• Anonym (Orolig mamma)

Egypten om 3 dagar Livrädd, vill inte åka nu...

Efter att ha läst om att alla blir magsjuka är jag livrädd för att åka.
    Vi är 2 vuxna och 2 barn på 1 år och 3 år. Jag har hör att risken för att man ska bli magsjuk är stor om man äter ute och reser runt i landet. Men det verkar ju som alla i stort sätt blir magsjuka fastän dom bara varit på hotellet. Önskar att jag hade kollat upp tidigare så vi hade kunnat ta Dukoral!!! Jag vill inte åka längre:( 3 åringen blev super dålig när vi var i Turkiet fick 41 graders feber och diarréer... ÅGRAR SÅ ATT VI BOKA RESAN:(

Kanske är löjlig men jag är så rädd för att barnen ska bli sjuka när inte är hemma.... ledsen att jag lät sambon övertala mig.

Någon som har varit där? Hur är sjukvården och vad gör man om man är jättedålig när man ska åka hem?

/orolig mamma 

• Svar på tråden Egypten om 3 dagar Livrädd, vill inte åka nu...
  • Anonym

Man kan få magsjuka här hemma också...

• Anonym (Orolig mamma)

ja, men då är man hemma... eller hur? Jag är väl mest rädd för hur man hanterar det om någon skulle bli jättedålig. Jag vet att jag är nojig:(

• Anonym

Du är inte nojig, du är orolig men varför åka då? Har Ni ingen återbetalningsskydd?

• Anonym

Se till att ha extremt bra handhygien. Ta med er handsprit, våtservetter.
    De flesta som jag känner och som har åkt dit har klarat sig från magsjuka med dessa hjälpmedel. Sen kan det hjälpa att äta deras inhemska yoghurt så får man rätt bakterieflora i magen.

• Anonym (Orolig mamma)

Sambon tycker inte att det alternativet existerar, han vill verkligen åka... Men vi har återbetalningsskydd. Ska prata med han igen. 

Handsprit, våtservetter och vätskeersättning har jag köpt...

Någon som vet hur sjukvåren är? Hur det är med pool vattnet? Är rädd att dom råkar svälja vatten.. 

• Anonym

Detta kan hända hemma med. Vad gör du då som du inte kan göra på en resa? Jag tyckte befolkningen var påträngande och mer jobbig en att vi blev sjuka

• Anonym

Vi var i Hurgada i Egypten med hela släkten, både gamla och barn förra året ingen blev magsjuk. Vi hade med oss handsprit och våtservetter, man får vara rätt noga, speciellt eftersom egyptiska pengar är världens smutsigaste så efter varje gång man hade tagit i dem tog man handsprit och innan maten också.

Det sägs att man ska undvika mjölkprodukter där och får man väl använda sitt sunda förnuft, man köper vatten på flaska och använder flaskvatten även när man borstar tänderna osv.

Jag fick urinvägsinfektion när jag var där och jag är faktiskt glad att jag fick det där och inte hemma för det var mycket enklare att få tag i medicin, de hade nattöppna apotek som hade allt man kunde tänkas behöva och det var recfeptfritt så man behövde inte ta kontakt med någon läkare och vänta på provsvar.

• Mandy1980

Stannar du hemma får du vinterkräksjuka. Det vet alla.

• Mälaröbo

Vi har varit i Egypten 3 ggr och den "magsjuka" vi fått har yttrat sig i lös mage. ALDRIG kräkningar!
    Handskas så lite som möjligt med pengarna och sprita dig efteråt så ordnar det sig. Vi har ätit på olika restauranger varje dag och ätit glass från små stånd på stranden. Ingen fara!

• SaramedM

Dukoral kan du sluta oroa dig över att du inte tagit, det är inte ett skydd mot magsjuka överlag utan mot kolera!

Svar på tråden Egypten om 3 dagar Livrädd, vill inte åka nu...