• Billy och Jag

pasta carbonara med råa ägg i!

När jag gör pasta carbonara blandar jag grädde, ost, ägg och vitlök som jag sedan blandar med pastan och fläsket...

Då blir inte ägget mer än varmt... är det farligt att äta när man är gravid??

• Svar på tråden pasta carbonara med råa ägg i!
  • La Lola

Svenska ägg får man äta i precis ALLA former.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Galatheaa

och även OM det skulle vara salmonella i äggen, så är det ingen fara för barnet, utan bara jobbigt för dig.

• La Lola
    Galatheaa skrev 2010-11-30 21:24:41 följande:
    och även OM det skulle vara salmonella i äggen, så är det ingen fara för barnet, utan bara jobbigt för dig.
    Exakt.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • WSalma

Här i Tyskland, där salmonella förekommer, så avråder man från råa och löskokta ägg.
    Anledningen är att man lättare drabbas av infektionen eftersom immunsystemet är lite svagare under en graviditet. Det är alltså mamma-skydd och inte baby-skydd, men salmonella är nog aldrig speciellt lustigt.

• Hoppfull84
    WSalma skrev 2010-12-01 00:05:55 följande:
    Här i Tyskland, där salmonella förekommer, så avråder man från råa och löskokta ägg.
    Anledningen är att man lättare drabbas av infektionen eftersom immunsystemet är lite svagare under en graviditet. Det är alltså mamma-skydd och inte baby-skydd, men salmonella är nog aldrig speciellt lustigt.

i sverige så är det VÄLDIGT ovanligt med salmonella i ägg, det finns i princip inte. se till att äggen du köper är från svenska gårdar så ska det inet vara någon fara.

Svar på tråden pasta carbonara med råa ägg i!