• Emmec

Bristningar på brösten!

Blev jätte arg igår kväll när jag tittade mig i spegeln å upptäckte några lila "fläckar" runt ena bröstvårtan. Efter närmare granskning upptäckte jag även en bristning.
    Är bara i vecka 23 å har både före graviditet och nu ganska små bröst. Ska de vara såhär? Blev helförvånad, min mamma säger att hon inte fick några bristningar vid brösten förän vid amning.
    Någon annan med samma problem? Eller har alla det såhär? Ingen koll. :)

• Svar på tråden Bristningar på brösten!
  • alexandra 86

jo tack fick dom oxå och det e helt normalt fick mina runt v 20 och kan fatta varför nu, har ju fått värsta bomberna nu! vilket e ganska positivt, men att ha fula lila sträck på dom är nåt jag kunde ha levt utan men dom blecknar bort sen.

• Västeråstjej

Får lov att säga välkommen till klubben! Bli inte förvånad om fler dyker upp.

• AmandaPitkänen

jodå bristningar på tuttisarna var dte första jag fick... sen kom de på magen..

• tvillingmorsa

De enda bristningar jag fick va just på brösten....å rätt tidigt....

Men nu syns de inte längre, så du kan va lugn

• Maria86

hejhej!
    Mina bristningar på brösten kom nästan på direkten...men dom bleknar som bort!
    Du får tänka att det kunde vara värre=) man visar dom ju som tur är inte riktigt hela tiden=)
    Lycka till med allt!

• Svana

Jag har bara bristningar på brösten, mamma fick dem också bara där. De är helt randiga, fick bristningarna tidigt, så en del är redan vita, men får nya hela tiden. Tänker inte så mycket på dem, har ju inte precis tänkt visa mina bröst för andra än min man och bebisen. Så är jag också bara så glad att ha sluppit bristningar på magen (än så länge i alla fall, har BF på fredag!)

• Emmec

Tack tjejer för uppmuntran! Har börjat acceptera och inse (efter tjat från sambon) att det faktiskt är helt naturligt och att jag kommer vara lika snygg för det.
    Har ju bristningar på utsidan av låren å i svanken sedan före graviditeten, eftersom ja såg ut som en pinne när ja va tonåring å sen gjorde ja inte de. Å dessa bristningar kommer ju åtminstone ha gett mej en underbar liten bäbis, så de borde helt klart inte vara värre. :)
    Tack igen!

• Netta74

Bristningar på tuttarna fick jag redan i puberteten när de började växa, så de börjar vara ordentligt urblekta vid det här laget.
    Hela magen full med bristningar har jag också, fick de under den första graviditeten så de börjar också vara ganska ljusa.
    Jag har väl den hud typen att jag lätt får bristningar (även min mamma, syster och mormor har, så det går väl i släkten).

• Supermamsen

När huden brister
    Många upplever någon gång i livet att huden, någonstans på kroppen, kan se annorlunda ut. Huden kan förändras på många olika sätt och en av de förändringar som kan ske är att man får hudbristningar. Dessa kan uppstå när som helst i livet och när man minst anar det. Ett annat namn för hudbristningar är Striae som kommer av det engelska ordet "stretch" som kan översättas med ordet "sträcka". Och det är just detta som huden gör när man får hudbristningar - den sträcks ut.

Bakomliggande orsaker
    Att huden blir utsträckt kan ha en hel del bakomliggande orsaker. En vanlig anledning till hudbristningar är att huden inte har hunnit med i den takt som hudens storlek har ökat. Ett bra exempel på detta är när en kvinna blir gravid. Huden som finns på magen tänjs då ut i en snabbare takt än vad som är normalt. Samma sak brukar gälla brösten. Följden blir att huden ofta brister, vilket dessutom är vanligare hos yngre gravida kvinnor.

Det första tecknet på hudbristningar brukar vara röda eller rödlila streck som kan vara olika långa. Med tiden bleks dem till vita, mer otydliga sträck. Detta kan dock ta fler år och det är väldigt vanligt att man inte blir av helt och hållet med sina "ärr".

Vem drabbas?
    Det är inte bara gravida kvinnors magar som drabbas av hudbristningar. Vanligt är också att huden brister när kroppens yta ökar på andra ställen, såsom på höfter, lår, överarmar, rygg och skinkor.

Hudbristningar uppstår ofta fysiologiskt i tonåren när kroppsformen ändras. Pojkar får då ofta hudbristningar över axlar och armar, och flickor över höfter. Denna typ av hudbristningar brukar försvinna av sig självt inom några år.

Det är inte helt ovanligt att den som styrketränar upplever hudbristningar på överarmar eller andra ställen på kroppen på grund av ökad muskelstorlek. Andra orsaker till hudbristningar kan vara användning av starkt kortison lokalt under lång tid eller höga doser kortison i tabletter.

Hudbristningar utan viktökning
    Så kallade fysiologiska hudbristningar är mycket vanligt när man kommer in i puberteten och orsaken är ökad halt av hormoner som påverkar underhudens hållfasthet. Man behöver inte alls gå upp i vikt för att få hudbristningar över höfter, lår och bröst. Vem som helst kan alltså drabbas, oavsett vikt, även om det är vanligare att överviktiga personer drabbas.

Behandling
    Tyvärr finns det ingen behandling, varken lokalt eller i tablettform, eller någon typ av operation som kan ta bort hudbristningar. Den form som ses hos ungdomar i puberteten då kroppen snabbt ändrar form, brukar dock gå över av sig själv. Hudbristningar på mage och lår i samband med graviditet brukar också minska kraftigt av sig självt.

Det finns inget sätt att ta bort hudbristningar. Laser fungerar inte. Det finns heller inget läkemedel som botar hudbristningar så köp inte i onödan dyra preparat som är verkningslösa. Hudbristningar brukar blekna och minska med åren. Om man opererar så blir det ärr, så en operation är inte att rekommendera. Det bästa man kan göra är att låta dem vara eftersom de bleknar och minskar så småningom.

Källa: huden.nu/hud/bristningar/

• Johanna 87

Jag är i v.18 nu och är alldelses jätte randig över nästan hela brösten, det började komma när jag i kring v. 15-16 så nog är det normalt alltid.

• Miamaria77

Jag har haft bristningar på bröst och höfter sedan tonåren, har fått former av naturen men är vältränad, sånt är livet typ...

Blir det bristningar så blir det, de blir ljusa med tiden och jag tycker inte att det är nån stor grej.

Lycka till med graviditeten.

• Hildis

Har på bröst och på höfterna, men jag blir osäker på om dom satt där redan innan...får se när det är dags för magen.

Svar på tråden Bristningar på brösten!