• Mammatilltretroll

Inredningshjälp! Var köper man klisterlappar att sätta ovanpå kakel i badrum/kök?

Vi har nyligen flyttat och det är ett trist kakel i både badrum och kök och jag vill "spajsa" upp det lite med färg..

Såg på Homestyling på 5:an idag att man kan köpa som klisterlappar att sätta ovanpå kakelplattor..

Nu undrar jag: Var i Stockholm kan jag köpa det och vad kostar det??

• Svar på tråden Inredningshjälp! Var köper man klisterlappar att sätta ovanpå kakel i badrum/kök?
  • Nyfiken gul

brukar finnas i samma butik du köper kakel o klinkers i...

Prova med byggvaruhus typ Bauhaus....

• izza29

snyggare att måla schablommer på istället.
    Du slipper att de lossa o att du får luftbubblor under.

• Gisse the one and only

Coop
    Färgtema
    ICA Maxi

• Tummy

Du går till en välsorterad färgaffär (vår heter Wirströms och ligger på Södermalm i Stockholm). Där köper du självhäftande plast i metervara. Finns i alla möjliga färger. Oftast är ju kakel 15X15 cm och plasterna brukar finnas i olika bredder (45,60 eller 90) och har små prydliga rutmönster på baksidan så att det går lätt att räkna sig fram. Sen klipper du bara. Det är faktiskt inte så jättenoga med superraka linjer, för det märks inte (kakel är inte superrakt när det sitter på en vägg).

Du tar en blomspruta med vatten, sprutar både på kaklet och på baksidan av plasten, sätter på plasten, där det nu är så vått att det glider omkring, tar en fönsterskrapa och så drar du ut från mitten och ut i hörnen. Du slipper då luftbubblor.

Fråga en som har gjort alla kakel i köket och en dekorrand i badrummet. Det går hur bra som helst och blir jättesnyggt, jag lovar.
    Lycka till!

• Tummy

Kostnad ca 39:- metern för 45 cm, tror jag. Eller nåt sånt. Det blir i alla fall inte dyrt. Tror att jag gjorde hela köket för 150-200:- eller så. Det är absolut mycket, mycket dyrare att köpa lösa små tjusiga fyrkanter inslagna i små påsar.

• Fossing

Man kan antingen köpa färdiga bitar som är 15x15 cm, kostar dock väldigt mycket (ca 120kr för 5st) och brukar inte finnas i så fina färger...
    Det billigare alternativet är att köpa materialt på rulle och sedan skära till egna bitar..

Jag har köpt på rullar Hornbach här i Gbg.. men gav upp.. har 80st kakelplattor i badrummet med ful färg.

• Mammatilltretroll

Tack snälla för tipsen!

Tummy: var det svårt och krångligt och blev luftbubblor först innan man kommit på tekniken eller?
    Om det blir fel kan man då ta bort o börja om?
    Hur länge sitter plasten och kan man duscha på den?

• Smajla

Clara - ett tips till såna här kakeldekor - ta isskrapan till bilen och dra över hårt så får du inga luftbubblor. Funkar finfint Jag har haft mina i köket i 3 år och de håller fortfarande.

• Smajla

Alltså - fäst en liten liten bit överst av dekoren med lappen kvar under (jag har vikt ner pappret på undersidan så jag frigör en liten kant med klister) på kaklet. Dra sedan hårt med skrapan samtidigt som man lossar på resten av pappret - funkar jättebra. Så har jag gjort

• Fossing

En liten inredningsfråga.... (förlåt om jag lånar tråden lite)

Vi har ett badrum med ljusblå plastmatta på golvet, väggarna är kaklade i vitt & två rader med en gulaktig färg... Vad kan jag välja för färg på kakeldekoren, det är ca 80st gula plattor.
    Ska man blanda upp det med varannan vit lr välja en helt annan färg???

• Smajla

www.inreda.com/produktViewStor.asp
    så får ni upp både det gula och det blå Fast jag tycker inte de var snygga egentligen men det kanske du gör?

www.inreda.com/images/kakel-Retrobla.jpg
    de här tycker jag är snygga. gillar inte gult så jag hade nog satt de över de gula raderna så man hade fått fram den blå färgen i badrummet och satsat på blått och vitt.

Annars finns det ju såna där småfigurer i nån slags gelaktigt materiel som man skulle kunna sätta på det gula kaklet om ni gillar det bättre. Då hade jag nog valt nåt vitt.

Men personligen hade jag nog satsat mer på blått/vitt - blanda upp med nån helt annan färg tror jag blir lite för plottrigt.

• Fossing

Smajla
    Tack för tipset.

Nackdelen med mönster är att det blir nog för mycket.. det är trots allt väldigt mycket gult.
    Gillar idén med bara blått & vitt, har svårt att hitta en fin enfärgad blå som inte blir skrikig..

Vi ska snart sälja lägenheten så vill ha det så fint som möjligt..

• Tummy

Clara, det finurliga med det här att använda sig av en blomspruta och spruta rikligt med vatten innan är att plasten bara glider omkring på kaklet så att man kan placera det så som det ska sitta innan man tar till skrapan. Och visst kan man ta bort det om det blir fel. Bara ryck.

Mina har suttit i över ett år. Jag gjorde om senapsgula, mönstrade gräsliga kakel i köket till svarta. Det blev jättefint. Och de är väldigt blanka och fina, så det ser verkligen ut som riktigt kakel. I badrummet sitter dekorranden en bit upp (den var ljusblå, men jag ville bara ha vitt där) men visst blir den blöt och visst kan man duscha. Skulle nån bit bli ful (vilket mina inte har blivit) så är det ju bara att byta ut den biten. Det blir ju ingen förmögenhet direkt.

• Smajla

Fossing - kika i affärerna - det finns ju enfärgade i många olika färger, kanske kan du hitta en som ni gillar och inte är så skrikig. Lycka till

Tummy och Clara - mina har suttit i 3 år nu så de är väl värda sina pengar. använde faktiskt inte vatten innan, tänkte inte på det men det blev utan bubblor ändå. fast nog är det bra med vatten innan dock.

• Tummy

Min syster är dekoratör. Hon säger att när hon gör det tar hon tillochmed diskmedel i vattnet. Men jag klarade mig bra med bara vatten.

Svar på tråden Inredningshjälp! Var köper man klisterlappar att sätta ovanpå kakel i badrum/kök?