• ptq

Gnällig hund?

Hej alla hund kunnare. Har en doberman tik som börjat gnälla i bilen, och skälla  när  det kommer andra hundar.  Hon är hemma själv mellan ca 12 till 15.00. Hon vill helst inte gå ut  ens med täcke på promenader vi har nu -20 så det förstår jag. Brukar vara på baksidan och kasta så hon får rusa av sig lite. Sen lite huvudträning inne. Antar att hon är understimulerad tips på vad göra inne.
    Sen har hon lite roliga och mindre roliga saker för sig som jag inte kan tyda. När jag och min man kramas så kommer hon ALLTID och trycker in nosen /huvudet mellan oss och bara står där tills vi är klara ,ställer man sig på knä lägger hon huvudet på ryggen sitter man i soffan lägger hon huvudet i knäet. hon lägger alltid huvudet på en. varför? .

När dottern är hemma själv (13år)kan hon inte ta hem vissa killkompisar, en son till vår granne som har två hundar som hon inte har hälsat på kan inte komma in då ligger hon på hans fötter rör han sig morrar hon, hon gör inget annat ,utan är dom på dotterns rum ligger hon och vaktar utanför blir det för mkt skratt och högljut så skäller hon och morrar, till han går då går hon och lägger sig. Hon brukar vara helt slut när vi kommer hem. Varför mot vissa karlar/pojkar men inte mot andra. Har tagit henne från djurdkyddet vet inte vad som hänt före, ville inte veta eftersom jag tror det kan påverka hur jag är mot henne.Vad tror ni hennes beteende beror på? vad kan jag göra för att hjälpa henne..

• Svar på tråden Gnällig hund?
  • hmcc

Din sista mening får mig att tro att ni är för mjäkiga mot henne då du förmodligen tycker synd om henne.

Mer regler för denna damen.

Tillåt inte henne gå emellan eller morra.

Att hon inte vill gå ut kan helt enkelt bero på kylan och att hon skäller i bilen är inget ovanligt speciellt nu när hon är kraftigt understimulerad eftersom hon inte gör så mycket.(en dobermann kräver en hel del)

Men jag förstår er, mina hundar jobbar inte heller särskilt mycket nu i kylan.

När vädret blir bättre ut och arbeta med henne och var hårdare mot henne, inget morrade eller att hon går emellan.

En hund VILL ha regler annars skaffar dom sig egna uppgifter.

• linahelena

för att i hennes ögon ska hon beskydda den lilla familjemedlemmen, det är inte ok att hon vaktar vid dörren eller morrar åt grannpojkar, jobba med att få henne sluta med det. 

en understimulerad hund hittar som sagt på sina egna sätt att stimulera sig. så i värsta fall. på med skoteroverallen och ut i snön med er.

hundklubbarna brukar ha sin träning i tex ridhuset på vintern kolla upp det.

• Joico

Skällandet beror säkert på understimulering. Vad gör ni med henne nu, vad kör ni för "huvudträning"? Vad är det ni kastar på baksidan, för att hon ska få rusa av sig?

Anledningen till att hon går emellan när ni kramas är för att hon vill undvika bråk. Det är inte normalt för hundar att vara så tajt mot varann och då är det hennes uppgift att se till att ni inte börjar bråka och därmed sära på er.

När grannpojken kommer.. vad gör hon då?
    Skallet och morrandet när det blir för högljutt är samma sak där, hon vill kontrollera så det inte blir något bråk. Säg åt henne att hon inte får ligga framför dörren, eller snarare - säg åt henne var hon ska ligga istället. Inga hårda metoder utan bara lugnt och snällt. Inget skrik, ingen elak röst, inget ta i nackskinnet osv. Utan bara "kom, lägg dig här istället, vi har koll på läget".

• linahelena

Ja precis kalla på henne när hon ligger på fötter eller vid dörren. hon kan ligga vid dina fötter istället å ta det lugnt för du har koll på läget.

