• FruSen

Hjälp! VARNING FÖR BILD!!!!!! Vad göra för att dämpa svullnaden?? Vagel?

Vad gör man?! Har fått nån antibiotikasalva men kan man göra något för att få ner svullnaden???? Gick till VC som säger att det mest troligt är en vagel (men jag har aldrig varit med om att man blivit SÅ svullen - nu öppnar jag ögat så mycket jag bara kan!
    Hade min första dag på nya jobbet idag, det var inte roligt att ha ett så svullet öga må jag säga! Svårt dessutom då vi nu utbildas (en hel del att läsa och skriva vilket är vääääldigt ansträngande just nu!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-15 00:08
    Jag kan meddela att mina ögon fortfarande inte är bra. Jag har antibiotikasalva som jag smörjer ögonlocken med varje kväll och då ser allt jättefint ut. Såfort jag slutar blir jag knallröd och det börjar klia jättemycket och huden blir alldles torr och börjar flagna... På ögonlocken alltså.
    Har redan varit till läkaren 4 ggr pga detta och ska dit på måndag igen... De vet inte alls vad det kan vara...
    Allt smink, alla borstar osv osv till smink, salvor, krämer, tuber - ja ALLT som kommer i kontakt med ansiktet och/eller ögonen är utbytt i flera omgångar (DYRT!). Hjälper inte ett dugg...
  • Svar på tråden Hjälp! VARNING FÖR BILD!!!!!! Vad göra för att dämpa svullnaden?? Vagel?
  • Amazina

Ja, det ser ut som en vagel. Kyl med en blöt handduk över natten eller låt det bara vara! En vagel försvinner på några dagar.

• Torparen10

Oj stackare! Lägg dig ner med en genomvåt ren handduk över ögat så att vätskan rinner in i ögonen. Kanske gurka?

• Anonym

Torka med blöt handduk utifrån och in, alltså mot näsan.

• Xay1de

Definitivt vagel. Det ser inte så kul ut, men är oftast inte farligt. Ett gammalt (dock lite äckligt tips) är att använda sitt eget saliv i ögat. Jag hade ofta vaglar när jag var yngre. För tre år sen var jag tvungen att operera bort en som blivit inflammerad och växt sig stor som en kikärta. Utan bedövning...

• äppelmos

jag såg ut så härom veckan. gick över på några dagar. kan vara upp till en vecka..

• FruSen

Tack för alla tips!
    Kan man testa dessa knep när man använt antibiotikasalvan/droppar?

• Zelmilainen

jag ser ut precis så varje gång jag får en vagel. finns en superbra salva på apoteket (receptfri) som jag brukar använda vid minsta symtom. minns ej va den heter, men en liten tub och salvan e illgul. man ska lägga en cmlång sträng på insidan av nedre ögonlocket och sen stänga ögat och försiktigt massera in det. sen blir det som en gul hinna över ögat så man ser helt suddigt ett bra tag *L*. tror den ska tas 2-3 ggr per dag skitenkelt

nehepp...
  • FruSen
    äppelmos skrev 2010-11-30 20:36:23 följande:
    jag såg ut så härom veckan. gick över på några dagar. kan vara upp till en vecka..
    !!!
    Jag gifter mig om 1½ vecka!
    Hoppas det hunnit försvinna innan dess!!!
  • MajaVira

Sorry, läste inte din fråga tillräckligt noga - såg nu att du redan fått salva utskrivet...

Svar på tråden Hjälp! VARNING FÖR BILD!!!!!! Vad göra för att dämpa svullnaden?? Vagel?