• Vinterbaby

Någon som rest med barn till Sri Lanka?

Tänkte höra om någon rest med barn till Sri Lanka? Vi ska åka dit när vår son är 11 månader och tänkte höra om någon kan rek boende och annat. Vi var där för tre år sedan men tänkte inte så mycket på hur det är att ha barn med sig. Tänker inte resa runt, tyvärr, utan hålla oss runt Unawatuna.

• Svar på tråden Någon som rest med barn till Sri Lanka?
  • Helle04

Hej!
    Vet inte hur ok Unawatuna är efter Tsunamin....det var stor förödelse först det vet jag. Mina lankesiska vänner har inte vågat sig dit ännu. Jag skulle nog kolla hur läget var i Bentota, Hikkadua, Negombo eller ngt av de andra turisområdena på västsidan. Syd o östkusten blev svårt drabbade.

//Helle

• Vinterbaby

Tack Helle för svar. Vi har läst endel om det på nätet då vi var där för tre år sedan och det verkar ok nu. Men kanske reser vi norrut längst kusten om det ej passar. Nu letar vi efter ett bra sjukhus i Colombo eller Galle ifall något skulle hända så vet vi vart vi skall ta vägen-hemsak tanke...Kanske vet du något om det?

• Helle04

Hej!
    Nej, jag vet inte vilka sjukhus som är ok...men jag fick ok läkarhjälp en av gångerna jag var på Sri men då av en läkare som kom dit vi bodde. Har hört att sjukhusen inte är så mysiga . Kanske du skulle höra med ambassaden, de bör ju veta. Du får gärna berätta hur det var i Unawatuna om du kommer dit....Mirissa o Tengalle är ju också fint men som sagt var senast vi var där var julen innan tsunamin och jag vet inte hur det är nu. Banana Garden i Unawatuna hade ett ställe i Talalla kallat Secret Bay som var fantastiskt om man gillar att slappa. Härlig lång strand utan turister men dock strömt vatten...men vi badade i skvalpet o då gick det bra. Kollade nätet o Banana Garden har öppnat igen, vet dock inte hur det är med Secret Bay.

//Helle

• Bebe

Hej!
    Har inte rest med barn på Sri Lanka (men var höggravid när vi var där på bröllopsresa februari 2004, räknas det? Hihi!), men kan rapportera från min väninna som just nu är där och jobbar med återuppbyggnaden...Glöm Bentota Beach och Hikkadua...Det finns icke ett turisthotell där som fortfarande står, säger hon...LÄngre norrut på västkusten ska det vara bättre, säger hon. Hon kommer själv fr Hikkadua (flyttade till Sverige för 10 år sen), det är där hon jobbar just nu.

Vad gäller sjukvård vet jag att det ska finnas ett privat, amerikanskt sjukhus i Colombo som håller i stort samma klass som här i Sverige. Annars är det väl lite si och så med standarden.

• Helle04

Bebe: Det går charter resor till både Bentota o Hikkadua den här säsongen så några hotell finns det nog som är ok....men frågan är om det är så kul att vara mitt i förödelsen. Är som jag sa tidigare också tveksam till sydkusten...men visst det verkar finnas enstaka ställen som är öppna. Kanske Negombo kan vara ett ställe att fundera på? Inte en personlig favorit men ändå. Kandy o Nuwara Eliya är ju fantastiskt fint. I Ella finns ett ställe som heter Ambiente som jag verkligen kan rekommendera.

Svar på tråden Någon som rest med barn till Sri Lanka?