• pussgurkan86

Kan man få hinnsvepning innan bf

eller det görs bara efter bf?? om man vill göra det innan bf, måste man ha medicinska problem eller det är upp till bm att avgöra??

hur öppen måste man vara för att få göra det och måste tappen vara mogen??

tacksam för alla svar jag får.

• Svar på tråden Kan man få hinnsvepning innan bf
  • Amarone

jag är i v 38+5 och fick hinnsvepning i dag.. det var ca två cm kvar av tappen och jag var ganska mjuk men inte helt mogen...tror att det är upp till Bm fast de gör ju inte det för tidigt heller..

• pussgurkan86
    Amarone skrev 2010-12-01 22:01:04 följande:
    jag är i v 38+5 och fick hinnsvepning i dag.. det var ca två cm kvar av tappen och jag var ganska mjuk men inte helt mogen...tror att det är upp till Bm fast de gör ju inte det för tidigt heller..
    isf blir det 9 dagar innan bf.
  • pussgurkan86
    CoolJen skrev 2010-12-01 22:02:45 följande:
    varför gör man hinnsvepning?
    för att påskynda förlossningen
  • Lillebäcks mamma

Jag frågade min bm om jag kunde få en hinnsvepning, men hon sa att de inte gjorde sådana där. Hon tyckte det var oproffsigt att göra det på mvc och inte på sjukhuset eftersom hon sa att man lätt kan få en större blödning efter en sådan. Då ville hon att man skulle vara på förlossningen så att de kunde övervaka med CTG och annat.

Är också intresserad av att veta mer om vad ni andra fått för besked av era bm. Verkar ju vara ganska olika beroende på vem man pratar med som sagt. 

• snillis

Jag gjorde 3 stycken innan bf (utan resultat dock). Var öppen 4 cm.
    Man måste ju ha börjat öppna sig men hur mycket vet jag inte.
    Oftast öppnar man sig ju lite tidigare som omföderska.

Oftast vill de ju att kroppen sköter sig själv eftersom det har visat sig vara det bästa för både mamma och barn! 

• snillis

Jag gjorde mina på förlossningen med övervakning av CTG. Två gånger gjordes det av läkare och en gång av en bm på förlossningen.

• BebisiFebruari

På mvc där jag går så gör dom inet hinnsvepning utan det görs på förlossningen.

Fick hinnsvepning v.39+0 va på förlossningen för kontroll eftersom jag drabbats av HF
    va öppen 1½ cm ungefär och läkaren sa att eftersom jag ändå börjar öppna mig och hade komplikationer så körde hon en svepning.
    Det gjorde inte så mycker mer än molvärk och jag blödde lite och dagen efter tog läkaren beslutet om igångsättning

• CoolJen
    pussgurkan86 skrev 2010-12-01 22:05:07 följande:
    för att påskynda förlossningen
    ja men varför gör man det innan bf och innan förlossningen startat?
  • pussgurkan86
    CoolJen skrev 2010-12-01 22:26:28 följande:
    ja men varför gör man det innan bf och innan förlossningen startat?
    för att jag har problem, dock inte medicinska men min bm vet.
  • CoolJen
    pussgurkan86 skrev 2010-12-01 22:28:40 följande:
    för att jag har problem, dock inte medicinska men min bm vet.
    ok så om läkaren/bm tycker att förlossningen ska starta tidigare pga problem
  • snillis

Jag fick göra det innan bf eftersom jag hade regelbunda smärtsamma förvärkar (med 7 minuters mellanrum dygnet runt) i en och en halv vecka så jag orkade inte mer.
    Hinnsvepningen funkade inte  så till slut tog man hinnorna två dagar innan bf.

• Maxbox

Jag har tid för hinnsvepning en vecka innan BF. Vi får väl se om jag är tillräckligt öppen för att det ska kunna göras. Orsaken är att jag gick över 3 veckor förra graviditeten, och då fick de lov att sätta igång förlossningen.
    Förra gången gjordes 2 hinnsvepningar utan resultat, men det känns som det finns bättre förutsättningar denna gången.

• Mijas Mamma

På mitt mvc gjorde dom en hinnsvepning på mig i onsdags, har bf på lördag! Enda som hände var dock en teckenblödning och att slemproppen lossnar i omgångar. Var öppen 2 cm ska in på tisdag och göra en till! 

Svar på tråden Kan man få hinnsvepning innan bf