• fröken misen

förstört jackan?

Hej!

skulle behöva lite tips, jag tvättade min dunjacka idag och var väl lite trött och stressad läste fel och förstod det som att den INTE skulle torktumlas, hängde den i torkskåpet istället och tänkte inge mer på det. den är nu väldigt knölig eftersom den givetvis skulle torktumlas, tror det var stängt på hjärnkontoret idag.

Går den att rädda. Kan man köra den i maskinen igen imorgon och sedan torktumla den? hjälper det tror ni?

tacksam för svar.

• Svar på tråden förstört jackan?
  • Kajee

Har för mig att det kan fungera om man tumlar den tillsammans med tennisbollar - som då slår sönder knölarna.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • fröken misen
    Kajee skrev 2010-11-30 23:01:55 följande:
    Har för mig att det kan fungera om man tumlar den tillsammans med tennisbollar - som då slår sönder knölarna.
    Vad bra det ska jag prova :) tack för tipset!
  • Kajee
    fröken misen skrev 2010-11-30 23:03:51 följande:
    Vad bra det ska jag prova :) tack för tipset!
    hoppas att det fungerar :S
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Malleh

Kajee: har hört samma så ja tror inte du ska oroa dig :)

• fröken misen

vad bra! hoppas hoppas! ska boka ny tvättstugetid och köpa tennisbollar idag :)

• Echidna

ja du ska tumla den med tennisbollar eller speciella tumlarbollar. Var beredd på att få tumla jackan i flera omgångar för att få bort alla knölar.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Nightmare

Ja släng in den på väldigt låg värme med tennisbollar så är problemet löst sedan!

Kör den absolut inte på högsta värme, jackan kan både få konstig färg och form efter ett sånt hjärnsläpp Skrattande

• lillkorpen

Tips: kontrollera ifall tennisbollarna färgar av sig innan du slänger dem i maskinen ihop med jackan. Min mamma hade oturen att hon fick sin dunjacka missfärgad med grön/gula fläckar längs med sömmarna.

• straw2008

Grön gula fläckar utmed sömmarna blir då dunet inte är tvättat innan jackan sys, oftast på ovanliga billigare märken. Smutsen från dunet kommer ut i sömmarna.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • lillkorpen
    straw2008 skrev 2010-12-01 13:37:15 följande:
    Grön gula fläckar utmed sömmarna blir då dunet inte är tvättat innan jackan sys, oftast på ovanliga billigare märken. Smutsen från dunet kommer ut i sömmarna.
    Möjligt, fast det här var efter tennisbollarna. Det var nämligen inte första gången jackan tvättades, dock var det första gången med just de där bollarna. Det var även fläckar på andra ställen, men just längs med sömmarna och runt fickorna blev det som allra tydligast, färgen samlades där.
  • Houdini

Jag köper lite dyrare tennisbollar av något välkänt märke till mina dungrejer, för jag tycker det sinker om dom där speciella tvättbollarna. Även efter tvätt och lukten satte sig i ett av våra täcken så det var bara att tvätta om det

• viseversa

stämmer det med tennisbollarna. Men du ska ha ett gäng minst 5 st tror jag. och in med allt i torktumlaren=)

Svar på tråden förstört jackan?