• DreamBear

Myom - omöjligt att bli gravid?

Var på en gynundersökning idag då jag haft lite flytningar som luktat skumt. Allt såg bra ut enligt läkaren men han påpekade också att jag hade ett myom på livmodern. Detta var helt nytt för mig, jag frågade vad det var och om det kunde påverka våra chanser att bli gravida. Men fick svaret att det endast gav mensrubbningar och att det inte hade något med vår infertilitet att göra.

När jag kom hem googlade jag på myom och läste då att myom visst kan göra att man har
    svårt att bli gravid enligt vissa och är nu nästan panikslagen. 

Vi har gjort två stycken IVF och ett FET, utan en tendens till att plussa. Mensen kommer den ska varje gång. Vi har försökt på egen hand sedan sommaren 2006. Har genomgått utredning, men inga fel hittades. 

Någon som har myom och är i ivf-svängen?
    Vad har läkarna sagt till er?
    Kan man bli gravid?

• Svar på tråden Myom - omöjligt att bli gravid?
  • sylvie

Hej Kenai,

Jag har också myom och gjort flera misslyckade ivf:er. Olika läkare säger olika saker om det påverkar chansen att bli gravid. Men de flesta läkare som jag har talat med verkar ha den inställningen att det inte påverkar. Däremot när man väl är gravid finns det en högre risk för missfall om man har myom. Myom kan också växa under graviditeten.

Det mesta beror på var i livmodern myomet sitter och hur stort det är. Mitt är ca 6 cm och sitter i livmoderväggen. På röntgen kan man se att det buktar in i livmodern. Hör med din gyn eller fertilitetsläkare vad de tror om ditt myom och om det påverkar i ditt fall? Säger läkaren att det inte påverkar er infertilitet tror jag nog att de har bedömt att det inte ska påverka. Men be om en ordentlig undersökning av myomet och diskutera med din läkare igen. De flesta myom kan man operera bort också.

• DreamBear

Jag har mailat ivf-kliniken och inväntar svar från dem ang detta. Får väl lita på deras kompetens.

• Pimpinellan

Om det vore omöjligt att bli gravid med myom skulle 1/4 av alla mellan 30 och 40 inte kunna få barn för det  är nämligen så många som har myom. Men självklart kan det ställa till för vissa,dock långt ifrån alla som sagt. Jag har ett jättestort inne i livmoderväggen,men ingen har sagt att det kan ställa till det och då har jag ändå gjort 7 IVF:behandlingar med 3 kliniker inblandade. När jag fick MA satt fostret långt ifrån myomet så det ställde inte till det då heller.

• DreamBear

Tack för era svar!
    Jag känner en oro inför detta, kanske just för att jag inte vet så mycket om det. Men det känns inte alls kul att få ännu ett problem. Myom verkar vara vanligt, men eftersom man är i ivf-svängen blir ju allt så mycket mer komplicerat. Men det är väl bara att vänta på läkarnas svar och hoppas att de vet vad de gör.

• sylvie

Myom är ofarligt och som Pimpinellan säger så är det mycket vanligt. Vet många som har fött barn som har haft myom. Som sagt kanske ditt sitter "bra" till och inte inverkar. Det jag skrev tidigare gäller ju mig. Hoppas du får svar snart av din läkare. Men visst oroar man sig för allt nytt som man får veta när man redan är i ivf-svängen. Kram!

• Anna Lisa

Här är en till med myom, mitt sitter inne i livmoderväggen (intramuralt) och buktar inte innåt, så de gör inget åt det.
    Jag har gjort 4 ivf, varav ett slutade i tidigt MF.

Min ivf-läkare & gynläkare har förklarat  för mig:

Om myomet sitter inne i livmoderväggen så minskar det inte chanserna för embryot att fästa eftersom den inte är ivägen då. Men om myomet buktar innåt mot livmodern så blir det mindre yta för embryot/ fostret att växa på, efter att den fäst i livmodern. Om det buktar utåt påverkar inte. Dessa myom är tydligen svåra att operera eftersom de är inne i livmoderväggen, dvs har livmodervägg överallt runt sig.

Om myomet sitter på insidan av livmoderväggen så kan det påverka en graviditet på så sätt att det blir mindre yta i livmodern som embryot kan fästa på, eftersom embryot inte kan fästa i myomet.
    Det är svårt/svårare att operera bort ett myom som sitter på insidan av livmodern, och det blir ofta ett ärr på livmoderväggen där myomet suttit och embryot kan inte fästa i ärret heller, därför är det inte så stor mening att operera bort sådana myom. (Jag tycker att det borde ju bero på åt vilket håll de buktar, buktar de innåt så tar de ju mer plats än ett ev ärr gör på livmoderväggen, eller?)

Myom som sitter på utsidan av livmodern stör inte alls en graviditet, tror läkarna. Dessa myom är lätta att operera bort.

Jag har läst lite om myom och hittat att de kort och gott kan påverka fertiliteten negativt och ge missfall.

• Trollmor78

Hej! Här e en till med myom. Är gravid nu och genom gått IVF, det tog på första försöket =) Är ivecka 20 nu. Var på UL 24.2 och såg myomet som är 35mmx33mm som sitter i framväggen där moderkakan sitter. Har en son sen innan och hade myomet redan då, han kom via insemination 3:e gången gillt =) Men min läkare har aldrig sagt att det skulle på verka graviditeten eller att bli gravid. Det ända jag har att när jag tränar så får jag ont i 5-10 min sen är det över. Nu ska man bara ha koll på den att den inte växer för fort annars gör de ingenting.

• mina12

Här är en till med myom. Min dotter föddes i v.24+0, troligtvis pga ett myom som satt inne i livmodern. Jag rekommenderades att operera bort det och gjorde det för 1,5år sedan. Ärret gör att det kan vara lite svårare att bli gravid. Nu när jag varit på undersökning ser de ytterligare ett myom som buktar in i livmodern och de vill ta bort även det för att inte riskera ytterligare en prematur förlossning.

• Här och nu

Har haft ett stort myom. Fick till svar att det satt så bra till, att jag fick försöka bli gravid 1 år innan man gjorde nåt. Blev gravid efter exakt 1 år; 1 missfall precis före o det tog 10 mån att få till barn nr 2. Båda gravidieterna var dock ett helvete till stor del. Myomet tryckte och gjorde skitont. Tog bort det för 2.5 år sen pga. det växt mycket utan graviditet. Myom växer till det dubbla eller mer av graviditetshormonerna, kan göra så livmodern gungar när ägget ska fästa, kan sitta inne i livmodern o stöta ut ett foster eller hindra ägget att komma in, försvåra förlossning. Pga. jag tagit bort det nu, måste jag föda med snitt om det blir fler barn. Kanske inte behövs för de som tagit bort små myom.

• Här och nu
    sylvie skrev 2010-12-03 10:03:27 följande:
    Myom är ofarligt och som Pimpinellan säger så är det mycket vanligt. Vet många som har fött barn som har haft myom. Som sagt kanske ditt sitter "bra" till och inte inverkar. Det jag skrev tidigare gäller ju mig. Hoppas du får svar snart av din läkare. Men visst oroar man sig för allt nytt som man får veta när man redan är i ivf-svängen. Kram!
    Myom kan innehålla cancerceller, så det är inte alltid ofarligt. Jag tror ff inte på att det är så vanligt som läkarna säger.
Svar på tråden Myom - omöjligt att bli gravid?