• smulanjag

hjälp! jag har ätit rökt lammfiol!! orolig..

hej allihopa!  Är gravid i vecka 26 och var på julbord i helgen.  Tänkte mig inte för och åt rökt lammfiol.. har jag riskerat att få listeria eller någon annan infektion nu??? är livrädd.., tänkte inte på att det kunde vara farligt.., har ju varit så insnöad på att det är salami och brieost och sådant man ska undvika!.. tacksam för svar! 

• Svar på tråden hjälp! jag har ätit rökt lammfiol!! orolig..
  • La Lola

Hade den varit fryst innan?
    Var det varm eller kallrökt?

O det är inte listeria som kan finnas i torkat o kallrökt kött, det är toxoplasma.
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Parasiter/Parasiter-i-kott/Toxoplasma-gondii/

O det är ovanligt att bli amittad av det.
    Uppskattningsvis smittas ungefär 50-100 gravida kvinnor varje år. Oftast förs infektionen inte över till fostret, det sker i ungefär vart femte fall.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • smulanjag

det var julbord ute på ett ställe så att säga så jag vet ju inte om den varit fryst innan.., den var kallrökt..=(, åt några skivor bara.. typiskt att det ska drabba mig som redan är så nojig av mig..

• La Lola
    smulanjag skrev 2010-12-01 17:40:26 följande:
    det var julbord ute på ett ställe så att säga så jag vet ju inte om den varit fryst innan.., den var kallrökt..=(, åt några skivor bara.. typiskt att det ska drabba mig som redan är så nojig av mig..
    Ring o fråga då så slipper du oroa dig i onödan.

O du ser ju oxå hur ovanligt det är att bli smittad toxoplasma.
  • Norpans morsa

Jag tror att du mår sämre av att oroa dig i efterhand.. Gjort är gjort. Hur gjorde man förr i tiden när man var gravid? Och vad har de för regler i andra länder? Vi är extrema här. Jag tror du ska relaxa lite - jag har också lyckats få i mig lite grejer som kan varit tveksamt; mycket för att jag jobbar inom restaurang..

Om det lugnar dig så har det mesta på ett julbord varit fryst - om det inte är någon värstingvärstingtrestjärnig restaurang som fiskar upp allt samma dag.

Chilla. Det mår bebisen bäst av.

• La Lola
    Norpans morsa skrev 2010-12-01 22:13:34 följande:
    Jag tror att du mår sämre av att oroa dig i efterhand.. Gjort är gjort. Hur gjorde man förr i tiden när man var gravid? Och vad har de för regler i andra länder? Vi är extrema här. Jag tror du ska relaxa lite - jag har också lyckats få i mig lite grejer som kan varit tveksamt; mycket för att jag jobbar inom restaurang..

Om det lugnar dig så har det mesta på ett julbord varit fryst - om det inte är någon värstingvärstingtrestjärnig restaurang som fiskar upp allt samma dag.

Chilla. Det mår bebisen bäst av.
    Ja jag tror oxå att det har varit fryst för lamm slaktar man väl inte nu?
  • Norpans morsa

Nix, det gör man nog inte.. känns som en vårgrej.

• La Lola
    Norpans morsa skrev 2010-12-01 22:28:34 följande:
    Nix, det gör man nog inte.. känns som en vårgrej.
    Precis.
  • Kallebus

Angående slakten så är ni lite ute och cyklar även om det kanske talas mer om slakten till påsk.
    Stallet skickade sina lamm till slakt för nån månad sen när dom togs hem från betet och man slaktar när det finns efterfrågan.
    Inget kött är gott om det legat i frysen för länge.
    Däremot hade jag inte oroat mig allt för mycket om jag ätit rökt fårfiol, risken är väldigt liten att man skulle få i sig något skadligt.

• La Lola
    Kallebus skrev 2010-12-02 11:08:57 följande:
    Angående slakten så är ni lite ute och cyklar även om det kanske talas mer om slakten till påsk.
    Stallet skickade sina lamm till slakt för nån månad sen när dom togs hem från betet och man slaktar när det finns efterfrågan.
    Inget kött är gott om det legat i frysen för länge.
    Däremot hade jag inte oroat mig allt för mycket om jag ätit rökt fårfiol, risken är väldigt liten att man skulle få i sig något skadligt.
    Jag har aldrig hört om nån som slaktar lamm så här sent.
    Därav mitt svar.

Toxoplasma kan finnas i kallrökt kött.
    Även om det är ovanligt att man smittas av det.
  • smulanjag

tack för alla svar!  , min man är helt säker på att den var varmrökt.. så då kanske jag inte behöver oroa mig!  kram!

• La Lola
    smulanjag skrev 2010-12-03 11:40:21 följande:
    tack för alla svar!  , min man är helt säker på att den var varmrökt.. så då kanske jag inte behöver oroa mig!  kram!
    Nä, så finns ingen anledning till oro.
    O som sagt, du kan ringa restaurangen o fråga oxå.
  • JaneDoe10

Det har jag ätit idag också. Men ja, man får väl hoppas att man klarar sig från listeria då. Stod dock inte att den var rökt. Men det kanske den var. Jaja, lite svårt att göra något åt det nu...

♥ Vecka 27 ♥ BF 19 Mars ♥
  • La Lola
    JaneDoe10 skrev 2010-12-12 22:59:02 följande:
    Det har jag ätit idag också. Men ja, man får väl hoppas att man klarar sig från listeria då. Stod dock inte att den var rökt. Men det kanske den var. Jaja, lite svårt att göra något åt det nu...
    Listeria?
  • JaneDoe10
    La Lola skrev 2010-12-12 23:15:17 följande:
    Listeria?
    Toxoplasmos menar jag!
    ♥ Vecka 27 ♥ BF 19 Mars ♥
  • La Lola
    JaneDoe10 skrev 2010-12-13 09:06:30 följande:
    Toxoplasmos menar jag!
Svar på tråden hjälp! jag har ätit rökt lammfiol!! orolig..