• smulis 87

badhus

Hej!
    vad har ni på era små i badhus som inte kan säga till när de vill göra nr 2 osv. säger bara till ibland..
    min son blir 2 år nu snart och funderar på att ta en tur till badhuset någon dag..
    men har man badblöja eller badbyxor med tunnt foder?
    eller använder ni "vanliga tunna"?

• Svar på tråden badhus
  • BeniusPappa
    smulis 87 skrev 2010-12-01 11:32:36 följande:
    Hej!
    vad har ni på era små i badhus som inte kan säga till när de vill göra nr 2 osv. säger bara till ibland..
    min son blir 2 år nu snart och funderar på att ta en tur till badhuset någon dag..
    men har man badblöja eller badbyxor med tunnt foder?
    eller använder ni "vanliga tunna"?
    Hej smulan,

Vi har en speciell blöja som är till för bad. Säljs ofta på badhus.
  • Waitmstar

På vårt badhus får man inte ha engångsbadblöjor som säljs i mataffären. 129 kr kostar simblöjorna i kassan.. Det är som up and go blöjor, fast för bad... 

Sen finns det ju vanliga badbyxor/baddräkter- och det kan man ha om man vet att barnet har bajsat färdigt för den dagen..  

• XieXie

Badblöja och så baddräkt ovanpå. Tycker badblöja är mer hygieniskt än sådana där simblöjor. Sen är det oftast så att om barnen är så stora att de säger till ibland när de ska bajsa så har de ju lite kontroll och gör oftast inte det när de badar. Vår dotter har i alla fall aldrig gjort det (är snart två år). Vi använder Huggies badblöjor och är ofta på simhallen.

• Waitmstar

Jag föredrar också badblöjorna. Min snart två-åring har bajsat i bassängen en gång och då hade vi såna. Bara att slänga som vanligt. 
    Vet inte riktigt hur man ska göra om det blir i simblöjan... :/  

• smulis 87

okej..jag får ta en kik på ica hemma :)
    men har man bara badblöjan eller tar man shorts över?

• Waitmstar

Vi har haft bara badblöjan. Badbyxorna han har är i hans storlek- så det får inte plats en blöja under.. 

• Waitmstar

Kika in på badhusets hemsida med så att de inte har ett förbud mot engångsbadblöjorna :) 

• smulis 87
    Waitmstar skrev 2010-12-01 21:15:21 följande:
    Kika in på badhusets hemsida med så att de inte har ett förbud mot engångsbadblöjorna :) 
    ja jag gjorde de men hitta inget =) som tur va ..
  • ploten

För små barn finns det ju riktiga badbyxor som liksom är fodrade med något slags plastat material. Vi har köpt sådana både på en sportaffär (dyra) och på KappAhl (billiga). De fångar liksom upp bajset om olyckan skulle vara framme, vilket den varit två gånger för vår del. Inga läckage. Och de går att tvätta i maskin.

• Waitmstar

Förstår att de går att tvätta i maskin, men om man precis kommit i vattnet när olyckan var framme. Hur beter man sig då?  

• ploten
    Waitmstar skrev 2010-12-02 11:39:20 följande:
    Förstår att de går att tvätta i maskin, men om man precis kommit i vattnet när olyckan var framme. Hur beter man sig då?  
    Vi har gått in på toa och tvättat byxorna för hand i handfatet. Eftersom tyget är plastigt och inte suger åt sig funkar det bra. Men sen vill man kanske ändå tvätta i maskin när man kommer hem.
  • Waitmstar

Ahh. Jag tror jag skulle göra så med.. Men jag har aldrig sett någon eller hört någon prata om hur man gör.. :) Tack för svaret :) 

• P i x i e

Vi går på babysim och de förespråkar badbyxor då de inte ger 'extra flyt' åt barnet så som badblöjan gör..
    Vi har en variant från imsevimse, men som någon sa så finns det på lindex och kapahl.
    De man skall göra om olyckan är framme är att så fort som möjligt gå upp och ta upp barnet innan du tittar efter ifall du misstänker att de bajsat.. och skulle det komma bajs i vattnet, gå och säg till badvakterna så fort som möjligt... även om det känns genant, för basängen måste rengöras för att inte folk skall bli sjuka.
    Detta gäller nog även badblöjan då den inte suger upp bajset.

Hoppas ni får det mysigt.

and then I told myself - of course I deserve it!
Svar på tråden badhus