då.
    Så länge han bajsar mycket betyder det ju att han ammas och får i sig vad han ska.
    Brösten och bebisen kommunicerar med varandra, så du behöver inte fundera så mycket på det, det låter knäppt, men så är det.

• Bambusa
    stresss skrev 2010-11-30 23:41:44 följande:
    Det låter helt normalt, både bajset och brösten! Brösten sjunker oftast ihop när mensen kommer tillbaka, då är det lika mycket mjölk i dom, men dom känns slappare då.
    Så länge han bajsar mycket betyder det ju att han ammas och får i sig vad han ska.
    Brösten och bebisen kommunicerar med varandra, så du behöver inte fundera så mycket på det, det låter knäppt, men så är det.
    fast de är olika, vissa får mens snabbt, andra får den inte förs dom helt slutat amma, jag fick inte förs dottern var ca 11mån, och vi inte ammat på några veckor.. 
  • stresss
    Bambusa skrev 2010-11-30 23:50:38 följande:
    fast de är olika, vissa får mens snabbt, andra får den inte förs dom helt slutat amma, jag fick inte förs dottern var ca 11mån, och vi inte ammat på några veckor.. 
    Så är det säkert, det som jag tänkte är viktigt för TS är att veta att brösten kan vara superspända ganska länge och då tror man att dom inte töms, i stället finns det andra orsaker (hormoner) till att dom är spända. Och självklart kan brösten vara olika mycke spända hos olika kvinnor.
  • Flickan och kråkan

Eftersom liten är så liten , så är det mest att ha lite is i magen och låta det hela anpassa sig. Första dagarna så är brösten spända inte enbart av mjölk utan av vätska pga hormonpåslaget vid mjölktillrinningen. Det tar ofta ett par veckor sedan också för produktionen att stabilisera sig. Om man fortfarande har mycket mjölk därefter...för mycket....så kan man exempelvis amma från samma bröst flera gånger på raken, både för att minska produktionen och för att barnet ska få i sig även den feta.....men som sagt det är när amningen satt sig efter ett par veckor.

Svar på tråden Mina bröst blir aldrig tomma, och min nyfödda har diarre..