Information på neonatal?
Vad för slags information bör personalen på neonatalavdelningen ge till föräldrar?
Då menar jag allt ifrån omvårdnaden och vad som kan hända. Varför och hur.
Tack!
Vad för slags information bör personalen på neonatalavdelningen ge till föräldrar?
Då menar jag allt ifrån omvårdnaden och vad som kan hända. Varför och hur.
Tack!
Någon? :)
Jag tror det bästa är att fråga mycket, vad dem än gör när det gäller ditt barn så fråga på bara, har själv legat på neo med mitt för tidigt födda barn, kan säga det att hade jag inte frågat så mycket som jag/vi gjorde runt vårat barn så hade vi inte lärt oss så mycket om hur man ska ta hand om barnet, vårda osv.
Så fort läkaren eller BM va runt vårat barn och gjorde något spelar ingen roll vad, så va vi på dem och frågade, det kunde vara från det att dem bara skrev i han journal stup i kvarten till provtagningar. för det är nog inte så lätt för BM,sjuksköterskorna och läkarna att veta vad du/ni undrar över. Mitt råd är fråga på om allt allt, dem uppskattar det kan jag säga för då tror jag det är lättare för dem att svara på det ni undrar över.
Vissa dagar kunde vi fråga varje gång BM skrev något i hans journal, vad har du skrivit nu, vad betyder det här och det där i journalen, som mek, det skrev dem ganska mycket, det betyder avförig men hade man inte frågat så skulle man inte fått svar på det utan bara läst mek aha oki va det nu än är och mycket mycket mer.
Sen så är alla på avdelning olika, vissa kommer bara fram och inte säger ett ord om vad dem gör när det gäller bebisen, sen finns det vissa som kommer fram och pressenterar sig flera ggr och ska berätta vad dem ska göra och varför. Men fråga på bara.
Ligger ni på neo? vart?
Oj, det var en "bred" fråga... Jag tror det varierar jättemycket från förälder till förälder. Vissa vill veta precis allt, medans andra bara vill veta det nödvändigaste. Min sambo tex ville jättegärna veta hur alla apparater fungerade medans jag inte alls brydde mig om det. Andra vill veta statistik medans endel inte vill veta något annat än fakta om just sitt barn. Jag tror det viktigaste är att personalen är lyhörd för vad förädrarna behöver och att föräldrarna själva frågar sånt de vill veta.
Nu tar jag för givet att personalen berättar hur barnet mår och vad som ska göras med barnet.
Undrar du ur ett förälder- eller personalperspektiv?
På vårt Neo var de bra på att berätta vad de gjorde med vår kille hela tiden och svarade på våra frågor. Så här i efterhand hade jag nog behövt ngn som frågade hur vi mådde kanske fått prata med ngn kurator eller liknande
Det bästa är nog att känna av föräldrarna.
Har man varit länge på neo så orkar man inte samma gamla gnat o frågor (Hur ofta pumpar du? osv SUCK om jag hade fått 1kr varje gång ngn frågat det...), men kanske bara vill ha någon som sitter bredvid och småpratar om annat (man känner sig väldigt ensam ofta)
Om man är nybliven neoförälder så är ALLT kaos. Informationen är nog bäst om den är övergripande, lite om rutiner för avdelningen, när ni rondar, när bebisen äter, hur man ska göra med bebisen osv. Samt gå över lite snabbt maskinerna vad de är till för, varför de kan larma i onödan ibland . Det viktigaste är att vara lugn PRATA TYST!! Mjuka rörelser och hela tiden berätta vad du gör.. Kom ihåg att även mamman o pappan sitter på nålar, varje smäll o plötslig rörelse får oss att hoppa högt.
Gå igenom bröstpumpen ordentligt, berätta att det är svårt att få igång mjölken och om mamman vill kunna amma så är det bra att pumpa på så mycket man orkar, berätta hur man kan hyra/köpa/låna bröstpump..