astro skrev 2010-12-02 00:29:14 följande:
PTSD finns i flera olika former och kan uppstå även vid relativt "lindriga" situationer om de upprepas med stor men inte konstant regelbundenhet (som t ex om man har en förälder som är labil och ibland får utbrott, eller som ibland straffar och ibland inte).
Du behöver prata med ett proffs för att veta om du har den diagnosen eller ej, men typiska tecken kan vara:
1) mer medveten om fara än andra. Skulle t ex aldrig gå över vägen utan att se dig för, och tycker att andra är konstiga som gör det.
2) svårt att koppla av utom när du gör väldigt repetitiva saker.
3) reagerar kraftigt på oväntade ljud.
4) stressar upp dig mer vid förberedda svårigheter (som t ex tandläkarbesök om du är rädd för tandläkaren) än vid olyckor som kommer oväntat.
5) har svårt att somna och/eller vaknar mitt i natten med oro och kan inte somna om.
6) har svårt att visa eller ens känna känslor som tidigare orsakat "utbrott" hos den/de som plågat dig, t ex kanske du har mycket svårt att höja rösten eller svårt att gråta.
Allt stämmer mycket väl in på mig utom tvåan.

Jag har tills ganska nyligen trott att PTSD enbart gällde krigsoffer, våldtäktsoffer och liknande men fick nys om att det även kan gälla i mitt fall och om jag gör en självdiagnos så tror jag att jag har det. Det och att jag har börjat få PÅ-liknande attacker på senare tid. Något som verkligen inte är min stil om man säger så. Jag får nog gå till en läkare. Undrar hur jag ska bota det här?