• FinastE2010

Hur mycket protein (kött) och kolhydrater (potatis, ris pasta) ger ni till maten? Hjälp mig!

Jag är verkligen nybörjare på det här med barnmat och i grunden kan jag ju mkt om mat själv då jag är diabetiker och vad jag vet ska väl bebisen äta ungefär 1/3 del av varje?

Men hur mycket är då en tredjedel? Givetvis äter alla bebisar olika men hur mycket FÄRDIGTKOKT pasta, rsi och potatis ger ni på ett ungefär till maten? Och hur mycket kött? Om ni jämför köttet i typ "kötbullestrolek" hur många ger ni då isf?

Nu har jag kokat en del barnmat och gjort såser till men vet inte hur jag ska göra med kolhydraterna och om jag ska blanda i pastan/ris/otatis i såsen innan jag fryser in? Men då är det ju svårt o veta hur mycket pasta t.ex. jag lägger upp.Tycker det är lite jobbigt o koka varje gång eller var 3 dag vill helst ha färdigt i frysen redan.

Eller är det inte så noga om han t.ex. får i sig mer kött än kolhydrater o tvärtom?

Tacksam för svar känner mig så dålig på detta!

• Svar på tråden Hur mycket protein (kött) och kolhydrater (potatis, ris pasta) ger ni till maten? Hjälp mig!
  • Saaaraa

Jag lägger upp så det känns lagom ungefär. Svårt att förklara, men typ lika mycket kött/fisk/kyckling som pasta/ris/potatis osv. Grönsaker är väl lite mindre, men ganska mycket det med. Hur mycket? Ja det beror på hur mycket bebisen äter. Just nu fryser jag i gamla barnmatsburkar och fyller de med så mycket som han äter.

• La Lola

Alltså...gör det inte till en så stor grej...
    Han får inte näringsbrist om det inte är exakt varenda gång.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • FinastE2010

Haha nä det är förvisso sant. Jag kanske är lite FÖR nogrann! ;) Men vill ju bara hans bästa. :)

• Sannalouise87

Är också ny på barnmat. Har gjort mitt första stora barnmatskok idag. Blomkål, morot, potatis, kyckling med persilja, torsk med dill. I kyckling och torsk tillsatte jag yttepyttelite vitpeppar. I samtliga puréer tillsatte jag rapsolja. Jag tog bullforma och fyllde en plåt, sen klickade jag i dom olika sakerna. Ungefär lite mindre än en ½ bullform. Sen när det är matdax tar jag tillexempel en blomkål, en potatis och en kyckling.

• Kodia

Jag lagade oftast en hel middag till ca 10 portioner. Efter vi hade ätit klart (Vi vuxna tillsatte salt osv) hällde vi resterna i mixern, ungefär 1/3 av vardera, och hällde sedan i barnmatsburkar. (rymmer ca. 2 dl)

• Chaktio

Jag funderar också en del över samma sak. Läser man på barmatsburkarna så är det ju oftast ca 10% av det proteinrika livsmedlet, vilket skulle innebära ca 20 g per burk. Men det är ju ganska mycket vatten i dessa burkar också så det är svårt att säga vilka andelar grönsaker och övriga kolhydrater ligger på...

Svar på tråden Hur mycket protein (kött) och kolhydrater (potatis, ris pasta) ger ni till maten? Hjälp mig!