Hjälp! Parkeringsbolag hotar med tingsrätten, behöver hjälp med tolkning av vägskyltar
Hej!
Jag hoppas att ni kan hjälpa mig att tolka vägskyltar som stod vid en parkering.
Jag stod parkerad lite till vänster om denna skylt. Jag har ett giltigt p tillstånd, men ingen förhyrd plats. Jag tolkade dock skylten som att platserna till vänster var för personer med p tillstånd, och platserna till höger var förhyrda. Jag fick en kontrollavgift med motiveringen att jag stod på en förhyrd plats, och parkeringsbolaget säger att de tänker driva in skulden via tingsrätten om jag inte betalar. Om jag har gjort fel tänker jag givetvis betala, men jag undrar om det bara är jag som tolkar skylten så?
Den här skylten stod längre till vänster där jag parkerade. Enligt denna verkar jag ha stått på en förhyrd plats (jag stod till höger som skyltningen), men den fösta skylten var precis brevid där jag parkerade, så det var den jag kollade på. Hade inte en tanke på att det skulle finnas fler skyltar om samma plats...
Här ser man båda skyltarna. Bild nummer 1 är skylten längst till höger, och bild nmmer två är skylten till vänster. Jag stod där den silvriga minibussen står vid skylten till höger.
Så vad säger ni? Tolkade jag den första skylten rätt eller fel, och vad gäller i detta fall?
Tack för all hjälp. OOm jag gjort fel vill jag betala boten så fort som möjligt, men om jag inte gjort fel å får de väl stämma mig då...