• Anonym

Har jag posttraumatisk stress av psykisk misshandel?

Är det möjligt att få posttraumatisk stress av att först ha växt upp med en skrikande, tjurande mamma dygnet runt och sen ha haft ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt?

Hur skulle den posttraumatiska stressen kunna visa sig om det är så?

• Svar på tråden Har jag posttraumatisk stress av psykisk misshandel?
  • Anonym (PTSD)

PTSD (posttraumatic stressdisorder) kan utvecklas efter man gått igenom något mycket traumatiskt (krig, tortyr, övergrepp mm). De visar sig som att man återkommer till det traumatiska hela tiden. Ofta i form av drömmar, känslor och situationer. Man kan reagera utan proportion till vissa stimuli. Tex bli hysterisk rädd och springa och gömma sig av smällen då en bok ramlar i golvet eller dylikt.
    Samtidigt är man generellt rädd, orolig och ofta deprimerad.

Man säger att det ska var något plötsligt, oväntat och MYCKET tramatiskt som skett en gång eller upprepats flera gånger där en människas försvar rämnat för det hemska - dvs coping mekanismerna har havererat. Jag är osäker om ett mindre, mer konstant trauma kan utveckla PTSD.

Är du orolig - gå till en läkare. 

• astro

PTSD finns i flera olika former och kan uppstå även vid relativt "lindriga" situationer om de upprepas med stor men inte konstant regelbundenhet (som t ex om man har en förälder som är labil och ibland får utbrott, eller som ibland straffar och ibland inte).

Du behöver prata med ett proffs för att veta om du har den diagnosen eller ej, men typiska tecken kan vara:

1) mer medveten om fara än andra. Skulle t ex aldrig gå över vägen utan att se dig för, och tycker att andra är konstiga som gör det.

2) svårt att koppla av utom när du gör väldigt repetitiva saker.

3) reagerar kraftigt på oväntade ljud.

4) stressar upp dig mer vid förberedda svårigheter (som t ex tandläkarbesök om du är rädd för tandläkaren) än vid olyckor som kommer oväntat.

5) har svårt att somna och/eller vaknar mitt i natten med oro och kan inte somna om.

6) har svårt att visa eller ens känna känslor som tidigare orsakat "utbrott" hos den/de som plågat dig, t ex kanske du har mycket svårt att höja rösten eller svårt att gråta. 

• Anonym (fd misshandlad)
    Anonym skrev 2010-12-01 15:59:02 följande:
    Är det möjligt att få posttraumatisk stress av att först ha växt upp med en skrikande, tjurande mamma dygnet runt och sen ha haft ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt?

Hur skulle den posttraumatiska stressen kunna visa sig om det är så?
    tog 5 år av fysiskt o psykiskt misshandel att göra slut med mitt ex,det är 2 år sen och kan även idag reagera lite under vissa situtationer.så ja,det är MYCKET möjligt
    när jag var tillsammans med mitt ex så var jag nervös heeela tiden,stressad för minsta lilla,kunde gråta över ingenting,kände mig deprimerad,fick panikångest,var tvungen att äta antideppresiva mediciner pga det.
    om jag vore du,så lämna honom innan det övergår till fysisk misshandel och det är lättare sagt än gjort! men jag hoppas att du gör dej av me han :/
  • Anonym
    astro skrev 2010-12-02 00:29:14 följande:
    PTSD finns i flera olika former och kan uppstå även vid relativt "lindriga" situationer om de upprepas med stor men inte konstant regelbundenhet (som t ex om man har en förälder som är labil och ibland får utbrott, eller som ibland straffar och ibland inte).

Du behöver prata med ett proffs för att veta om du har den diagnosen eller ej, men typiska tecken kan vara:

1) mer medveten om fara än andra. Skulle t ex aldrig gå över vägen utan att se dig för, och tycker att andra är konstiga som gör det.

2) svårt att koppla av utom när du gör väldigt repetitiva saker.

3) reagerar kraftigt på oväntade ljud.

4) stressar upp dig mer vid förberedda svårigheter (som t ex tandläkarbesök om du är rädd för tandläkaren) än vid olyckor som kommer oväntat.

5) har svårt att somna och/eller vaknar mitt i natten med oro och kan inte somna om.

