• AlphaBeta

    FSH-fråga

    Jag och min man har genomgått utredning och inga "fel" har hittats på någon av oss så här långt.
     Förra månaden tog jag ett blodprov dag 3 för att mäta FSH och fick beskedet var att det låg på 12. Denna månad har jag tagit ett nytt prov och väntar på nu på svaret.

    Vad jag har kunnat läsa mig till ska man ha FSH under 11 för att få IVF eller annan hjälp. Stämmer detta ? Finns det någon därute med högt FSH? Och egentligen undrar jag också vad det betyder och blir oddsen mycket sämre med FSH på över 11.

  • Svar på tråden FSH-fråga
  • Pimpinellan

    12 är lite för högt,men att alla IVF-kliniker skulle säga nej tror jag absolut inte. Dessutom varierar FSH rent naturligt så det kan vara lägre nästa gång man testar. Det är inte ens omöjligt bli gravid spontant med det värdet även om oddsen självklart sjunker.

  • smulan75

    Hej AlphaBeta!

    Jag hade TSH på 5,1 och det tyckte min ivfklinik var för högt så jag skall äta Levaxin för att få ner värdet.
    Dom säger att när man försöker bli gravid med ivf skall man ha ett TSH på runt 2,0 för att det skall vara optimalt!
    Jag frågade dr om chanserna ökar/minskar beroende på vad man har för TSH men det ville hon inte spekulera i, sade bara att det var optimalt att få ner värdet.
    Sen skall jag ta nytt blodprov innan sprutstart för att kontrollera värdet.
    Gissar att du fick recept på Levaxin och det är därför du nu tar nytt prov?
    Lycka till!!!

    (såg nu att du skrev 1:dec så det är väl gamla nyheter för dig, men ändå)

  • Pimpinellan
    Caspianne skrev 2010-12-21 14:35:21 följande:
    FSH och TSH är inte det två olika värden? Eller har jag missförstått?
    Ja,det är två helt olika hormoner.
  • AlphaBeta

    Tack för era svar!
    Jag har inte fått svaren på mitt sista FSH-prov ännu då vi har varit utomlands i 2 veckor. Såklart upptäckte jag att gyn har jul- och nyårsstängt nu när vi väl kommit hem så det kommer ta ytterligare några dagar innan jag får reda på mitt värde och om de har skickat remissen vidare till IVF-kliniken. Jag är nervös, förväntasfull och otålig somn tusan nu.

    Min gyn har aldrig nämnt TSH-värde. Tas det inte per automatik eller kan det ha varit normalt då han iget sagt tror ni?

    Gott Nytt År!

  • Bling1975

    TSH har med sköldkörteln att göra så det spelar inte in när det gäller just äggen men är viktigt på andra sätt för fertiliteten.

    I de studier jag har läst (hittar den tyvärr inte just nu) så säger de tyvärr att även om TSH kan variera lite över tid så är det högsta värdet man får det som säger mest om ens chanser att lyckas med stimuleringen. Men olika kvinnor med samma värde reagerar ändå olika bra så man ska inte stirra sig blind på det. Jag hoppas verkligen att du får en chans att prova i stelbenta sverige.

    Lycka till!


    Stitch längtar efter Lilo
Svar på tråden FSH-fråga