• Mammatilltretroll

Vem utreder dålig lukt i badrum och kök?

Vi renoverade kök och badrum för drygt 1 år sedan och ca 2 månader efter renoveringen fick vi problem med dålig lukt i badrum och kök.

Det luktar ur köksvasken och ur handfat där poppup ventilen sitter och även ibland nere vid golvet där röret går ner och ibland bakom toaletten.

Det luktar inte alltid utan det kommer liksom i små pustar eller perioder eller vad jag ska säga.. Det kan lukta både på natten eller på dagen. När vi inte varit i badrummet på någon timme eller när vi kommer in i badrummet och sätter på vatten i handfatet. Då luktar det liksom medan vattnet rinner ner...

Sammanlagt i snitt kanske det luktar en halvtimme varannan dag, men det är nog så irriterande när vi lagt ner massa pengar på att renovera!

Vi hade oturen att bli grundlurade av  första firman som visade sig vara värsta hantverkarsorten som var både okunniga och otrevliga. Det visade sig på besiktningen att de hade gjort massa fel i badrummet och vi fick efter en tvist tillbaka pengarna och anlitade en ny firma som vi har förtoroende för.

Men nu luktar det alltså och vi har haft vår hantverkare/rörmokare här och han hittar inget fel och har frågat kollegor som inte heller förstår vad felet är...
    Sen har vi haft fastighetsskötare här (vi bor i en brf i radhuslägenheter) och de har tittat ner (alltså bara med ögat) i avluftningen på taket och sen tittat bara på ytan i badrummet. Ingen hittar luktorsaken.

Nu undrar jag om någon här kanske har en hint om vad detta kan bero på?
    Om något rör var väldigt trasigt borde det väl lukta hela tiden och inte bara någon halvtimme varannan dag?
    Och vem vänder jag mig till för att utreda detta, en rörmokare eller en ventilationsgubbe?

Snälla hjälp, jag börjar känna mig så ledsen för att vi har lagt ner massa pengar på det här med renovering och så luktar det piss vilket det inte gjorde innan renoveringen... 

Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
  • Svar på tråden Vem utreder dålig lukt i badrum och kök?
  • Mammatilltretroll
    Och eftersom det luktar både i kök och badrum, även om 80% av lukten är i badrummet, så misstänker jag att det måste vara något större övergripande som inte funkar och inte bara ett vattenlås....?
    Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
  • StinaFia

det kan inte vara så att avluftningen är underdimensionerad? om du spolar i kök, tvättställ och dusch samtidigt kan du se ifall vattnet rinner undan långsammare än om du spolar enbart i tex köket!

• VildingsBravader

Om du bytte ut avloppsrören så kan det bero på bakfall dvs det vatten som ska ligga i typ golvbrunn/vattenlås och förhindra dålig lukt försvinner

Allt jag gör på Internet är sant!
Svar på tråden Vem utreder dålig lukt i badrum och kök?