• Lizz89

Ni som har gått ner 25 kg, hur fort gick det?

Hej!! Jag är en tjej på 21 år som väger ca 25 kg för mkt. I sommras vägde jag 93 kg till mina 158 cm.. Jag lyckades gå ner till 85 kg med hjälp utav LCHF. Sen slutade jag med de och gick upp till 90 kg.. Nu har jag börjat räkna kalorier och har lyckats gå ner till 85 kg igen. Jag har börjat gymma 3-4 ggr i veckan och jag äter ca 1200 kcal om dagen. Nu har vikten stått stilla ett tag och undrar nu om ni har några tips för att få viktnedgången till att rulla neråt igen.

Undrar också hur fort de gick för er att gå ner, och hur ni åt / tränade osv. =)

Följ gärna min blogg där jag bloggar om min viktnedgång. Http://LiselotteK.se

• Svar på tråden Ni som har gått ner 25 kg, hur fort gick det?
  • Pirum

Jag läste ett par av dina blogginlägg och slogs av några saker:

1) Ät bättre mat. Du får inte i dig tillräckligt med näring. Fördelningen mellan fett, kolhydrater och proteiner spelar roll. Öka protein och fett, minska kolhydraterna. Du behöver inte bli extrem - jag har haft en energifördelning på kanske 30% protein, 30%fett och 40% kolhydrat och det går att hålla inom ramen för vanlig mat om man drar ner potatis/pasta/ris på tallriken och ersätter med grönsaker med lite stuns i (morot, broccoli, kål osv).
    Se till att få i dig protein och fett vid varje måltid.
    2) Hur räknar du ut kaloriförbränningen när du tränar? 400 på en dryg timme låter ganska mycket om du inte är rätt vältränad. Testa att inte äta upp motionskalorierna.
    3) Vardagsmotionera de dagar du inte är på gymmet. Ta en timmes promenad, cykla lite eller liknande.

En bra sida är www.matdagboken.se där du kost- och motionsregistrerar gratis. Du fyller i allt om din vikt och motionsvanor och så får du en kalorinivå som gör att du behåller din nuvarande vikt. Dra bort ca 500 om dagen från den summan så bör du gå ner 0,5-1kg per vecka.

Jag har i omgångar gått ner från 85 till 53 kg. Är 162 cm lång. Kan inte svara exakt på hur lång tid det har tagit eftersom det varit graviditeter emellan.

• Lizz89

Jag är redan medlem på matdagboken.se och den sidan tycker jag är bra faktiskt. Jag vet att man ska äta 5 ggr per dag oså men ja har svårt att veta vad jag ska äta till varje måltid. Men ja ska tänka på att få i mig mer protein osv..

När jag tränar så brukar jag räkna ihop de kalorier som kommer upp på de olika maskinerna. Jag tex brukar gå rask takt på gåbandet i ca 45 minuter, cyklar 10 minuter, andvänter cross trainer i 10 minuter o ibland blir de några minuter på roddmaskinen.. sen styrketränar jag lite med. Ibland är jag på gymmet 1 ½ timme så de är inte alltid jag har förbrännt så mkt.. nån gång så har ja ställt in min vikt på dessa maskiner och sen så har de stått hur mkt ja har förbrännt.. men vet ej om de stämmer till 100 %..

Men tack för tipset =)

• Pirum

Sorry, såg just att du redan hade koll på matagboken.

Då är ett tips att aldrig äta mindre än 1200 kalorier. Inte bara för att hålla upp förbränningen utan också för att det liksom ingår i de goda vanorna man behöver skaffa sig: att äta lagom mycket lagom många gånger på ett dygn. Och om du har tendenser att överäta så förebygger du det genom att inte bli vrålhungrig. Och så blir det lättare att hålla ut de månader som krävs om du har tillräckligt med energi i kroppen.

