• frupoulsen

Bra eller Dåligt med tv för 0-3 åringar , vad tycker ni?

Läste en artikel på aftonbladet om att det var skadligt för barn mellan 0--2 år att se på tv.
    Dom AD/HD och bli stressade mm.

Kanske stämmer , men jag tycker det är skadligare för mej och min relation till mina barn om dom inte får se på tv.

Det finns ggr då man slitit sitt hår för ungarna har klättrat högt och lågt och sätter man då på en film , så lugnar dom sej och man själv lugnar sej , man slipper onödiga bråk.

Kalla mej lat eller vad som helst , men hellre att dom tittar åttligt på tv och man kan varva ner , än att försöka underhålla sina kids 100% av tiden.

Det är bara att inse , barnen har MYCKET mer energi än vad vi har , äen om vi vill orka , vill vara bra föräldra som leker med sina barn så mycket dom vill mm , jag är allafall inte det , jag behöver ladda mina baterier då och då , så om jag sätter på Barbie och Diamantslottet eller Noddy för hundraelfte gången , so be it.

Precis som barnen kan bli över trötta kan föräldrana bli likadana , jag tackar alla barnprogram för att dom finns för det är min enda chans att ladda upp mej för mer lek , skrik och panik.

• Svar på tråden Bra eller Dåligt med tv för 0-3 åringar , vad tycker ni?
  • Alfonsina

Jag har bara en 9-månaders hemma och vet ju inte hur "hårda" vi kommer att vara. Men jag har inställningen att undvika tv så länge som möjligt. Jag förstår att det är en bra barnvakt men finns det inget annat alternativ? Själv lyssnade jag mycket på Madicken och Saltkråkan på skiva när jag var liten, enligt min mamma kunde jag alla repliker när jag var 3 år. Satt ofta och pusslade eller lekte samtidigt.

• Ejin

läste den artikeln tidigare idag också och jag tänkter som så: min dotter på två år kollar endel på barntv men hittils har hon mest kollat på sånt som är för mindre barn. Drömmarnas trädgård t.ex är en favvo.
    I artikeln står de att barnen är för små att hänga med i programmen men dessa program som är till för små barn är ju oftast ganska lugna och byter scen väldigt sakta så jag kan faktiskt inte se det farliga i att hon kollar på de..

• Fyrbarnsmorsa

Tycker absolut inte att det finns någon anledning att sätta barn 0-2 år framför tvn.Finns mycket annat man kan göra med sina barn.Att ha tv till barnvakt i den åldern är bara fel,anser jag..

• Rödnäbba

Det stämmer nog som det står i artikeln, så jag skulle säga dåligt.

• CathrinLarsson

Min son på 2 år har en del TV-tid varje dag.

Efter förskolan sitter han medan vi fixar middagen. Det är hans nervarvningstid, annars går han bara och gnäller och skriker och är jättetrött. Sen tittar han på ett avsnitt Babar medan han äter kvällsvällingen. Det fungerar jättebra för oss och han är väldigt tillfreds med det. Vi leker med honom också mellan middagen och kvällsprocessen, så han sitter inte bara vid TVn på kvällen.

• frupoulsen
    Ejin skrev 2010-11-30 20:31:29 följande:
    läste den artikeln tidigare idag också och jag tänkter som så: min dotter på två år kollar endel på barntv men hittils har hon mest kollat på sånt som är för mindre barn. Drömmarnas trädgård t.ex är en favvo.
    I artikeln står de att barnen är för små att hänga med i programmen men dessa program som är till för små barn är ju oftast ganska lugna och byter scen väldigt sakta så jag kan faktiskt inte se det farliga i att hon kollar på de..
    jag anser att inget är farligt så läänge det är i lagom dos , att titta på tv en timme om dagen är enligt mej inte skadligt , se ska man ju absolut se till att aktivera barnen också ...
    men det jag tyckte var så fel med artikeln var just att det skulle vara farligt , det finns sååå mycket annat som är farligt på riktigt om man får uttrycka sej så.

Min äldsta dotter 7 år tittar på tv eller spelar på datorn max 2 timmar per dag , iblnad har det blivit mer och ibland ingenting alls

När jag var liten fanns bolibompa kl 18 och jag måste säga att barnprogramen var MYCKET bättre då , sen när jag var runt 10 kom 3an och då var det tecknat nån timme på morgonen , enligt mej helt llagom
  • Ejin
    frupoulsen skrev 2010-11-30 20:52:21 följande:
    jag anser att inget är farligt så läänge det är i lagom dos , att titta på tv en timme om dagen är enligt mej inte skadligt , se ska man ju absolut se till att aktivera barnen också ...
    men det jag tyckte var så fel med artikeln var just att det skulle vara farligt , det finns sååå mycket annat som är farligt på riktigt om man får uttrycka sej så.