• ptq

Glömde att säga att vi är inte hemma när dotterns kompisar varit här. Annars hade hon aldrig fått morra eller ligga och vakta. Då när vi är hemma och det kommer folk så får hon vara på sin plats, inga problem. Hon är lydig annars med inkallning ja grundläggande. Ok trodde hon var ängslig eller nåt när hon kommer och ställer sig emellan. Då så. ) Vi kampar och låter hon apportera ute på baksidan, olika föremål. Hon tycker det är roligast när man skickar iväg en boll, men har märkt att det började gå överstyr så vi har slutat med det för ett tag nu. Sen lägger jag lite lätta spår åt henne. Har köpt en sele åt henne tänkte att hon skulle få dra ngt. Men hur gör man på bästa sätt för att hon ska dra? har inte provat än vill inte börja fel. Hur lär man henne att dra? selen är hon invand med nu. Hur tungt kan hon dra hon blev 2 i september. tack annars för bra svar, mer mer mer )

• Joico

Inomhus kan man göra lite sök, lära trix (snurra åt båda hållen, vinka, hålla godis still på näsan, spela död, gå slalom mellan benen (både när man står still och när man går framåt), dutta med nosen t.ex i handen, skämmas, buga, krypa osv osv), det finns godisbollar eller rena aktivitetsspel t.ex Nina Ottosson.

Kanske kan ni gå ut i skogen och göra personspår, när det är lite varmare? Det är jättekul!!

• linahelena

finns en här på familjeliv som heter lathundarna, hon håller på med dragWeight med sina hundar tror jag. du kanske kan fråga henne. annars får du googla efter kurser. tror man ska börja med något som är väldigt lätt bara så dom får vänja sig vid att nått åker där bakom dom. så dom inte blir skrajsna. sen kan man nog öka på ju mer hunden musklar på sig.

säg åt eran dotter att när hon är ensam hemma och hunden morrar åt hennes kompisar att hon ska säga åt hunden att gå å lägga sig någon annanstans. om hon har en korg eller bur. så din tik förstår att dottern har koll på läget.

• ptq

jo får börja göra det till dottern. Skulle hon kunna innan killarna kommer in stänga in henne i buren? eller blir det fel då? tonåringar är ju flamsiga, vill ju inte att ngt ska hända, killar som tror att dom ska vara kaxiga och visa att dom inte är rädda mm. Inne har vi lite trix för oss, som ex fråga -vill du ha en liten bichon? då slickar hon sig om munnen fråga- Vill du ha en Rottweiler, då sätter hon tassen över nosen. nä det är ju bara fantasin som sätter gränser vad man kan lära en hund. Men alla tips är ju tacksamma man blir lite torsk på ideer efter ett tag.
    Ska kolla efter lathundarna. )

• dezibel
    ptq skrev 2010-12-01 21:21:47 följande:
    jo får börja göra det till dottern. Skulle hon kunna innan killarna kommer in stänga in henne i buren? eller blir det fel då? tonåringar är ju flamsiga, vill ju inte att ngt ska hända, killar som tror att dom ska vara kaxiga och visa att dom inte är rädda mm. Inne har vi lite trix för oss, som ex fråga -vill du ha en liten bichon? då slickar hon sig om munnen fråga- Vill du ha en Rottweiler, då sätter hon tassen över nosen. nä det är ju bara fantasin som sätter gränser vad man kan lära en hund. Men alla tips är ju tacksamma man blir lite torsk på ideer efter ett tag.
    Ni kan väl sätta en barngrind in till ett rum där tonåringarna inte huserar och be dottern lägga hunden där när hon är ensam hemma och väntar besök?
  • linahelena
    ptq skrev 2010-12-01 21:21:47 följande:
    absolut, är hon fostrad att i sin bur ska hon ta det lugnt å varva ner. sätt henne där innan. om hon börjar jobba upp sig å morra i buren så kan din dotter bara gå dit å visa sig. säga nej, ligg kvar. visa att allt är lugnt. hellre en hund i en bur en stund än en hund som gör ett tjuvnyp i grannpojkens arm om dom stojjar för mycket. om några veckor kanske hon lärt sig att det är helt normalt att tonåringarna beter sig sådär så kan hon vara ute som vanligt. bättre att ta itu med det innan det är ett riktigt problem.  
  • ptq

jo tänkte ta itu med det nu fort innan nåt händer.   tack för alla svar jättegulligt  

Svar på tråden Gnällig hund?