• Susie

Ni som hade föreliggande moderkaka i v 32, Hur gick det sen?

Hej!

Har just varit på mitt UL i v 32 för att se om moderkakan flyttat sig men den är kvar! Dock är det bara en bit av den som ligger för och läkarna ger den 2 veckor till att ha chans att flytta sig.
    Ni som också hade föreliggande i v 32, fick ni vänta på ytterligare ett UL innan snitt planerades? Har plötsligt insett hur mycket som förändrades i och med det här. Hur många av er fick blödningar som ledde till akut snitt tex? Fick ni blödningar alls de sista veckorna pga detta? När plnerades erat snitt? Mitt snitt kommer planeras till v 37 ifall den inte flyttat på sig. Många frågor här....... Ska även få ett TillväxtUL då, fick ni också det? Bebis ligger i tvärläge pga moderkakan och därför vet de inte riktigt hur stort barnet är och vet inte om det är därför som de även vill göra ett sånt. Hur gick det för er, blev det planerat snitt eller akut snitt pga blödning? Tacksam för svar

• Svar på tråden Ni som hade föreliggande moderkaka i v 32, Hur gick det sen?
  • Susie

*puffar lite o hoppas på svar* är sååå nyfiken hur andra haft det!

• LC04

Jag hade total placenta previa och fick planerat snitt i v 39+1. Jag  hade inte en enda blödning under hela graviditeten.
    Lycka till.

• O Z

När fick du första blödningen?
    Jag är gravid i vecka 28/29 och fick en ganska stor blödning igår. Blev inlagd på förlossningen och ligger nu inne på prenatalen i sängläge. De är rädda för att moderkakan har börjat lossna.  

• Susie

OZ,
    Hej! Men gud vad säger du? Men det är inte samma sak med moderkaksavlossning och föreliggande moderkaka. Konstaterades du ha föreliggande moderkaka på vanliga UL?
    Stackars dej, men vad skönt att de har koll på dig!
    Jag har inte haft en enda blödning....Ta i trä, går in i v 34 på onsdag.......Ska på UL den 13e och 14e för att se om den lyckats flytta sig. När planerar de snitt, vad har de sagt? När får du veta om det är moderkaksavlossning? Det är ju rent farligt för barnet Föreliggande moderkaka så är blödningarna från små blodkärl under moderkakan och inte farligt för barnet.
    Ta hand om dej och hoppas det stannar av och att du får ha din bebis i magen ett tag till!

• O Z

Susie: De vet inte om det är avlossning eller någonting annat. Problemet med moderkaksavlossning är att det inte syns, däremot brukar man ha ont i magen och det har jag inte haft. På ultraljudet som jag gjorde idag sa de att det verkar som om moderkakan sitter relativt långt ner, men det gick inte att se för bebisen låg för. Ska göra ett VUL i morgon så får vi se ifall de kan se något mer där. Jag är sängligggandes tillsvidare. De sa ingenting på RUL mer än att moderkakan såg bra ut och låg i bakvägg. Än så länge har de inte sagt någonting för de vet inte vad det är. I morgon får jag veta ifall jag får börja vara uppe lite mer och sen hur länge jag får bli kvar här. Peppar peppar så har jag inte blött något mer sedan jag kom hit och det är ju skönt. Tillväxten på bebisen låg på +7% och CTG-mätningarna har visat att bebisen mår bra. Hittills har jag känt mig lugn för att bm och läkarna här har varit lugna men nu börjar alla tankar komma. Jag har fått medicin för att stoppa upp blödningen och kortison för att barnets lungor ska mogna snabbare ifall det blir akutsnitt. 

• EllaAnette

Hej
    Jag hoppar in i samtalet här om det är ok. Vi fick konstaterad föreliggande moderkaka redan vid RUL, ingen förändring i v 32 och då beslutades om planerat snitt i v 37+3, d v s den 5 januari 2011.
    Jag har varit inneliggande en gång för kontroll efter en liten blödning, den gick snabbt över och nu har jag "bara" gammal blödning kvar d v s brunfärgade flytningar. Trodde det var dags för en ny blödning igår, men det lugnade sig igen. Har fått rådet att ta det lugnt och inte röra mig för mycket eller bära tungt.
    De CTG jag varit inne för har visat att liten mår bra och det känns tryggt att veta!

