• GullpuckotMe

förkyld, ont i halsen o sticker i örat! GÖR ONT!

är förkyld ont i halsen, hosta. och så sticker det så dant i öronen så jag knappt står ut! har även lock i öronen fast mest i ena.

kan det vara öroninflammation? blir tokig!

• Svar på tråden förkyld, ont i halsen o sticker i örat! GÖR ONT!
  • Raskask

Ja, det tror jag. Har precis haft likadant. Hostan har jag haft i snart en månad och förra veckan kom öroninflammationen. Började med lock i örat, skulle ändå till vårdcentralen för hostan så de tittade i örat samtidigt. Fick droppar på vårdcentralen för örat, och hostmedicin med morfin för hostan. Känner mig fortfarande som någonslags levande död dock. Att en snuva kan var så besvärlig,

• GullpuckotMe

jag har aldrig haft öroninflammation förut. vi ska in till VC med barnen senare idag på en akuttid så ska fråga om dom kan titta i öron o hals på mig med då.

• Miss Skellington

Precis så hade jag med förra veckan. Åkte in i söndags och visst var det öroninflammation. Fick dubbel dos Kåvepenin. Har inte ont längre, men det irriterande locket är kvar. Snorandet och halsontet är dessvärre också kvar, men det känns nästan som normalläge nu, har haft det sedan i början av oktober.

Hur gick det på VC, TS?

• GullpuckotMe
    Miss Skellington skrev 2010-11-30 15:50:28 följande:
    Precis så hade jag med förra veckan. Åkte in i söndags och visst var det öroninflammation. Fick dubbel dos Kåvepenin. Har inte ont längre, men det irriterande locket är kvar. Snorandet och halsontet är dessvärre också kvar, men det känns nästan som normalläge nu, har haft det sedan i början av oktober.

Hur gick det på VC, TS?
    vi vart ju inne med barnen så han skulle kolla dom igentligen o när vi klom in var han superstressad (eftersom det var jouren) så jag får ringa om en tid imorgon så dom får kolla mig. har så jäkla ont. vill inte ens tänka på natten som ska komma :(
  • Raskask
    GullpuckotMe skrev 2010-11-30 16:18:27 följande:
    vi vart ju inne med barnen så han skulle kolla dom igentligen o när vi klom in var han superstressad (eftersom det var jouren) så jag får ringa om en tid imorgon så dom får kolla mig. har så jäkla ont. vill inte ens tänka på natten som ska komma :(
    Man kan ta maxdosen av alvedon och Ipren samtidigt har jag fått besked av min vc. Kanske hjälper något?
  • GullpuckotMe
    Raskask skrev 2010-11-30 16:26:31 följande:
    Man kan ta maxdosen av alvedon och Ipren samtidigt har jag fått besked av min vc. Kanske hjälper något?
    så två alvedon och en ipren samtidigt? säkert?
  • Lindreas

Låter som en klockren öroninflammation. Använd nässpray, det är ju avsvällande och lättar lite. Två alvedon och en Ipren funkar bra, men det kommer göra ont ändå, tyvärr. Om trumhinnan går sönder så lättar det, men då MÅSTE du å andra sidan ha penicillin.

• Raskask

Ja. Har ingen vetenskaplig länk, utan bara dels personalen på barnkliniken där vi varit inlagda tre gånger angående barn och mitt besök på vårdcentralen förra veckan. Har även fått den infon av apotekspersonal.

• SweetNilam
    GullpuckotMe skrev 2010-11-30 17:27:53 följande:
    Jadå, det går bra! Och som ovan inlägg. Ta massa nässpray! Lägg något varmt mot örat ev. ligg med örat på kudden. Jag brukar ha mössa på mig när jag har(hade) öroninflammation!
    Men visst kan natten bli djävulsk (ursäkta, men det är sant!)

//Ett "öronbarn". Dvs van vid öroninflammationer 
  • GullpuckotMe
    SweetNilam skrev 2010-11-30 17:35:02 följande:
    Jadå, det går bra! Och som ovan inlägg. Ta massa nässpray! Lägg något varmt mot örat ev. ligg med örat på kudden. Jag brukar ha mössa på mig när jag har(hade) öroninflammation!
    Men visst kan natten bli djävulsk (ursäkta, men det är sant!)

//Ett "öronbarn". Dvs van vid öroninflammationer 
    har inte alvedon :( har panodil eller går inte dom o kombinera med ipren?`nässpray går inte för jag har så ont i halsen med så det svider så jävla dant i svaljet :(
  • Raskask

Panodil är samma som alvedon-paracetamol, så det funkar ju.

• GullpuckotMe
    Raskask skrev 2010-11-30 18:11:17 följande:
    Panodil är samma som alvedon-paracetamol, så det funkar ju.
    gött! tog en ipren för en timme sedan så nu tog jag två panodil med hoppas det hjälpter lite så jag kan sova sen iaf.. inatt sov jag inte ens sammanlagt 30 minuter
  • Lindreas
    GullpuckotMe skrev 2010-11-30 18:19:12 följande:
    gött! tog en ipren för en timme sedan så nu tog jag två panodil med hoppas det hjälpter lite så jag kan sova sen iaf.. inatt sov jag inte ens sammanlagt 30 minuter
    Tyvärr är det så med öroninflammationer, den får vuxna karlar att gråta. :S För egen del så brukar det ta ungefär fem timmar från första känningen tills trumhinnan går sönder, då slutar det ju också göra ont...
  • GrodanHopp
    GullpuckotMe skrev 2010-11-30 17:27:53 följande:
    Om du är frisk i övrigt så går det bra. Dvs inga lever-, njur eller magproblem typ.

Har fått det rådet av olika läkare o sjuksköteskor. O det hjälper faktiskt mot det mesa:)
Svar på tråden förkyld, ont i halsen o sticker i örat! GÖR ONT!