• Mirris

kan nån berätta varför man INTE kan bygga in sin luftvärmepump!?

Har haft det som förslag, att bygga in den... men si det går INTE för sig enligt dom jag frågat. DOm har inga bra svar på varför inte.

Jag önskar ju att den kunde ha suttit i källaren ovaför avloppet i gamla garaget. Men det tänkte jag aldrig på när han var här o installerade den för 2 år sen.

När det blir mer än ca 13 minusgrader, ja då funkar den såklart inge bra alls.. bara frostar av sig o blåser svala brisar.

Varför kan man inte bygga in den i en låda med frigolit o sånt????

• Svar på tråden kan nån berätta varför man INTE kan bygga in sin luftvärmepump!?
  • Halkatla

För att det inte kommer in tillräckligt med luft i den då, kanske? Och inblåset ska väl vara centralt placerat i huset för bästa effekt.

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • MalinNiklasHarryBebis

vi har bara ett tak på våran, sen e de olika pumpar som fryser fortare än andra.
    vi spolar varmvatten på den när den fryser.
    sen vet ja inte om man kan bygga in den..
    ring å hör med återförsäljaren.

• Mirris
    Halkatla skrev 2010-11-30 14:40:35 följande:
    För att det inte kommer in tillräckligt med luft i den då, kanske? Och inblåset ska väl vara centralt placerat i huset för bästa effekt.
    Ja det kanske är därför... men va konstigt, det finns ju massa luft överallt lixom ;)
    MalinNiklasHarryBebis skrev 2010-11-30 14:42:20 följande:
    vi har bara ett tak på våran, sen e de olika pumpar som fryser fortare än andra.
    vi spolar varmvatten på den när den fryser.
    sen vet ja inte om man kan bygga in den..
    ring å hör med återförsäljaren.
    Va? Häller ni varmvatten ovanpå pumpen? Hjälper det?
  • MalinNiklasHarryBebis

på sidan där det fryser, ringde till dom som instalera den för oss för den lät konstig m.m
    kollade felkod å de fanns inget fel på den.
    då sa hon att vi skulle häla varmt vatten eller kokande, över där isen bildar.
    vi har gjort de en gång men de var snöstorm så de var inget konstigt att han frös..
    men förra vintern så var den proppfull med is då byggde vi ett litet tält med en värmefläkt i så den fick tina upp.

• Mirris
    MalinNiklasHarryBebis skrev 2010-11-30 14:48:10 följande:
    på sidan där det fryser, ringde till dom som instalera den för oss för den lät konstig m.m
    kollade felkod å de fanns inget fel på den.
    då sa hon att vi skulle häla varmt vatten eller kokande, över där isen bildar.
    vi har gjort de en gång men de var snöstorm så de var inget konstigt att han frös..
    men förra vintern så var den proppfull med is då byggde vi ett litet tält med en värmefläkt i så den fick tina upp.
    Gu va smart... får kanske bli ett litet tält här då när kylan slår till ordentligt. 
    Min sitter rätt så lågt, nästan under trappan... och det blev lite problem förra året, för då frosta den ju av så ofta o spillvattnet frös till is och ett tag hade jag ett litet isberg under pumpen som jag fick hacka bort så det kunde rinna ner lite mer vatten.
    Fy fasen för förra vintern... och fortsätter det såhär så blir det väl samma elände iår igen
  • Mirris
    snorkan skrev 2010-11-30 15:10:35 följande:
    haha jag trodde först att du menade inomhus delen.....
    Ja nog var det kallt inomhus i vintras.. men inte sååå kallt :D
  • Amy27

Min sambo la en liten hink under pumpen som samlade upp vattnet när den avfrostade. Sen tömmer man den på is en gång om dagen och det blir ingen isbildning under pumpen. Ett annat tips är en sprej ( finns bl.a. på Elon och kostar 299 kr) som man sprejar på den delen man har inomhus. Den rensar ordentligt och gör att den värmer bättre.
    Sen är det ju så att pumpen har en gräns hur mkt den kan värma beroende på tempen ute. Vår värmer inte lika bra om tempen blir lägre än -10 grader....eftersom vi brukade ha ganska milda vintrar trodde vi inte att det behövdes mer. Nu kanske vi får köpa en dyrare som klarar mer.
    Tur att kaminen finns.

• BMF

Hej!

Om utedelen isatigen så kör i AC mode tills isen försvunnit. Det är så den automatiska avfrostniingen funkar men i bland är den otillräcklig.

Svar på tråden kan nån berätta varför man INTE kan bygga in sin luftvärmepump!?