• zara82

Ok för Risgrynsgröt ?

Min fråga är:

Kan man äta den färdiga "korven" risgrynsgröt felix mm..?

Upphettade inte den helt ok kanske i micron. Läste att det kan innehålla listeria. Och detta var en av sakerna man kunde bli dålig av på julbordet.

Så hur gör ni andra`? Äter ni färdig risgrynsgröt utan att blinka?

Kram!

• Svar på tråden Ok för Risgrynsgröt ?
  • bollanmollan

Jag har ätit den , brukar köra den i mcron.

• hoof2010

oj de har jag helt missat har ätit det flera ggr i veckan hela min grav och är i v 32 nu:S hoppas det är ok!!:)

• gudrunberit

Håller med hoop2010, jag har ätit den flera gånger i veckan eftersom det är bland det enda som kan få i mig under graviditeten, det och mackor och apelsiner. Ingen fara här iaf! Solig

• zara82

Va bra! Det är ju sä jäkla gott ju!!!

Men vi hettar upp den ordentligt så är det nog ok då;)

• La Lola

Ja såklart åt jag gröt utan att ens fundera över saken.......

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • gudrunberit
    La Lola skrev 2010-12-01 19:10:10 följande:
    Ja såklart åt jag gröt utan att ens fundera över saken.......
    Perfekt! Jag har inte heller ens reflekterat över det. Gröt är smaskens Tungan ute.
  • Skogsflickan

Jag värmde inte ens upp gröten när jag väntade sonen...Åt den (läs:frossa) kall med socker..

• La Lola
    Skogsflickan skrev 2010-12-01 23:28:06 följande:
    Jag värmde inte ens upp gröten när jag väntade sonen...Åt den (läs:frossa) kall med socker..
    Ja det blir ju lite Ris a la Malta det.
  • Hannathu
    zara82 skrev 2010-12-01 17:19:00 följande:
    Min fråga är:

Kan man äta den färdiga "korven" risgrynsgröt felix mm..?

Upphettade inte den helt ok kanske i micron. Läste att det kan innehålla listeria. Och detta var en av sakerna man kunde bli dålig av på julbordet.

Så hur gör ni andra`? Äter ni färdig risgrynsgröt utan att blinka?

Kram!
    Normalt sett är det inte listeria som är ngn fara utan när man gör egen gröt och inte kyler den snabbt nog så kan sporer av Bacillus Cereus utvecklas till toxinbildande bakterier och det är en av de vanligare orsakerna till matförgiftning både på julbord och när det gäller sushi och kinamat
  • Skogsflickan
    La Lola skrev 2010-12-01 23:39:49 följande:
    Ja det blir ju lite Ris a la Malta det.
    Fyyy, nu gjorde du mig sugen o har ingen sån hemma...

Nä, jag visste inte ens att det kunde innehålla Listeria..har ätit alla märken som finns kalla. Men jag satt iofs inte o råläste SLV:s kostråd heller...
  • La Lola
    Skogsflickan skrev 2010-12-02 23:45:20 följande:
    Fyyy, nu gjorde du mig sugen o har ingen sån hemma...

Nä, jag visste inte ens att det kunde innehålla Listeria..har ätit alla märken som finns kalla. Men jag satt iofs inte o råläste SLV:s kostråd heller...
    Det innehåller inte listeria om du tar direkt från en sån där färdig "korv".

Men listeria kan uppstå i en mängd olika saker på julbordet eftersom maten åker in o ut ur kylskåpet o man är där o pillar o petar på maten.
  • La Lola

Ts

Var har du läst att en sån där korv kan innehålla listeria?

Svar på tråden Ok för Risgrynsgröt ?