Hoppas att det löser sig till det bästa för oss alla!!

• Susie

Hej tjejer! Tack för era svar!{#emotions_dlg.flower}

EllaAnette Hej! Jag har också planerat snitt nu den 5 Jan . Det blev så tillsut alla fall då den ligger för. Har varit inne en gång för sammandragningar som återkom lite ofta och åkte ambulans in förra lördagen då jag fick en blödning.....men som visade sig vara ett brustet blodkärl i ändtarmen?!?! "Trodde dom"...men ändå kunde de inte hitta riktigt källan till det. Så konstigt, men har ju absolut inte blött något mer och nu e det ju så kort tid kvar Jag hoppas jag ska slippa nåt mer nu!
    Jag får inte åka utanför stan och ska vila hemma o ta det lungt, vilket jag gör fast ibland inser jag att jag anstränger mej utan att jag märker det förrän det är försent...Men försöker verkligen vara lyhörd för hur kroppen beter sig.
    Va spännande att vi har snitt planerat samma dag! Det är min ooch sambons årsdag, firar 9 år nu 2011 
    Vår bebis mår bra och växer som den ska. Har du fått nån uppskattning eller TUL på vad er bebis kommer väga ungefär? Har du gjort snitt förrut? Har för mej att vi "talats vid" tidigare i nån trådObestämd. Visst är det så spännande nu?
    Ligger din bebis också i tvärläge? min gör det och har gjort det länge, vilket känns extra jobbigt men snart e det ju dax

• mira83

Jag var på väg att förblöda. Det blev en akut snitt i v 20 och jag hann inte ens säga något innan jag la på op. Det är ingen som hann förklara något, alla sprang runt omkring mig. Men jag överlevde.

• EllaAnette

Vad spännande att vi har snitt samma dag. Även om det hade varit skönare att veta att man fick föda vaginalt så är det skönt att stå under kontroll och veta att det inte är något alternativ med en vaginal förslossning. Jag menar, att slippa det faktum att det blir kris och akut snitt efter försök med vaginal förlossning.  Det är mitt första snitt och det har tagit lite tid för både mig och min sambo att landa i vetskapen av det blir snitt den här gången. Hur är det för dig, är det ditt första snitt??

Vad märkligt att de inte kunde säkerställa källan till Din blödning, men huvudsaken är väl att det slutat igen!

Jag försöker också vila, bor i soffan och i sängen, men så får man lite dåligt samvete och tänker att man bara ska göra något litet, som att stoppa i tvätt eller diskmaskinen....kroppen reagerar ganska direkt och på väldigt lite ansträngning...måste väl försöka ta tillvara möjligheten att ta det lugnt så man slipper fler förtida besök på förlossningen.

Spännande att du får snitt på er årsdag, flera anledningar att fira då ;).

Vår bebis mår också bra, var hos BM i måndags och magmåttet höll då sin kurva och palperad vikt för liten var 2,5 kg. Liten ligger med huvudet nedåt men så klart inte fixerat då moderkakan ligger i vägen. Eftersom att liten växer som h*n ska och CTG m m varit bra så får vi inget TUL. Skulle tro att liten kommer ut med en vikt kring 3 kg. Lite skumt att ha fått ställa om från att köpa babykläder i stl 56 till stl 50 för att inte riskera att drunkna i dem ;) Fast vi har iof blandat i stl vi köpt, allt för att helgardera...
    Har du fått någon uppskattning av vikt eller tid för TUL?

Det är mkt spännande nu och jag längtar verkligen efter att få liten upp på bröstet. Skönt att det är så få dagar kvar och håller tummarna för att planeringen håller så vi slipper ställa om till akut snitt pga blödning eller annat.

Svar på tråden Ni som hade föreliggande moderkaka i v 32, Hur gick det sen?