• Anonym (damn)

Shit, hur ska vi klara oss på 60 :- om dagen i matpengar?

Vår ekonomiska situation kommer ändras drastiskt och vi kommer ha drygt 60:- om dagen att handla mat för. Vi är två vuxna. Fixar man det eller får vi leva på knäckebröd och vatten? Obestämd

Behöver massor av tips!

• Svar på tråden Shit, hur ska vi klara oss på 60 :- om dagen i matpengar?
  • Runawaybride

Jösses, ni har det typ som vi då... Antar att ni inte kan få soc annars hade ju det varit ett självklart alternativ.
    Vi har levt på 10 000 kr (soc) eller under i två år och det går. Det gäller bara att köpa billiga råvaror, typ potatis, lök, morötter, storpack av saker (typ på Lidl och såna ställen) och göra storkok. Blodpudding är billigt liksom pannkakor och omelett. Baka bröd är billigare. Men det bästa är att göra matlådor. Pasta är också billigt och man kan göra grytor av nästan vad som helst att ha över.

Tror ni fixar det, men det är verkligen inget kul...usch.

• Jesper f

Om det bara är till mat, är det faktsikt inga större bekymmer. Det går. OK, ni kommer inte att leva på Oxfilé, men ni behöver inte leva på nudlar heller. Gäller bara att ni är lite hemma bland grytor å kastruller. Har matlådor å lite förvaringsmöjligheter i form av kyl/frys.

Börja med billiga basvaror, såsom:

Rotfrukter och potatis – kokta, mosade, i gratänger, till soppor och grytor.
    Torkade baljväxter som bönor och linser – koka som tillbehör, ha i grytor, forma till biffar
    Ris och gryn – som tillbehör, till müsli, gröt, bullar och biffar
    Lök – till löksoppa, dryga ut köttbullar, ger smak i alltKöttfärs – till limpa, bullar, biffar
    Kål – till soppa, kålpudding och dolmar
    Ägg – stekta, till pannkakor, raggmunkar och omeletter
    Pasta – servera till pastasås
    Nudlar – lägg till grönsaker, buljong, soja

Sen är det bara att börja leta billiga tillbehehör i reklambladen som kommer på helgen. Lägga ned lite tid där, så får man ihop det.

Man måste sluta handla på dagsbasis, lägga upp vecko meny och planera handlingen. That´s hove it´s done ;)

• Anonym

Absolut! Man kan i extrema fall leva 1 person på 100kr/veckan (vilket blir knappt 15kr/dag). Vad man får göra är att planera och använda sin fantasi samt jaga extrapris och köpa billiga märken + laga mycket själv. Det här kommer ni klara av galant!

• Anonym (Sparsamt.)
    Runawaybride skrev 2010-12-01 14:02:44 följande:
    Jösses, ni har det typ som vi då... Antar att ni inte kan få soc annars hade ju det varit ett självklart alternativ.
    Vi har levt på 10 000 kr (soc) eller under i två år och det går. Det gäller bara att köpa billiga råvaror, typ potatis, lök, morötter, storpack av saker (typ på Lidl och såna ställen) och göra storkok. Blodpudding är billigt liksom pannkakor och omelett. Baka bröd är billigare. Men det bästa är att göra matlådor. Pasta är också billigt och man kan göra grytor av nästan vad som helst att ha över.

Tror ni fixar det, men det är verkligen inget kul...usch.
    Jag har också levt på i princip TS budget för mat i flertalet år. Och nej, jag håller med, det är inte roligt. Speciellt inte fredag kväll när alla andra står med delikatesser i kassan, och själv står man med en förpackning falukorv och morötter. Men samtidigt är det där också en inställningsfråga. På det stora hela har jag tyckt att det gått jättebra ändå. Då är det viktigare att se till att man får i sig allt man behöver. Man får göra det till lite projekt.
  • 2små2stora

1 falukorv (800g) räcker till 4 måltider för 2 personer för 30kr och 1kg pasta för 18 där har du basen till 4 måltider för 48kr. portionsstorleken är ca 100g korv/kött per person. Fyll ut med billiga rotfrukter. 
    Till frukost äter ni gröt som är billigt och mättar bra. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Micalela

1800kr i månaden borde väl gå?!
    Jag och min sambo HAR  vart sånna som har handlat mat och sånt för ca 6000kr i månaden men nu 
    gått ner rejält, ca hälften och då lever vi bra : mycket kött,färska grönsaker och ingen pasta/makaroner/ris och andra billiga saker.
    Så för 1800kr kan man lätt äta sig mätt så länge man gör matlistor och planerar vad man ska köpa.=)

micalela.blogg.se 

• Anonym

Kolla också efter extrapris på storpack köttfärs, fryst kycklingfilé m.m. Kolla på Lidl och Netto också om du har möjlighet! På Netto har de denna vecka t.ex. 400g torsk*5 för 99kr (2kg torsk för 99kr). Baka bröd själv, köp billigt mjöl och jäst. Pasta finns jättebilligt av andra märken än Barilla, använd billiga rotfrukter som potatis och morötter samt lök. Det går att äta precis vanlig husmanskost bara att man får planera lite mera samt köpa billigare märken/extrapris!

• Anonym

Jag och min sambo har efter att hyran är betald lite drygt 2000 att leva på per månad. Vi har oss två och två katter att försörja och än så länge svälter vi inte.
    Du får ta "Runawaybrides" råd om storkok och matlådor. För två år sedan handlade vi på Lidl, bytte sedan till Netto, sedan Ica Maxi men nu handlar vi på Willys och för oss har det varit det billigaste alternativet.

