• Anonym (wtf?)

Hjälp, kan man ha bröstmjölk utan att vara gravid?!?

Jag fattar ingenting. Klämde på brösten nyss för jag har varit yr och illamående på sista tiden så jag tänkte att jag klämmer och se om det kommer mjölk för det har jag alltid fått dom andra graviditeterna.
    Å nu F*N kom det mjölk!!

Jag har inte haft sex sen i slutet på september/början på oktober. Tror till och med det var den första oktober.
    Jag äter p-piller och har haft mens när jag ska. Dock var sista mensen konstig. Inte som vanligt men inget jag reagerade nämnvärt på.

Det är lite mer än 2 år sedan sista barnet föddes och jag har inte haft mjölk i brösten sen jag slutade amma efter ca 2 månader.

Kan man ha mjölk utan att vara gravid?
    Nu är jag skitnojjig!!
    Jag har inte slarvat med pillerna heller.

Finns det någon som varit med om samma sak och som inte varit gravid?
    Jag ska testa imorgon så fort apoteket öppnar.

• Svar på tråden Hjälp, kan man ha bröstmjölk utan att vara gravid?!?
  • Anonym

Jag hade kvar mjölk i brösten (lite lite, som bara märktes om jag klämde) flera år efter jag slutade amma.

• Anonym (wtf?)

Men kan den komma tillbaka bara sådär? Jag har klämt tidigare för att se så det hade slutat producera när jag slutade amma sista barnet och den försvann och det kom inte ens minsta droppen, förrens nu.

Kände på konsistensen nu och den är lite kletig av sig, så som den ska vara. Eller fet kanske man kan kalla det.

• Anonym (***)

Man kan även ha förhöjda prolaktinvärden.

• Anonym

Ja visst kan man det! Förr i tiden fanns ju ammor som inte fött barnen men som kunde vara amma till en hel syskonskara och i sin tur ha mjölk utan att vara gravida

• Angelica8912

Jag vet en som fått ut bröstmjölk 15 år efter hon ammat. Det låter konstigt, men helt sant.

Men hade jag suttit i din sits så hade jag tagit ett gravtest! :)

• Anonym (emmy)

Jag har haft mjölk  brösten i flera årutan att ens ha varit gravid.

• Maddsutt

Jag har mjölk i mina bröst. Jag hade det i ett par år innan jag vågade berätta det för någon. Till slut gick jag till läkaren och de tog prover som såg att jag hade för högt prolaktinvärde, det hormon som gör att man får mjölk i brösten. Jag fick göra en MR-röntgen av hjärnan då det höga hormonvärdet ibland kan orsakas av en tumör, oftast godartat. 

Men jag hade tur och hade ingen tumör, så det är bara att leva med =)

Jag har aldrig varit gravid, men vissa har det så. Jag får se det positivt, jag har nog inte svårt med mjölken när jag ska amma sen i alla fall Tungan ute 

• Anonym (wtf?)

Tog ett test innan idag och gravid är jag inte.
    Så jag antar att jag ska ringa en VC om det fortsätter att läcka för att ta prover?

• Laurin

Sådär har jag haft sedan tonåren. Frågade en läkare en gång när jagvar 17,men denne reagerade inte direkt på det. Fick inte ta några prover eller så.

Hade inte några problem med att amma heller, utan hade mycket mjölk. När jag hade slutat amma så var det en period där jag inte kunde klämma fram någon mjölk, men snart var det tillbaka iallafall.

Jag har läst om prolaktinvärden och tumör,men jag känner mig inte oroad.

Svar på tråden Hjälp, kan man ha bröstmjölk utan att vara gravid?!?