• supermimmi

Kan man frysa in potatismos? ( till barnmat)

Ska vara lite ambitiös i kväll och för första gången göra egen mat till plutt, 6 månader. Och frågan som lyder, kan jag frysa in moset. Har nämligen aldrig sett fryst potatismos att köpa i affären, så det kanske bara blir ap-äckligt när man tinar. Och hur mycket smör på ett ungefär ska man tillsätta?

• Svar på tråden Kan man frysa in potatismos? ( till barnmat)
  • Carisma95

Jag antar att du gjorde det på potatis (inte pulver)? I så fall är det inga problem. Smakmässigt är det väl kanske ingen 10-poängare, men det blir absolut inget fel på det efter frysning.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Makadam

Potatis blir väldigt lätt grynigt vid upptining, ingen hit!

• supermimmi

Ska göra på potatis. Är det ok att köra pulver också? Jag menar att ge till bebben.

• Mysan82

Hej
    Pulver innehåller nog lite för mycket salt, det bästa är nog att göra själv.
    Jag gjorde potatismos igår och frös in, ska bli spännande att se hur det blir tinat.
    Sötpotatis, palsternacka osv har det inte varit några problem med.

• 7 små apor

Det går jättebra, grynigt vet jag inte men smaken ändras något.
    Men eftersom en 6-månaders inte vet hur det "ska" smaka lär det vara ett mindre problem.

• Mysan82

Ja sötpotatis är en riktig hit! Går fint till många andra smaker med om man ska fylla ut lite

• Carisma95

Ett annat tips man brukar få är att mosa i lite smör och ev. bröstmjölk (om man har kvar?) för att barnet ska känna igen smaken lite och att det blir mer fett och sött.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Romantica1981

Jag fick tipset om att blanda i en annan rotfrukt i moset, t.ex. morot och palsternaka då moset inte smakar något vidare efter det har frysts.

• Loreena

Ca en tesked rapsolja/portion ska man tillsätta i barnmaten sa de på BVC, dock max tre teskedar/dag. Det går även bra med smör/rapsoljeblandning.

• MD3

Jag har kokat potatis, pressat den, blandat den med rapsolja och fryst in den flera gånger till min dotter, och hon älskar potatis! Dock är det ju sällan man ger endast potatis, så att smaken eventuellt ändras något tror jag knappt märks!

Jag har även fryst in massa andra mat, både kött, fisk, grönsaker och bär. Ett tips är att köpa frysta grönsaksblandningar som tex "Broccoli mexicana" koka dem och köra i mixern, blir jättebra och smakar gott!

Svar på tråden Kan man frysa in potatismos? ( till barnmat)