• Iluna

rätt göra abort pga kön?

För något år sedan så ville en kvinna göra abort pga "fel" kön. personalen var emot detta och vände sig till socialstyrelsen för att se om det var lagligt. Enligt socialstyrelsen så var abort pga kön ingen saklig anledning för att vägra aborten. så personalen fick utföra denna abort mot deras vilja.
    Tydligen är det så att många kvinnor från norige åker hit till sverige för att göra abort pga fel kön. För i norge är detta förbjudet och normal abort får inte ske efter v12, i sverige är det v18. Så dom tar reda på könet hemma sen åker dom hit.
    Vad tycker ni är det etniskt rätt med en sådan här abort? bara för att man har kanske 4 flickor och väntar en 5, men vill ha en pojke, så gör man abort?
    eller att det är pga religion som kräver att familjen ska föda en son och ingen son kommer, ska man ha rätt att ta bort alla flick foster?

• Svar på tråden rätt göra abort pga kön?
  • Bei Bei

Nej, jag tycker aldrig det är rätt att göra en abort pgr av könet, samtidigt kan man inte tvinga ett par att bli föräldrar till ett barn de kanske inte kommer att älska och ta hand om bra.

Fruktansvärt att folk ens tänker i dessa banor, dvs att ta bort ett fullt friskt barn pgr av kön. Usch!

• JoWiAn

Nä jag tycker inte det är etniskt rätt att göra abort pga kön! Tycker dessutom abortgränsen är för hög när det gäller "friska" foster. Annan sak om man gör abort pga missbildning osv.

• IsDimma

Njae. Överlag inte.
    Men å andra sidan så har jag sett en liten flicka som nu är 2.5 år som precis fått en lillebror. Hon var inte önskad, dom firar inte hennes födelsedagar (det är inget att uppmärksamma), hon ses inte av föräldrarna. Den här lilla pojken som nu kommit till familjen är däremot väldigt önskad och uppmäksammad pga att han är pojken. Och det är tragiskt att se. Så... Jag är numer lite kluven i frågan.

• Miss Lau

Personligen tycker jag det är fel att göra abort pga kön. Men jag tycker inte det ska vara förbjudet. Att vi har fri abort är något vi ska vara rädda om och inte börja ifrågasätta.

• Rockan

Eftersom jag är helhjärtat för fri abort så anser jag inte att jag kan moralisera över någon annans skäl, oavsett mina spontana tankar i den här frågan.

Jag skulle aldrig göra abort av den anledningen, det får räcka så.

• Iluna

ni som tycker att det inte ska finnas något förbud mot denna typ av abort.. kan man inte i så fall tänka att man adopterar bort det oönaske barnet istället? så många människor somgör verkligen allt för att få barn men inte kan det skulle säkert bli förstörda över att veta att många barn aborteras som är friska?

sen är de ju klart att man kanske inte vill bära ett barn i 9mån som man sen ska ge bort.. men ändå..

• MammaPlutt

Jag tänker så här:
    Om nu "mamman" av något skäl hellre önskar sig ett annat kön på bebisen än vad det är,
    så ska hon få göra abort. För hur hon blir som mamma sedan är att hon kanske hatar sin unge, inte kan älska den, vad vet jag. Och ingen vill väl låta en unge födas utan kärlek.

• Miss Lau
    Iluna skrev 2010-12-01 18:28:58 följande:

ni som tycker att det inte ska finnas något förbud mot denna typ av abort.. kan man inte i så fall tänka att man adopterar bort det oönaske barnet istället? så många människor somgör verkligen allt för att få barn men inte kan det skulle säkert bli förstörda över att veta att många barn aborteras som är friska?

sen är de ju klart att man kanske inte vill bära ett barn i 9mån som man sen ska ge bort.. men ändå..

Jag är helhjärtat för kvinnans rätt att själv bestämma över sin kropp och om man vill bära och föda barnet eller inte. Givetvis med de regler som gäller för abort idag med tanke på antal veckor. Att tvinga kvinnor att föda fram barn till andra tycker jag är ett jätteingrepp, så nej tack.

Förövrigt förstår jag inte ens hur det skulle gå till i praktiken, det är väl bara att uppge en annan anledning till aborten. Men som sagt, jag är för en fri abort oavsett anledning.
  • phoennah
    Miss Lau skrev 2010-12-01 18:32:59 följande:
    Jag är helhjärtat för kvinnans rätt att själv bestämma över sin kropp och om man vill bära och föda barnet eller inte. Givetvis med de regler som gäller för abort idag med tanke på antal veckor. Att tvinga kvinnor att föda fram barn till andra tycker jag är ett jätteingrepp, så nej tack.

Förövrigt förstår jag inte ens hur det skulle gå till i praktiken, det är väl bara att uppge en annan anledning till aborten. Men som sagt, jag är för en fri abort oavsett anledning.
    Jag håller med dig till fullo. Personligen tycker jag att det är helt sjukt att folk tycker att kön är så pass viktigt, men det är inte min kropp eller mitt val. Vi har tack och lov fri abort - anledning spelar ingen roll och ska man börja bestämma om vilken abort som rent lagligt är mer okay än en annan är man farligt ute.
  • lennartsdotter

Jag är för fri abort. Det innebär att jag även tycker att en kvinna har rätt att göra abort pga. fostret har ett oönskat kön.

Sedan tycker jag att det är korkat om man vill ha fler barn för det finns ingen garanti att man kommer bli gravid igen.

Svar på tråden rätt göra abort pga kön?