• Trolla

TBE vaccin när man försöker bli gravid?

Jag undrar om det är någon som VET hur det ligger till med TBE-vaccinationer när man FÖRSÖKER bli gravid, är det olämpligt? Jag ska ta min andra TBE-vaccinationsspruta om ca 1 1/2 vecka, vilket kommer att bli ca en vecka efter ÄL.
    Det är verkligen nödvändigt för mig att jag tar den här andra sprutan för att få fullgott skydd nu i sommar (kommer att vistas i stockholms skärgård där det kryllar av fästingar).

Man ska visst inte ta sprutan om man säkert vet att man är gravid, men hur är det med det eventuella lilla fostret efter bara en vecka (då jag ska ta vaccinet) är det så pass skyddat - det har väl knappast fäst då?? - eller kan det ta skada? Är det någon som vet? Kanske borde vi inte försöka den här månaden, men det känns så jäkla jobbigt att hoppa över en månad när man försökt i snart ett år....

• Svar på tråden TBE vaccin när man försöker bli gravid?
  • LindaoEmil

prata med din läkare och förklara din situation, han/hon kan ge dig råd och förklara riskerna (om det finns några)!

• Linusida

Jag hör gärna vilket svar du får. Jag tog sprutan (min andra) igår och jag har BIM på måndag. Det kändes nästan som det kunde varit jag som skrivit din fråga Trolla, vi verkar befinna oss i ganska liknande situation (läste även den presentation av dig själv och jag instämmer i allt du skrivit...). Vi får hoppas att det inte är någon fara med TBE-vaccin, jag tror inte det i alla fall!

• Trolla

Hej igen tjejer!
    Jag pratade med sjuksyrran när jag tog första sprutan i måndags och frågade just hur det är om man försöker bli gravid och hennes svar var:
    "Vi ger inte sprutan om man ÄR gravid, men vet man inte så vet man inte.." Vet inte hur man ska tolka detta mer än att jag själv inte skulle ta sprutan om jag VISSTE att jag var gravid i 5-6:e veckan, men eftersom jag (och du, Linusida) kommer att ta/har tagit sprutan under den veckan som det lilla befruktade ägget vandrar ner eller precis har fäst så intalar jag mig att det inte ska vara någon fara. Samtidigt så vill jag inte riskera att något skulle gå fel med "bebisen" om man nu ÄNTLIGEN skulle lyckas bli befruktad. (Det vill man väl aldrig oavsett hur länge man försökt, men ja, ni förstår nog vad jag menar.)

Linusida, jag fick nästan tårar i ögonen av att höra att någon är i samma jobbiga situation som jag själv. Jag vet ju att många är det men det var ändå lite skönt att få dina rader skrivna direkt till mig. Fy f-n vad det är kämpigt ibland när man försökt i snart ett år, trots att man har världens goaste vänner som lyssnar och förstår. och är gravida.... :(

Jag är inte inne här på FL så ofta längre men ibland smiter jag in och myser lite! Stor varm kram och snart smäller det Linusida!

• Linusida

Tur att jag tog TBE-vaccinet, för det blev inget denna gång heller...

Känner mig rätt ledsen idag, trodde faktiskt (hoppet är ju som sagt det sista som lämnar människan) att det kunde tagit sig denna gången. Såg ju en ÄL-blåsa på 24 mm samma dag som jag hade ÄL samt lyckades pricka in de viktigaste dagarna, men det hjälpte ju inte. Nu blir det sommarlov...

• Aneli

När jag tog min första TBE-spruta frågade jag sköterskan om spruta nr 2, och sa att vi försökte bli gravida. Hon avrådde till att ta andra sprutan (dumt att chansa) och att jag skulle komma tillbaka när/om mensen kom istället. Hur som helst tror jag inte det är så farligt. Så här står det på fasting.nu hemsida:

Fråga: Är det farligt att TBE-vaccinera sig under graviditet? Har det gjorts några studier? Hur påverkas fostret?

Svar: Under graviditet är man "för säkerhets skull" generellt mer restriktiv vad gäller vaccinationer. Endast enstaka vacciner är direkt kontraindicerade under graviditet. Detta gäller vacciner som innehåller levande försvagat virus, som t.ex. vaccin mot gula febern eller vaccin mot mässling, påssjuka och röda hund. Vacciner som innehåller avdödat vaccin, som t.ex. TBE-vaccin, kan dock ges under graviditet om det ur medicinsk synpunkt, efter enskild riskbedömning, anses angeläget. Detta bör i varje enskilt fall där det kan vara aktuellt diskuteras med läkare.
    Det finns inga rapporter om att TBE-vaccination under graviditet visat ogynnsamma effekter på fostret eller på barnet efter födelsen.

• Trolla

Tack för era svar.
    Ha en riktigt skön sommar och tänk på att livet är till för att levas och njutas av trots att man försöker bli med barn och blir besviken varje gång mensen kommer.

Kram! /Trolla

Svar på tråden TBE vaccin när man försöker bli gravid?