Försök att inte dra några större växlar på vad som händer på vågen varje vecka utan se till det större perspektivet. Det är ganska ofta så att vissa veckor står man still och andra går man ner 2 kg. Är det strax innan mens så väger jag nästan 2 kg mer än annars.

• Pirum
    Lizz89 skrev 2010-12-01 00:30:01 följande:

Jag är redan medlem på matdagboken.se och den sidan tycker jag är bra faktiskt. Jag vet att man ska äta 5 ggr per dag oså men ja har svårt att veta vad jag ska äta till varje måltid. Men ja ska tänka på att få i mig mer protein osv..

När jag tränar så brukar jag räkna ihop de kalorier som kommer upp på de olika maskinerna. Jag tex brukar gå rask takt på gåbandet i ca 45 minuter, cyklar 10 minuter, andvänter cross trainer i 10 minuter o ibland blir de några minuter på roddmaskinen.. sen styrketränar jag lite med. Ibland är jag på gymmet 1 ½ timme så de är inte alltid jag har förbrännt så mkt.. nån gång så har ja ställt in min vikt på dessa maskiner och sen så har de stått hur mkt ja har förbrännt.. men vet ej om de stämmer till 100 %..

Men tack för tipset =)

Ok, men testa som jämförelse att lägga in motionen i matdagboken (och läs vad de skriver om intensitet så det blir rätt) och se om de räknar annorlunda.

Lycka till!
  • nykropp

Har gått ner 23kilo på 4 månader. Så gissar att 25 borde gå på 4 månader och 2 veckor ca.
    Jag styrketränar 4 dagar i veckan ca 1 timme varje gång.

Sedan äter jag så proteinrikt jag kan och har skippat bröd, dricka och alkohol.

• fjonkan

Jag körde GI och gick ned 22kg på ca 6 månader utan motion. Hoppas du hittar vad som är fel i din kost så du går ned igen. Lycka till.

Jag äter därför finns jag...................
  • Lizz89

Fjonke: Har många gånger om dagen äter du? och hur många kalorier?  

• fjonkan

Jag åt väl 5 gånger om dagen men ingen aning om antal kalorier. Åt så att jag var ordentligt mätt med GI-mat varje dag. Jag gillar inte att räkna å hålla på så den metoden passade mig bäst. Men visst gäller det att inte över-äta utan använda huvudet lite så det inte sticker iväg.

Jag äter därför finns jag...................
  • två pojkar

Jag gick ner 30kg på två månader. Slutade helt med socker. Inte i mat utan sånt man kan invika lätt som kakor, läsk, godis. Drog ner på potatis, pasta och bröd med slutade inte helt.

Lycka till!

• Lizz89

Lillasmurfen: 30 kg shiit.. tränade du nått då??

Jag tänkte höra om de är någon som har prövat att äta soppa innan måltiderna? En del säger att varma drycker och soppor är en bra förbränning. Jag har hört att man kan äta soppor innan maten för då äter man inte lika mycket mat..

Jag har tänkt att jag ska börja träna lite mer, kanske 4-5 gånger i veckan på minst 1 timmers pass. Sen ska jag inte äta så mkt kolhydrater utan tänker äta mer kött och grönsaker, soppa osv. Blir kanske nån potatis eller så men inte lika mycket som jag äter i vanliga fall..

Men om man fuskar varje helg så förstör ju de en hel veckas träning så man kanske kan fuska med nått litet 1 gång i månaden? Då borde de ju viktnedgången sätta igång på riktigt eller?

• två pojkar

Lizz89

Nej jag tränade inget. Men jag hade extrem övervikt... Tror att det är lite lättare då. Man hör ju många som är ganska normala som har svårt med din där tre sista kilona. Nu är jag ganska normalviktig, lite över och nu är det mycket svårare... Men det går fortfarande neråt:)

• Lizz89

Okej vilken tur du har.. Hur blev huden efterråt? Få se hur snabb min viktnedgång blir då =)

Svar på tråden Ni som har gått ner 25 kg, hur fort gick det?