Min äldsta dotter 7 år tittar på tv eller spelar på datorn max 2 timmar per dag , iblnad har det blivit mer och ibland ingenting alls

När jag var liten fanns bolibompa kl 18 och jag måste säga att barnprogramen var MYCKET bättre då , sen när jag var runt 10 kom 3an och då var det tecknat nån timme på morgonen , enligt mej helt llagom
    håller verkligen med...

det står ju dessutom inget i artikeln på hur den undersökningen har gått till.. Vilka program barnen tittade på eller hur länge dom tittade..

Om man använder sunt förnuft kommer man ganska långt faktiskt...
    och att man ibland nån halvtimme medan man lagar mat använder tv:n till barnvakt kommer varken att ge adhd eller överaktivitet...
    Man måste inte vara så himmla perfekt hela tiden..
  • hejasverige90000

Kort svar: Dåligt för ett barn i den åldern. Att det sedan kan vara bekvämt för föräldern är en annan femma.

• Fyrbarnsmorsa
    frupoulsen skrev 2010-11-30 20:52:21 följande:

Viss skillnad på en bebis och en 7 åring dock.Att sätta en bebis framför teven är ju bara för sin egen skull.Min 3 åring ser på Astrid Lindgrens filmer ibland,speciellt nu när hon är sjuk vill hon se Astrid Lindgrens jul.Men som sagt 0-2 år är mest för sin egen skull,att det blir lugnt och skönt.
  • frupoulsen

En sak jag har tänkt på är att när jag var liten 3-11 år så hadejag aldrig problem med vad jag skulle hitta på.
    Lekte ensam eller med vänner , klättrade i träd , hittade på egna lekar och jag minns inte nån gång jag frågade min mamma eller pappa vad jag skulle göra eller att jag inte hade nåt att göra , har äen frågat dom om det och dom minns inte att jag frågade nåt dyl.

men min dotter frågar hela tiden vad hon ska göra eller att hon inte har nåt att göra , fast hon har 100 leksaker , pennor , papper , spel mm

Är det bara min dotter eller är barn slö nu för tiden , med slö menar jaghar dålig fantasi att hitta på nåt ensamma.
    kanske finns det för mycket att välja på nu , jag vet inte.

• frupoulsen
    Fyrbarnsmorsa skrev 2010-11-30 20:58:42 följande:
    Viss skillnad på en bebis och en 7 åring dock.Att sätta en bebis framför teven är ju bara för sin egen skull.Min 3 åring ser på Astrid Lindgrens filmer ibland,speciellt nu när hon är sjuk vill hon se Astrid Lindgrens jul.Men som sagt 0-2 år är mest för sin egen skull,att det blir lugnt och skönt.
    jo det är sant men när min äldsta var 1-3 så fick hon se på noddy , ett avsnitt är ca 20 miinuter , då fick jag sova lite längre , självisk , ja kanske ,men jag anser att i längden gynnar det barnet att mamma eller pappa får ha tv till "barnvakt " ibland
  • Ejin
    frupoulsen skrev 2010-11-30 21:03:40 följande:
    En sak jag har tänkt på är att när jag var liten 3-11 år så hadejag aldrig problem med vad jag skulle hitta på.
    Lekte ensam eller med vänner , klättrade i träd , hittade på egna lekar och jag minns inte nån gång jag frågade min mamma eller pappa vad jag skulle göra eller att jag inte hade nåt att göra , har äen frågat dom om det och dom minns inte att jag frågade nåt dyl.

men min dotter frågar hela tiden vad hon ska göra eller att hon inte har nåt att göra , fast hon har 100 leksaker , pennor , papper , spel mm

Är det bara min dotter eller är barn slö nu för tiden , med slö menar jaghar dålig fantasi att hitta på nåt ensamma.
    problemet nu för tiden tror jag är att barn aldrig får lära sig att ha tråkigt.
    Dom ska aktiveras ut i fingerspetsarna av sina hyperstressade föräldrar som ständigt har dåligt sammvete.
    Dom lär sig inte att hitta på egna lekar med sin egna fantasi utan ska ständigt aktiveras.
    Det räcker med att läsa runt här på fl så förstår man att det nästan är som att begå kollektivit självmord om man låter ungen gnälla och ha tråkigt en sväng...
  • snusmumriken03
    frupoulsen skrev 2010-11-30 21:03:40 följande:

