• stormanna

Nasonex mot mitt nässpraysberoende. Någon med erfarenhet?

Har använt nässprayen otrivin menthol i minst 2 år, minst 5 puffar per dag.
    Har provat sluta många gånger, men har blivit så sjukt tät. Får panik när jag blir tät
    då jag varit van att alltid "andas fritt".

Var till läkaren idag å han skrev ut Nasonex 50 mikrogram/dos.
    Har tagit första puffarna nu (två i varje borre) och inte tagit mitt älskade mentholspray på 5 timmar 8 rekord under vaken tid). Jag är sinnes sjukt tät.

Någon som vet när nasonex börjar verka? Om det gör det?

• Svar på tråden Nasonex mot mitt nässpraysberoende. Någon med erfarenhet?
  • bebinsmamma

Nasonex har jag ingen erfarenhet. Att vara beroende av nässpray har jag flera års erfarenhet av. Jag fick tvinga mig själv att trappa ner, färre sprayningar, spraya bara ena näsborren, gick ner till barn-sprayer o trappade ner så det blev mindre o mindre avsvällande ämne i. Det var hemskt! Och fortfarande, ungefär 3 år senare, törs jag inte ta starkare än barn-dos när jag blir förkyld för näsan "känner igen sig", det är ju som en drog.

Men håll ut! Det blir bättre. Tror tre-fyra dagar va gränsen innan det började lätta lite.

• Hoppfull84

har inte använt nasonex, men renässans är ren koksaltlösning det använde jag för att vänja mig av med otrivin, men det var en hel del vilja inblandad. det är SVÅRT att inte falla tillbaka när man inte kan andras. du kanske kan ringa läkaren och fråga om du kan kombinera renässans och nasonex till en början början, typ varannan gång? försök att ha tålamod, förr eller senare går ju den där beroendesvullnaden ner bara du inte använder vanlig nässpray. du kommer att kunna andas fritt igen jag lovar! försök hålla dig sysselsatt jag tyckte det var jobbigast när jag inte hade något att göra för då satt jag bara och fick panik över att jag inte kunde andas.

• Anksan

renässas kan du använda hur mkt du vill. det är bara saltlösning.

kortisonspray får du inte full effekt av på en gång, tar ca 1 vecka. så kämpa på!

• Goa frun

Tror det bara tog ett par tre dagar innan det inte kändes så täppt...

mamma till 4
  • stormanna

För mej känns det faktiskt bättre redan nu, efter 3 sprayningar. Tät fortfarande, men mycket bättre än igår då jag hade panik för att jag inte kunde andas.
    Salt lösningar har jag provat å de gjorde mej bara mer tät.

• Miss Cee

Har provat nasonex, håller på med behandlingen just nu.

Jag var förkyld och täppt i mer än ett halvår, sen blev jag gravid och då var det ju inte lönt att gå till läkaren och säga att man var täppt.... Så jag gick med förkylning/nästäppa/nysningar i över ett års tid.
    Sen fick jag utskrivet nasonex och det blev märktbart bättre redan dag 2. Efter 3-4 dagar så slutad ejag nysa helt (från att ha nyst 100ggr/dag innan) och efter någon vecka så var alla symptom borta.

Sen blev jag förkyld igen på "riktigt" och då hjälpte det ju inte... så när den förkylningen var borta så fick jag börja om igen. Men det funkar.

Enligt läkaren så bör man räkna med att behandla med sprayen iaf ett halvår.

• versan

Kör med nasonex själv efter ett grymt beroende av näspray.

När jag började sluta så körde jag dubbelt en tid
    näspray morgon
    nasonex efter nån timme
    & sedan nasonex igen på eftermiddagen 
    näspray till natten.

Jag bytte även ned mig direkt till barnnässpray Och efter ca 1 vecka så kunde jag sluta helt med nässprayen.

Jag slutade vara beroende för ca 6 år sedan

Nu om jag blir sjuk så tar jag ENDAST Babynässpray eller barnnässpray & det funkar. 
    nasonexen tar jag vid behov numera.

• Weird One

Jag har varit beroende i snart 15 år. Har testat det mesta men helt enkelt gett upp nu. Inget hjälper.
    Jag gör av med 3 flaskor Nasin i veckan. Om jag blir förkyld går det en om dagen.

Ska erkänna att jag är less på beroendet, för fan om man glömt köpa...då rasar hela världen. Så jag sparar mina gamla flaskor som "nödspray", ni vet de som är liiiite kvar i så man kan tvinga ur en puff eller två och få sova iallafall.

• Najje79
    Weird One skrev 2010-12-03 22:58:34 följande:

Jag har varit beroende i snart 15 år. Har testat det mesta men helt enkelt gett upp nu. Inget hjälper.
    Jag gör av med 3 flaskor Nasin i veckan. Om jag blir förkyld går det en om dagen.

Ska erkänna att jag är less på beroendet, för fan om man glömt köpa...då rasar hela världen. Så jag sparar mina gamla flaskor som "nödspray", ni vet de som är liiiite kvar i så man kan tvinga ur en puff eller två och få sova iallafall.

hahahha, du beskriver ju mig!!! Glad
    fast jag har "bara" varit beroende i 5 år...
    det värsta är på nätterna, när jag har försökt att sluta så ligger jag med massor av kuddar så huvet kommer högt, jag har försökt både renässans och nasonex men det hjälpte inte (läs; jag stod inte ut..)
    min man blir galen på alla näspraysflaskor som jag spara på... Flört

TS: Fortsätt med nasonex, jag vet att det funkar bara man står ut, har flera kompisar som har använt det och kommit ur nässpraysberoendet!
  • Amariea

Jag tog mig ur beroendet med Nasonex! Första två dagarna var jag helt utslagen men när det äntligen började släppa så var det värt det. Nu använder jag inget alls fastän jag är lite täppt på nätterna. Får inte alls samma sorts panikkänsla som tidigare.

Svar på tråden Nasonex mot mitt nässpraysberoende. Någon med erfarenhet?