• NatalieJóh

Hur började era för tidiga förlossningar?

Ni som fått för tidigt, hur började era förlossningar?

Märke/trodde ni tidigt i graviditeten att ni skulle få tidigt eller kom det som en överraskning?
    (om ni tex haft mycke sammandragningar, foglossningar, förvärkar eller annat)

• Svar på tråden Hur började era för tidiga förlossningar?
  • Team J

Hade mycket sammandragningar, min dotter var fixerad tidigt, tappen var helt borta i v33 .
    Det var absolut ingen graviditet, hade en snabb förslossning. Född i v36+5

• NatalieJóh

Skönt med en snabb förlossning iaf. Fick ni åka in och kolla tappen regelbundet då eller hur såg ni de?
    Hoppas allt gick bra med din dotter :) Skönt att du gick å långt iaf innan de satte igång då!

• Team J

Det var absolut ingen JOBBIG graviditet skulle det stå:P

Jag kände på mig, hade en känsla mycket tidigt att det hände saker med kroppen, så jag bad min bm kolla ett par gånger hur jag låg till. För sen började jag öppna mig sakta men säkert. Men hade inga värkar eller så.
    Så den dagen hon kom, så hade jag öppnat mig 8 cm innan vattnet och de första riktiga värkarna kom.
    Så hela förlossningen tog ca 2 timmar bra.

Men jag hade verkligen en känsla långt innan, så jag fick ta det lugnt, annara hade hon lätt kommit tidigare.
    O dagarna innnan kom det massa "slem" o proppen släppte, o lite blod kom med. Då visste jag att hon inte ville vara kvar längre. Så vi åkte in till min bm så fick hon känna på mig o då var jag öppen 5 cm, så vi åkte in, även om jag inte hade värkar eller att vattnet gått.

Vilken vecka är du i nu? O känner du på dig att du ska föda förtidigt?

• NatalieJóh

Okej, så kul att höra andras berättelser!

jag är i v 33 (33 + 0), haft sedan tidigt (från ca v 17) haft väldigt mycke sammandrganingar och min bebis sjönk ner i bäckenet väldigt tidigt och har liksom tryckt på sedan dess. Känner hur huvudet ligger långt ned.
    Har flera gånger varit inne på förlossningen eftersom mina sammandragningar ofta kommer ganska kraftigt och regelbundet. Har dock inte påverkat tidigare.Vissa dagar var 3e minut hela dagen! :/ Har varit lite jobbigt, men med tanke på allt har jag en känsla av att de kommer bli en lite tidigare bebis. Men de kan väl bara tiden utvisa! :)

Dom sista veckorna har jag inte ens brytt min om att åka, fast att sd har ibland varit mkt kraftiga, gjort ont ibland och tryckt på. Tyvärr är bemötandet när jag kommit inte varit speciellt trevligt, så drar mig för att kolla om jag öpnnat mig något de sista 3 veckorna. :/

Intressant att höra om andra haft samma som mig eller hur de varit för dom som fått tidigt!

• NatalieJóh

fler berättelser! :)

• Gustie

Jag fattade ingenting

Jag kände av en molande smärta, typ mensvärk på dagen, den började vid 14-tiden. Jag var i vecka 35.

Jag skulle ut och äta med kollegorna på kvällen och jag sa att jag hoppas jag kan följa med, eftersom jag hade lite ont i magen.
    Någon sa skämtsamt att bara det inte går bak i ryggen, jag svarade glatt att det är ju just det det gör

Vi gick ut och åt, mina smärtor blev värre men jag sa inget. Satt mest tyst men ingen märkte att jag hade ont.
    Jag åkte hem vid 20-tiden och direkt när jag berättade för min man hur jag kände det så sa han att det var värkar....

Tjovisst....tänkte jag....jag ska inte föda på en månad än, inte är detta värkar. Men till sist fick han mig att ringa förlossningen som rådde mig att ta ett varmt bad, ifall smärtan inte avtog alls skulle jag ringa igen.
    Jag plaskade, smärtan avtog inte.

Jag ringde igen och de sa att vi kunde komma in, jag var fortfarande helt säker på att detta bara var förvärkar, jag kunde inte ens tänka mig att han skulle komma så här tidigt.
    Jag kom in på förlossningen kl 23,15, hon mätte och kollade och sa sen: Jodå, det blir bebis inatt

Jag var öppen 3 cm när jag kom in, 2 timmar senare var jag HELT öppen. Jag var på förlossningen i 4,5 timme, sen föddes min lilla envisa son

Så jag fattade aldrig att jag skulle föda en månad för tidigt, inga varningstecken förrän just denna dagen, och då gick allt ändå så fort så jag knappt fattade det ändå...

Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • NatalieJóh

Där ser man! :)  Bättre att de blir så ju än tvärtom. Kan bara föreställa mig hur de skulle kännas att gå över och speciellt som för mig som tror och nästan ställt in mig på att de blir en tidig bebis pga av allt.. Att få gå över skulle ju vara tortyr! :P Blir väl säkert så i slutändan!

Var de första barnet Gustie?

• muffin

Jag mådde toppen hela tiden men fick sedan havandeskapsförgiftning runt 35+0. Men jag blev inte igångsatt utan var under observation. Vattnet gick spontant och dottern är född i 35+5. Om det sedan beror på att jag va sjuk vet jag inte. Sonen föddes i 37+4 (va ej sjuk) så tydligen kan jag inte behålla barnen i magen till utsatt datum.

• Lantbon

Jag hade en helt lugn och komplikationsfri graviditet fram till v.34+1. Var på jobbet (förskollärare) och kände värk bak i ryggen. Fram emot lunch var det riktigt jobbigt och kollegorna trodde det kunde vara lite förvärkar. Gick hem vid 13 tiden och då hade var värkarna smärtsamma och ca 3 st/10min period. Väl hemma gick jag på toa och upptäckte att slemproppen "gått". Ringde förlossningen som ville att jag skulle komma med en gång. Väl där fick jag Bricanylsprutor och skickades till annat sjukhus med Neo avd. Låg där tills v.34+6 då vi valde att åka hem. Svängde in på förlossningen på vägen hem och födde sonen några timmar senare. Han mådde fint och behövde ingen Neo vård

Svar på tråden Hur började era för tidiga förlossningar?