• Maria3

Smärta i handled - snälla hjälp!

Har ont i min vänstra handled sedan två veckor. Den värker hela tiden och gör fruktansvärt ont när jag använder den. Jag kan inte göra något, klia mig, använga kniv el. gaffel, borsta håret eller tänderna, klä på barnen. Byta blöja tar en evighet =(.  Har haft ont i samma handled flera gånger tidigare under en tre års period men endast i några dagar och inte så här ont. Har kunnat använda armen, jobbat och tagit hand om barnen. Men nu har det hänt något. Jag har inte skadat handen, tex ramlat. Har dock nyligen fött barn, för 5 veckor sedan. Dottern är för tidigt född. Vägde endast 1600g vid födseln, nu 2500g så det är ingen tung bebis jag bärt på. Har en ettåring hemma men honom har jag inte bärt på senaste 5 veckorna eftersom jag bott på sjukhus med dottern. Någon som har en aning om vad det är? Har tid till vårdcentralen på måndag men vill vara lite förberedd då de inte alltid har koll på allt. Tacksam för svar.

• Svar på tråden Smärta i handled - snälla hjälp!
  • Amazina

Troligtvis en överbelastning, senskideinflammation. Har du ont på insidan av handleden, där senorna sitter? Har haft det själv och det enda som hjälper är vila.

• Venna

Brukar också få ont i handleden med jämna mellanrum. Mest troligt är det inflammerat när jag får så där ont, av överansträngning. Det brukar hjälpa att äta något/smörja med antiinflammatoriskt i 7-10 dagar, och att vila handen så mycket det går förstås!

• Starkast

Är du kvar på sjukhuset?
    Be isåfall personalen där titta på handleden.

• Maria3

Hej och tack för svaren. Kan inte komma på att jag överansträngt. Tvärtom. Har bara suttit med dottern i famnen på sjukan. Finns inte så mkt annat att göra där. Är tyvärr ej kvar på sjukhuset men hemsjukvården kommer idag för att titta på dottern, tar upp det då. Det gör ont på insidan av handleden om jag trycker där, annars så känns smärtan i hela handleden när jag använder den. Kan tex inte böja handleden bakåt alls. Vila handleden är typ omöjligt. Är ensamstående med tre barn. Tänkte ev. köpa handledsskydd på måndag då jag ska till vårdcentralen.

• Amazina

Det är typisk smärta för senskideinflammation. Den kan ha överansträngts statiskt också. Dvs enbart genom att du suttit stilla med handleden spänd i ett läge. T ex som när man försöker hålla ett barn rätt vid amningen.  Det finns skenor man kan köpa på apoteket som "fixerar" handleden. Köp en sån.

Svar på tråden Smärta i handled - snälla hjälp!