• Anonym (Sparsamt.)
    Micalela skrev 2010-12-01 14:09:53 följande:
    Jag och min sambo HAR  vart sånna som har handlat mat och sånt för ca 6000kr i månaden men nu 
    gått ner rejält, ca hälften och då lever vi bra : mycket kött,färska grönsaker och ingen pasta/makaroner/ris och andra billiga saker.
    Så för 1800kr kan man lätt äta sig mätt så länge man gör matlistor och planerar vad man ska köpa.=)

micalela.blogg.se 
    6000 Tror aldrig vi legat över i princip 2000:- sträcket nån gång faktiskt. Men det kanske beror lite på vart man handlar, och hur man lägger upp planeringen? Vi handlar alltid på Willys, samt lockvaror hos andra kedjor i närheten. Och sen fyller vi frysen och plockar vart efter. Och fungerar jättebra för oss. Förvisso äter vi "vardagsmat", så det är väll inga extravaganser iofs. Av ren nyfikenhet ( det är INTE menat som kritik på något vis! ) vad äter man, när man handlar för 6000
  • Dolliver

Klart ni fixar det - med god planering och inga "onödiga" köp! Jag tror det finns nån tråd bland "Mat & Bak" där det handlade om att klara sig på en minimal summa/månad. Kanske kan någon hitta den till dig, eller om du letar själv?

Skriv matlistor och storhandla så mycket som möjligt på en gång (för att slippa frestas under småhandlingar!).
    Jag storhandlar till vår familj 1g/månad (vi är två vuxna & fem barn) och behöver bara gå till affären högst 2ggr/månad utöver det och då för att handla grönsaker, frukt & mjölk. Och vi har dragit ner månadskostnaden med mellan 2000-4000:- på att välja storhandling istället för småhandling! Inte klokt, men så är det för oss iaf! :)

Googla på billiga maträtter, frys in portioner, kasta inget!

Lycka till!

Scrappar PÅ allt, OM allt och AV allt Så akte dig för att komma i vägen! :D
  • Anonym (damn)

Tack så hemskt mycket för alla era råd och tips. Vilken lättnad att läsa att det går att få ihop det bara man tänker till lite. Ni anar inte hur lättad jag blir. Glad

• Micalela
    Anonym (Sparsamt.) skrev 2010-12-01 14:19:22 följande:
    6000 Tror aldrig vi legat över i princip 2000:- sträcket nån gång faktiskt. Men det kanske beror lite på vart man handlar, och hur man lägger upp planeringen? Vi handlar alltid på Willys, samt lockvaror hos andra kedjor i närheten. Och sen fyller vi frysen och plockar vart efter. Och fungerar jättebra för oss. Förvisso äter vi "vardagsmat", så det är väll inga extravaganser iofs. Av ren nyfikenhet ( det är INTE menat som kritik på något vis! ) vad äter man, när man handlar för 6000
    Ganska lätt att göra av med 6000kr, massa kött - alltid ekologisk och färskt, alltid färska kryddor,inget "färdigt" utan alltid massa ingredienser för att göra maten från grunden, sen är det klart att i de 6000kr så var det en del mineralvatten inräknat -kanske 12 -15 flaskor i månaden, godis, chips, sen så hade vi middagsgäster flera dagar i veckan=)

micalela.blogg.se 
  • Anonym

TS, jag och min man har en matbudget på 3000 kronor i månaden, då ingår även hygien och städprodukter.
    Det är 100 kronor dagen för två personer och då äter vi allt vi vill.

Om ni försöker tänka på vad ni köper så tror jag absolut att ni kan leva på 60 kr/dag Men det kräver lite eftertänke och hårt arbete.

• Anonym
    Micalela skrev 2010-12-01 15:52:58 följande:
    Ganska lätt att göra av med 6000kr, massa kött - alltid ekologisk och färskt, alltid färska kryddor,inget "färdigt" utan alltid massa ingredienser för att göra maten från grunden, sen är det klart att i de 6000kr så var det en del mineralvatten inräknat -kanske 12 -15 flaskor i månaden, godis, chips, sen så hade vi middagsgäster flera dagar i veckan=)

micalela.blogg.se 
    Men precis så äter vi också. Aldrig halvfabrikat, bara färska kryddor, kött, kyckling osv. Men vi föder inte andra då hade vi inte klarat oss på 3000 och vi äter inte godis och chips heller. Inte för att vi inte har råd utan för att vi inte vill
  • Gentleman

I värsta fall får ni ta och koka grannkatten Flört

• LokesMamma84
    Gentleman skrev 2010-12-01 16:19:00 följande:
    I värsta fall får ni ta och koka grannkatten Flört
    Och det inlägget var tänkt som ett roligt inlägg?
  • Anonym (Det går)

Allt går :)
    Lycka till!!

• IsDimma

Släng ingen mat. Det mesta går att lägga i en burk i frysen för att, när det blivit tillräckligt mycket i den, bli hemgjord pyttipanna

• Micalela
    Anonym skrev 2010-12-01 15:58:20 följande:
    Men precis så äter vi också. Aldrig halvfabrikat, bara färska kryddor, kött, kyckling osv. Men vi föder inte andra då hade vi inte klarat oss på 3000 och vi äter inte godis och chips heller. Inte för att vi inte har råd utan för att vi inte vill
    ÖNSKAR att jag inte skulle vilja det heller haha:P
    Men vi tycker det är kul att ha folk här och bjuda på mat, alla är alltid välkomna hit=)

• Tezz i
    Micalela skrev 2010-12-01 14:09:53 följande:

micalela.blogg.se 
    Varför ingen pasta, makaroner, ris eller andra billiga saker?
Svar på tråden Shit, hur ska vi klara oss på 60 :- om dagen i matpengar?