Ååh vad jag känner igen mig.. Jag tyckte också att jag kunde hitta på en massa att göra när jag var liten och jag kunde sitta länge och leka för mig själv men min son som är 6 år frågar heela tiden vad han ska göra och han har myycket mer leksaker än vad jag hade.. kanske det som är felet..
  • Ejin
    snusmumriken03 skrev 2010-11-30 21:11:14 följande:
    Ååh vad jag känner igen mig.. Jag tyckte också att jag kunde hitta på en massa att göra när jag var liten och jag kunde sitta länge och leka för mig själv men min son som är 6 år frågar heela tiden vad han ska göra och han har myycket mer leksaker än vad jag hade.. kanske det som är felet..
    kan tänka mej attt det också är ett stort problem. Dom har såååå mkt saker att dom helt enkelt inte leker med något..
    har man bara typ tre grejer får man ju använda fantasin lite.
    Men har man 350 prylar kastar man den saken man har åt sidan direkt för man vet att de finns nytt hela tiden...
  • canmamma

I lagom doser tror jag att det varken är bra eller dåligt. Eller jag tror inte att det är bra för barnen, men å andra sidan så kan det kanske undvika  konflikter som inte heller skulle vara särskilt bra (alltid i alla fall) och få dagen att flyta på lite bättre. Det var en amerikansk studie som visade att det fanns ett direkt samband mellan antalet timmar barn tittade på tv och mindre ordförråd. Vi har valt att inte ha tv hemma, men barnen kommer i kontakt med tv ganska ofta ändå hos kompisar och släktingar. Det funkar bra för oss. 

• frupoulsen
    Ejin skrev 2010-11-30 21:13:10 följande:
    kan tänka mej attt det också är ett stort problem. Dom har såååå mkt saker att dom helt enkelt inte leker med något..
    har man bara typ tre grejer får man ju använda fantasin lite.
    Men har man 350 prylar kastar man den saken man har åt sidan direkt för man vet att de finns nytt hela tiden...
    ja absolut , när min dotter fyllde 7 fick hon en massa paket , men efter typ två dagar var inget av det spec roligt, däremot så hittade hon ett måttband och en tennisboll som hon lekte med i två veckor , varje dag och tennisbollen hade hon med sej vart vi än gick...
    Funderar på hur jag/ vi ska göra med våran yngsta hon är bara 3 månader ännu , men jag har tänkt ge henne mindre saker bara för att det inte ska li ett hav med leksaker som bara används några ggr , men det kanske inte funkar de heller...
  • Tygtiiger

Tycker och tycker - det finns ju gott om studier som visar att barn i den åldern som ser på tv inte har någon som helst nytta av det och att det tom kan vara direkt skadligt för språkutveckling osv. (Nej, man kan inte lära sig språk via tv. Det ser man på hörande barn till döva föräldrar, de behöver tala tecken med sina föräldrar för att få ett språk öht, de lär sig INTE talat språk genom att se på tv, det behöver de talande människor till.)

Om man ska låta så små barn se på tv så ska det vara i korta stunder, utvalda program och man ska titta tillsammans så man kan prata om det man ser (och då faller ju hela idén om tv som barnvakt).

Jag är jättedålig på att leka, jag kan hjälpa till att bygga eller pyssla och jag kan peta med lera osv, men rollekar blir kort. Läsa är jag en höjdare på!

Så min stackars unge blir inte så underhållen. Nu är han fem år och får faktiskt titta en hel del på tv (även om hans smak ibland är lite apart, igår satt vi och tittade på Trollflöjten för han gillar musiken och draken, även om man får förklara handlingen sjuttioelva gånger). När han var yngre fick han oftare roa sig med en musikskiva, eller genom att hjälpa till med det jag gjorde, eller så satte jag honom vid köksbordet med lera eller lego. Och han tyckte jag var skittråkig ganska ofta.

Det blir problem nu när nästa kommer i maj, men då är ettan så stor att vi nog kan förklara för honom att tv inte är bra för småbebisar så att han får titta när den lille sover!

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Bra eller Dåligt med tv för 0-3 åringar , vad tycker ni?