• Allie

Hjälp! Parkeringsbolag hotar med tingsrätten, behöver hjälp med tolkning av vägskyltar

Hej!

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig att tolka vägskyltar som stod vid en parkering.

Jag stod parkerad lite till vänster om denna skylt. Jag har ett giltigt p tillstånd, men ingen förhyrd plats. Jag tolkade dock skylten som att platserna till vänster var för personer med p tillstånd, och platserna till höger var förhyrda. Jag fick en kontrollavgift med motiveringen att jag stod på en förhyrd plats, och parkeringsbolaget säger att de tänker driva in skulden via tingsrätten om jag inte betalar. Om jag har gjort fel tänker jag givetvis betala, men jag undrar om det bara är jag som tolkar skylten så?

Den här skylten stod längre till vänster där jag parkerade. Enligt denna verkar jag ha stått på en förhyrd plats (jag stod till höger som skyltningen), men den fösta skylten var precis brevid där jag parkerade, så det var den jag kollade på. Hade inte en tanke på att det skulle finnas fler skyltar om samma plats...

Här ser man båda skyltarna. Bild nummer 1 är skylten längst till höger, och bild nmmer två är skylten till vänster. Jag stod där den silvriga minibussen står vid skylten till höger.

Så vad säger ni? Tolkade jag den första skylten rätt eller fel, och vad gäller i detta fall?

Tack för all hjälp. OOm jag gjort fel vill jag betala boten så fort som möjligt, men om jag inte gjort fel å får de väl stämma mig då...
  • Svar på tråden Hjälp! Parkeringsbolag hotar med tingsrätten, behöver hjälp med tolkning av vägskyltar
  • SoStylish

Rent spontant skulle jag inte säga att du har gjort fel utan jag hade tolkat skylten på exakt samma sätt som du har gjort. Dock vet jag inte vad lagen säger så det får någon annan som vet bättre jättegärna förklara för jag är också nyfiken!

• evelayna

Jag tycker du ska ta me bilderna och gå och höra me antingen polisen eller en "lapplisa" dom borde ju kunna svara på de.

SJÄLV skulle ja tolka de på samma sätt som dig.

• Lindreas

Det lustiga är att som jag tolkar det så tar de där skyltarna ut varandra. Man läser ju en p-skylt uppifrån och ner. Den första bilden visar att man behöver tillstånd, men att det till höger är förhyrda platser.
    Den andra bilden visar att det är förhyrda platser, och att man behöver tillstånd för att få stå där.

Jag tror att man har skyltat fel, alltså den första bilden är felaktig. Eftersom det är elstolpar vid platserna så skulle jag inte våga ställa mig där...

Ts, ta kontakt med polisen och fråga dem, och betala i tid! Om du överklagar så får du ju tillbaka pengarna, men jag tror att du måste betala ändå.

• JeanetteWallin

Jag tror också att dem skyltat fel, och att det är förhyrda platser
    Hade gjrot precis som den ovan sa. Betalat boten men ändå driva vidare! Och gå till polisen för att rådfråga.

• Joico

Jag tycker som du! Dom har gjort fel, du har gjort rätt. Om dom anser att du har gjort fel så får dom skylta om, för skyltarna visar inte det som dom tycker (hm, förstod vi det där?)

• Lindreas
    Joico skrev 2010-12-02 00:46:11 följande:
    Jag tycker som du! Dom har gjort fel, du har gjort rätt. Om dom anser att du har gjort fel så får dom skylta om, för skyltarna visar inte det som dom tycker (hm, förstod vi det där?)
    Haha ja! Skyltarna är otydliga, det ska inte du åka på. Men du bör betala ändå.
  • Mizzz

Jag undrar. Om det krävs P-tillstånd för de som hyr (borde bara utfärdas för de som hyr eller hur?). Då kan du ju inte ha haft ett giltigt sådant?

• sweetaly

betala och krav sedan tillbaka dem sa att du inte far strul... de maste skylta om, typ flytta ner forsta pilen eller byta ut pilarna sa att det ar en som pekar at bada hallen da alla platser ar forhyrda

• lindberg78

hmm.. är det inte så att OM man betalar så har man också erkänt sitt felande?
    Kan har fel... men ex om man får en el-räkning som man anser är felaktig så ska man INTE betala den eftersom man godtar räkningen vid betalning. Är det inte samma med böter?

• Lindreas

Nej, parkeringsböter ska man betala, det står på dem har jag för mig.

• Thursday

Man måste skilja mellan parkeringsanmärkning och kontrollavgift vid olovlig parkering. Den första gäller på gatumark och sköts av polisen, den andra på tomtmark och sköts normalt av privata parkeringsbolag. Den första sorten kan man "överklaga" hos polisen, den andra sorten är helt enkelt en räkning. Den första sorten måste man betala oavsett om man vill bestrida eller inte, betalar man inte den andra går det till som vid vilken fordran som helst.

Svar på tråden Hjälp! Parkeringsbolag hotar med tingsrätten, behöver hjälp med tolkning av vägskyltar