• flashieangel

Hur får jag min son att tycka om min sambo???

Jag lever ihop med min sambo sedan 2008, han och min son funkar hyffsat bra ihop men inte så som jag vill.

Sambon säger att han älskar min son över allt annat och han tar sitt ansvar. Han har inge barn sedan tidigare och har aldrig varit van vid detta men han försöker. Ofta kan jag tycka att han dock är duktigare på att säga till min son när han gör fel och tala om saker han ska göra ist för att ofta säga att han e en bra människa och att han älskar honom.

Vissa perioder är det bättre men så faller det tillbaka. Jag känner ofta att han "behandlar" sonen som större än vad han är. Han säger att jag är alldeles för snäll och måste bli hårdare men jag pallar inte de.

Sonen säger ibland att han tycker om honom liiite, men oftast är det inte alls. Det är inte så att han hatar honom, absolut inte, dom leker bra ihop o så men så fort det ska göras nåt speciellt så är det jag som MÅSTE!!! Ikväll låg han o förklara för mig vilka alla var som var viktiga för honom...först kom jag etta o sen massa andra o sambon sist, men nyss när jag va in så var alla först o sambon sist ändå.

Han har haft problem med att somna på kvällarna och ligger o ropar o säger saker som han "kommer på", ikväll när han gjorde det så röt sambon i ordentligt o blev arg. (han hade redan sagt att han MÅSTE sova flera gånger) Detta är säkert inge fel men min son är jättekänslig när någon blir arg så han blir jätteledsen och skärrad, jag vill att sambon går in och tröstar honom men han vägrar...han anser att han måste lära sig.

Jag går in o lugnar ner sonen och nu har sambon åkt iväg ett tag...

Jag orkar itne me de här längre...vad kan man göra, allt jag vill är att dom ska komma bra överrens och att sonen tycker om honom...

Hoppas ni orkar läsa allt o förstår någorlunda...

kram

• Svar på tråden Hur får jag min son att tycka om min sambo???
  • crazy mom

Du kan inte få din son att tycka om din sambo. Det är din sambo som får "förtjäna" din sons tillit tänker jag.

Kan ni försöka prata du och sambon om det här med barnuppfostran. Ni lever tillsammans och behöver ha en gemensam grundsyn, men i botten är det du som är mamman och bestämmer. Poängen med gemensamma regler är att sambon slipper vara elakingen, samtidigt som han kanske kan backa några steg och överlåta en del uppfostringsmoment till dig som är mamman. 
    Ge dem lite egentid, turas om att natta.

Fokusera på din sons trygghet. Det är inte alltid lätt att dela mamma oavsett ålder. =(

• flashieangel

Jag vet att jag själv inte kan få sonen att tycka om honom automatiskt...

Och vi har pratat med varandra massor om detta...men det blir inte riktigt bättre. Nattningen har vi delat upp och turas om med, sonen tycker inte om det massor men han godtar det absolut.

Glömde skriva förut, sonen är 6 år gammal. 

• MammaPlutt

Som liten blev jag alltid rädd när pappa var arg(min biopappa).
    Men efter tag lärde sig pappa att efter man är arg så går man in till barnet med en lugnare attityd och säger till barnet varför man blev arg. Och sedan kan man trösta.

Men att tycka om någon, är lite svårare och det är en sak som han får göra i små lugna steg. 

• crazy mom
    flashieangel skrev 2010-11-30 20:34:41 följande:
    Jag vet att jag själv inte kan få sonen att tycka om honom automatiskt...

Och vi har pratat med varandra massor om detta...men det blir inte riktigt bättre. Nattningen har vi delat upp och turas om med, sonen tycker inte om det massor men han godtar det absolut.

Glömde skriva förut, sonen är 6 år gammal. 
    Första meningen lät lite hård, men jag menar att det är så lätt att som mamma lägga skuld på sig själv och vilja lösa situationen. (har också en son i samma ålder och ny sambo)

Gör sonen och sambon några aktiviteter själva?
  • flashieangel
    crazy mom skrev 2010-11-30 20:45:29 följande:
    Första meningen lät lite hård, men jag menar att det är så lätt att som mamma lägga skuld på sig själv och vilja lösa situationen. (har också en son i samma ålder och ny sambo)

Gör sonen och sambon några aktiviteter själva?
    Dom spelar ibland tv spel och bygger lego tillsammans men det är inte jätteofta, fast jag gör inte saker så ofta jag heller. Vi pratar ibland om att dom borde göra mera saker tillsammans men det finns inte alltid tid.

Sedan så pratar vi också ofta om att sambon ska försöka att vara "den snällare" av oss två för att kanske få det bättre men det blir inte heller riktigt av.  
  • ius lexis

Säg åt sambon att ta med sonen till badhuset eller bio eller pulkabacken med fika, bara de 2. Bekräfta dem positivt när de återvänder. Säg även till sonen och sambomn vid ensamma tillfällen att - de varkar ha det så mysigt ihop eller liknande. ta ett steg tillbaka och bekräfta dem.

Svar på tråden Hur får jag min son att tycka om min sambo???