6) har svårt att visa eller ens känna känslor som tidigare orsakat "utbrott" hos den/de som plågat dig, t ex kanske du har mycket svårt att höja rösten eller svårt att gråta. 
    Allt stämmer mycket väl in på mig utom tvåan.   Jag har tills ganska nyligen trott att PTSD enbart gällde krigsoffer, våldtäktsoffer och liknande men fick nys om att det även kan gälla i mitt fall och om jag gör en självdiagnos så tror jag att jag har det. Det och att jag har börjat få PÅ-liknande attacker på senare tid. Något som verkligen inte är min stil om man säger så. Jag får nog gå till en läkare. Undrar hur jag ska bota det här?
  • Anonym
    Anonym (fd misshandlad) skrev 2010-12-02 01:10:28 följande:
    tog 5 år av fysiskt o psykiskt misshandel att göra slut med mitt ex,det är 2 år sen och kan även idag reagera lite under vissa situtationer.så ja,det är MYCKET möjligt
    när jag var tillsammans med mitt ex så var jag nervös heeela tiden,stressad för minsta lilla,kunde gråta över ingenting,kände mig deprimerad,fick panikångest,var tvungen att äta antideppresiva mediciner pga det.
    om jag vore du,så lämna honom innan det övergår till fysisk misshandel och det är lättare sagt än gjort! men jag hoppas att du gör dej av me han :/
    Härligt att höra att du har tagit dig ur det. Jag kommer att försöka göra det snart. Måtte jag bara orka och ha stöd från någon.
  • Anonym (C-PTSD)

Jag lider av C-PTSD, och en av anledningarna är psykisk misshandel från min pappa under uppväxten. Att det måste krävas något jättetraumatiskt som en våldtäkt är bullshit. Alla är vi olika människor. Många som utsätts för mobbing år efter år i skolan får PTSD, och det kan ju på sätt och vis jämföras med psykisk misshandel från en förälder (om inte värre).

Anonym skrev 2010-12-02 02:05:28 följande:
    Härligt att höra att du har tagit dig ur det. Jag kommer att försöka göra det snart. Måtte jag bara orka och ha stöd från någon.
    jag kan garantera dig att du kommer bli som en ny människa,kanske inte första natten för det brukar ta tid att bearbeta allt , du kommer må så mycket bättre,bli lycklig.
    hur länge har du vart med den killen föressten?
    det brukar va svårt att dumpa fanskapen,för vissa krävs de bara en gång,för andra kan det ta ÅR,innan det händer nåt.hoppas att allt löser sig för dej ialf.
    kram
  • astro
    Anonym skrev 2010-12-02 02:03:28 följande:
    Allt stämmer mycket väl in på mig utom tvåan.   Jag har tills ganska nyligen trott att PTSD enbart gällde krigsoffer, våldtäktsoffer och liknande men fick nys om att det även kan gälla i mitt fall och om jag gör en självdiagnos så tror jag att jag har det. Det och att jag har börjat få PÅ-liknande attacker på senare tid. Något som verkligen inte är min stil om man säger så. Jag får nog gå till en läkare. Undrar hur jag ska bota det här?
    En läkare är en bra start.

Vill du ägna dig åt lite självhjälp så kan KBT vara ett bra sätt att börja. KBT är en bra terapiform för just självhjälp och den är också relativt ofarlig att ägna sig åt. 
  • Muriel
    astro skrev 2010-12-03 00:33:27 följande:
    En läkare är en bra start.

Vill du ägna dig åt lite självhjälp så kan KBT vara ett bra sätt att börja. KBT är en bra terapiform för just självhjälp och den är också relativt ofarlig att ägna sig åt. 
    Jag blir nyfiken på hur KBT skulle appliceras på PTSD-symtom?
  • Anonym (Misshandlad)

Jag har också diagnosen Ptsd..Orsakad av  Psykisk misshandel..

• Anonym (undrar)
    Anonym (Misshandlad) skrev 2010-12-03 17:46:15 följande:
    Jag har också diagnosen Ptsd..Orsakad av  Psykisk misshandel..
    Hur blev ni psykiskt misshandlade?
  • Anonym (jag med)

det finns ett jättebra forum som heter vuxna barn till narcistiskaföräldrar
    där finns även bra info och inlägg om psykisk misshamdel.

den hjälper mig med mina frågor och mående.
    rekommenderar sidan varmt//kram

Anonym (undrar) skrev 2010-12-03 23:33:01 följande:
    Hur blev ni psykiskt misshandlade?
    blev kallad för hora,fitta,tjockis,min brorsa var bög,familjen sket i mig, enligt HONOM...vilket inte stämde.
    han fick mig att tro att jag inte kunde hitta något bättre,att jag inte var vatten värd...o värre än så.
  • WhoKnows

ja vissa människor e fan sjuka....snacka om kontroll behov eller njuta av att såra nån, och dessväre den man påstår sig "älska" fy fan vilket hån.....

Allt är nog bättre än han

• Anonym (Misshandlad)

Jag blev kallad allt möjligt.. Att Jag var ful äcklig dum i huvudet mm.. Sen fick Jag tex aldrig vara med vid matbordet när "min" familj åt.. Dom eller "han" tappade matlusten.. :(

• Anonym (Misshandlad)

fast Jag är  över 35 så har Jag fortfarande "flachbacks av min uppväxt.. Återkommande drömmar osv.. Vissa lukter, folks skrivstil, kroppshållning osv allt i min vardag påminner mig om hur det var liksom..

• iakttagare

" jag är störst bäst och säg inte emot" tack det har jag varit med om  

Svar på tråden Har jag posttraumatisk stress av psykisk misshandel?