Enkel fredagsmat?
Vad ska man hitta på för god fredagsmat som är enkel men god och "festlig"? Jag har total idétorka, men vill ändå äta något lite extra idag!
Vad ska man hitta på för god fredagsmat som är enkel men god och "festlig"? Jag har total idétorka, men vill ändå äta något lite extra idag!
Hm, vi tänkte äta pizza.....
Vi käkade just precis, kokt nypotatis med stekta strömmingsfileér, sallad och gräddfils-sås! Mums, magen mätt!!!
Tacos ska vi ha! Det är vår fredagsfavorit, att sitta och greja med framför TV:n..mmm..med hemgjord guacamole...mmm
åh guu, tacos blir det här me också då..
Eller varför inte en pastarätt med fläskfile´, grädde, champinjoner, paprika & creme fraiche? Eller klyftpotatis till...mumma
Jag slår ett slag för GRILLEN. Bor i villa och har även sommarställe så det kanske är skillnad på om man bor i lägenhet, man får väl inte grilla på balkongen? Annars är det SÅåå mysigt att grilla, kan rekomendera knorrs kalla bearneisås som man blandar ut med gräddfil. mums / Nette
åhh... grilla vore ju underbart... om man nu inte bodde i lägenhet.
Nej, det lutar åt pizza ändå... så enkelt det kan bli!
(och nyttigt därefter...)
Men tar gärna emot fler förslag!
Jag ska göra potatissallad med färskpotatis, rädisor, coctailtomater, rödlök, färska champinjoner och vinägrett. Till detta ska vi äta stekta, marinerade kycklingfileér och dricka gott rödvin. Ha en härlig fredag!
Pasta Carbonara med mycket vitlök och ett gott glas rött! Mums
pasta sås på= franska ört creime fraiche,lök,bacon el skinka och färska champinjoner..
färsk ört eller spenat pasta till...
stek allt och tillsätt fraichen..värm koka pastan och ha sallad till och baguette...
Gott!!!!!!
sitter med theo på ena armen därmed min stavning och beskrivning!
Tacogratäng!
Blanda philadelfia (el liknande ost) light går finemang, med creme fraiche (lätt går bra) och lägg underst i en eldfast form.
Stek färs med tacokrydda enl. påsen och lägg detta på ostbladningen
Strö över skivad purjo och toppa med riven ost.
In med hela klatjoffset i ugnen på 200 grader cirka tills det blir fin färg på osten.
Käka med nachochips, krispig grönsallad tomater gurka salsa med mera.
Gott snabbt och enkelt. Du kan dessutom förbereda fram tills ugns-fasen.
Räkor med currysås och ris:
Fräs en finhackad lök och en klyfta vitlök med curry (kanske 1 tsk?)
Häll i en burk creme fraiche, lite tomatpuré och salt och peppar.
Låt det puttra lite och smaka av.
Rör ner skalade räkor och dra det av värmen
Vill du vara fancy kan du lägga upp ris i en "ring" på ett vackert fat och hälla räkorna och såsen i mitten.
Hoppas du hittar nåt som passar och glöm inte fotbollsmatchen!
Köpte färsk pasta på extrapris på den gröna mataffären
. Tänkte fräsa champinjoner med vitlök och olivolja, ha i lite örtkryddor, salt och svartpeppar och mycket färskriven parmesan. MMMMMmmmmmm!