Tangentens lutning.
Hur räknar jag ut tangentens lutning, är det någon som kan förklara tangenten for dummies, jag behöver en steg för steg förklaring. Det är matte C det gäller, y´ = k och dy / dx f (a+h) - f(a) / h
????????????????? HELP me
Hur räknar jag ut tangentens lutning, är det någon som kan förklara tangenten for dummies, jag behöver en steg för steg förklaring. Det är matte C det gäller, y´ = k och dy / dx f (a+h) - f(a) / h
????????????????? HELP me
Tangenten är ju egentligen en rät linje som får representera lutningen i en speciell punkt på en böjd kurva. Den nuddar, tangerar, kurvan bara i just den punkten därav namnet tangent.
Om du ritar tangenten kan du beräkna linjens k-värde med "trappstegsmetoden" som jag kallar den för, dvs delta y genom delta x.
Om du deriverar en funktion och sedan sätter in det x-värde för den punkt du är intresserad av får du också tangentens lutning för just den punkten.
Ex: Bestäm lutningen för tangenten som går genom punkten (2 , 4) för funktionen f(x) = 2x^3 + 4x
Lösning:
f(x) = 2x^3 + 4x Derivera med deriveringsreglerna.
f ' (x) = 6x^2 + 4 x-värdet i punkten vi är intresserade av är 2, sätter in det
f ' (2) = 6*2^2 + 4
f ' (2) = 6*4 + 4
f ' (2) = 24 +4 = 28
Svar: Tangentens lutning i punkten (2 , 4) är 28.
Vad det detta du var ute efter?
Har du jobbat med ändringskvot också? Eller menade du att du skall räkna tangentens lutning med hjälp av derivatans h-definition?? Vad använder du för lärobok?
Oj, svårt att svara på... där jag jobbar fokuserar vi mest på deriveringsreglerna eftersom det är dem man använder sig mest av i fortsatta beräkningar, men för högre betyg än G kräver vi att eleverna skall förstå och kunna använda sig av den "långa" metoden också..
Oj, svårt att svara på... där jag jobbar fokuserar vi mest på deriveringsreglerna eftersom det är dem man använder sig mest av i fortsatta beräkningar, men för högre betyg än G kräver vi att eleverna skall förstå och kunna använda sig av den "långa" metoden också..
Deriveringsreglerna lär du dig ganska snabbt, de är jättesmidiga..
Man tänker så här..
Alla potenser "ramlar ner" framför respektive term och ersätts av ett värde som är ett steg mindre än det de var tidigare då funktionen deriverats. Det blir alltså:
f(x) = x^4 + 4x^3
f ' (x) = 4x^3 + 3*4x^2 som förenklas till:
f ' (x) = 4x^3 + 12x^2
Detta är grunderna, sen finns det specialare förståss... tex
f(x) = 2x Här står det egentligen f(x) = 2x^1, så den deriverade funktionen blir
f ' (x) =1*2x^0 men x^0 är ju 1 (allt upphöjt i noll är alltid 1). Så det står egentligen:
f ' (x) =1*2*1 som förkortas till
f ' (x) =2
Men detta är ju lite jobbigt att skriva, därför brukar jag säga att står det bara x i grundfunktionen så försvinner detta vid derivering... så det skulle alltså räcka med att bara skriva det som jag markerat med fet stil..
Även vid konstanter finns specialare, de försvinner nämligen helt efter derivering, eftersom en linje tex y=3 har lutningen noll... så sammanfattningsvis skulle man kunna säga att:
- förenkla alltid uttrycket först om det går, innan derivering
- vid derivering sänks graden på funktionen ett steg
- x blir 1 efter derivering, konstanter blir noll..
- om en konstant finns i nämnaren blir denna kvar efter derivering, derivera täljaren som vanligt och förkorta sedan om det går..
Ex. Derivera funktionen f(x) = 2(x^4 + 5x) +8
Lösning:
f(x) = 2(x^4 + 5x) +8 förenklas till
f(x) = 2x^4 + 10x +8 som deriveras till
f ' (x) = 8x^3 + 10
Vill man nu räkna lutningen i en viss punkt, säg då x är 2 ersätter man x med 2 efter deriveringen, så ovanstående exempel blir
f ' (x) = 8x^3 + 10
f ' (2) = 8*2^3 + 10 = 8*8 +10
f ' (2) = 74
Här står egentligen att i punkten där x är 2 har funktionen lutningen 74. Eller om man pratar om hur ett föremål rör sig så säger man att vid tiden 2 sek rör sig föremålet med hastigheten 74 m/s. (Om f(x) är sträckan i meter som föremålet rört sig efter x sekunder..)
Skulle det istället stå f(2) så räknar man hur långt föremålet kommit efter 2 sek.
Så derivatan i en pukt är alltså även hastigheten på ett föremål vid en viss tidpunkt.
Jag fick MVG, så tack för hjälpen! :D