• Girlinthecity

Hur länge innan Kåvepenin börjar verka?

Har haft ont och varit otroligt svullen i halsen, och idag på 4:e dagen blev det bekräftat att det var halsfluss och jag fick pencillin. Jag har sovit dåligt sedan i lördags pga detta, men i natt var det riktigt illa då jag var så svullen så jag ibland inte fick luft. Hur snabbt kan man känna skillnad av penicillinet? Vågar jag hoppas på något reda ikväll? Inte att jag ska vara BRA så klart, men att det är skillnad till det bättre? Jag ska ta 3 tab. i 10 dagar, och hinner ta 3 tab idag.

• Svar på tråden Hur länge innan Kåvepenin börjar verka?
  • Birgitta2

Du borde känt dig lite bättre nu faktiskt. Avvakta en dag eller två. Blir du inte bättre då så ring läkaren.

• crossfit

Man har sällan effekt från efter ett dygn. I morgon borde du må bättre.

• Girlinthecity

ja, än har jag ju bara tagt En tablett, så jag räknade inte med så stor skillad, men hoppades så gära på lite förändring i natt. Men det ska ju i alla fall inte blir värre. Tack för era svar!

• Charlotte73

Testa Zyx halstabletter, dom gör reklam för dom på tv, dom kanske kan lindra lite så länge. Jag vill säga 1-2 dygn innan du känner nån efekt av penicilinen.

Krya på dig!

• Girlinthecity
    Charlotte73 skrev 2010-11-30 14:42:07 följande:
    Testa Zyx halstabletter, dom gör reklam för dom på tv, dom kanske kan lindra lite så länge. Jag vill säga 1-2 dygn innan du känner nån efekt av penicilinen.

Krya på dig!
    Tack! Har köpt någon anna sort liknande halstabletter, och de hjälpte lite, men inte så mycket. Men Zyx ger mer effekt.
  • Birgitta2

Aha - du har bara ätit medicin en dag? Jag missförstod dig. På tredje dagen brukar man känna sig bättre.

• Jesper f

Penecilinet börjar värka 15-30 MINUTER efter att du tagit det, men effekten, så att du känner dig piggare, kommer tyvärr inte förrän tidigast dag 2 eller 3. Kroppen måste hinna mobilisera dom vita blodkropparna för att kapsla in infektionen, och det går inte lika fort som du börjar äta tabletten.

Försök att dricka kaffe, eller cola om du kan. Det innehåller kofein som vidgar dina luftvägar. Ta gärna Zyx eller Bafucin. Båda verkar lokal bedövande. Dom botar inte, men det underlättar svälljandet. Glass är jättebra för att lägga svullnaden av själva stämbanden.

I övrigt, det är tyvärr bara att vänta. Äta värktabletter. Antingen 2 x 500 mg Alvedon med tillägg 400 mg Brufén 3ggr om dagen, eller Voltaren T, 100 mg 3 ggr om dagen. Personligen tycker jag Voltaren fungerar bättre på halsvärken, sämre på febern. Alvedon plus brufén går bättre på febern, något sämre på halsen, men är snällare med magen ( inga sura uppstötningar ). Undvik mjölprodukter i överhuvudtaget. Drick hellre ekströms blåbärssoppa, för att hålla magen i skick.

Krya på dig!!

• Girlinthecity
    Jesper f skrev 2010-11-30 20:20:40 följande:
    Penecilinet börjar värka 15-30 MINUTER efter att du tagit det, men effekten, så att du känner dig piggare, kommer tyvärr inte förrän tidigast dag 2 eller 3. Kroppen måste hinna mobilisera dom vita blodkropparna för att kapsla in infektionen, och det går inte lika fort som du börjar äta tabletten.

Försök att dricka kaffe, eller cola om du kan. Det innehåller kofein som vidgar dina luftvägar. Ta gärna Zyx eller Bafucin. Båda verkar lokal bedövande. Dom botar inte, men det underlättar svälljandet. Glass är jättebra för att lägga svullnaden av själva stämbanden.

I övrigt, det är tyvärr bara att vänta. Äta värktabletter. Antingen 2 x 500 mg Alvedon med tillägg 400 mg Brufén 3ggr om dagen, eller Voltaren T, 100 mg 3 ggr om dagen. Personligen tycker jag Voltaren fungerar bättre på halsvärken, sämre på febern. Alvedon plus brufén går bättre på febern, något sämre på halsen, men är snällare med magen ( inga sura uppstötningar ). Undvik mjölprodukter i överhuvudtaget. Drick hellre ekströms blåbärssoppa, för att hålla magen i skick.

Krya på dig!!
    Tack för ett jättebra svar!
Svar på tråden Hur länge innan Kåvepenin börjar verka?