• Stickfeber

Vill erbjuda billigare garn, en fråga till er sticktokiga!

Jag har planer på att importera och sälja garn direkt utan mellanhänder - dels via webshop och även via en lagerbutik. Jag är absolut ingen expert bara en glad amatör som tycker att garn är alldeles för dyrt!
    Till alla er sticktogiga därute, vad saknar ni eller önskar ni mer av i garnutbudet?
    Är det viktigt med "märkesgarn"?
    Ekologiskt garn?
    "Rättvisemärkt" ?

Jag känner att smärttröskeln är nådd när det gäller garnpriser, det är ju nästan en klassfråga att kunna tillverka saker själv idag??? Det ska vara billigt och dessutom tillgängligt för alla att knepa och knåpa :)

Min tanke är att satsa på färdiga stickpaket till billig peng samt ett hyfsat garnutbud till bra pris. Stickor i bambu och plast och mönster förstås.
    I huvudsak nätförsäljning med enhetsfrakt, en dag/veckan är lagerbutiken öppen med försäljning och stick-café och specialpriser.

Tar tacksamt emot massor av tankar och  idéer från er alla som gillar handarbete!

• Svar på tråden Vill erbjuda billigare garn, en fråga till er sticktokiga!
  • briar

Hej,

jag stickar inte men håller på att starta upp en liknande rörelse som du tänker dig men i mitt fall kommer jag att sälja tyger, främst från Japan men även resten av världen.
    Jag tycker det låter som en bra idé, kollade med barnens farmor som är stickgalen och hon lät positiv. Hon förfasar sig varje gång vi talas vid om garnpriserna så det finns säkert en marknad.

Lycka tillSkrattande

• Stickfeber

Tack! ja det finns alldeles säkert en marknad, men frågan är hur lågt man kan ligga i pris?
    Jag hade tänkt importera från Asien - Kina, Indien etc, håller just på att kolla upp olika leverantörer och möjlighet till märkning osv. Nu kommer det i så fall handla om ullgarner, bland - och silke, cashmere och liknande. Även riktiga lågprisgarner för pysselprojekt.
    Mitt dilemma är hur köparna ställer sig till att det inte står det "fina välkända" märket på nystanet, utan en likvärdig produkt med samma namn men hälften så dyrt...
    Likaså att det i regel är ett rekommenderat garn till ett visst mönster, och det är kanske inte dessa märken jag kommer saluföra. Min idé är att lista vilka garnmärken och typer varje garn kan likställas med, och föreslå passande garn till mönstren exempelvis.

Låter som en god affärsidé med tygerna också! Vad blir det för typ av butik, du får gärna inboxa om du vill!

• Nightmare

Båda era idéer låter mycket bra!
    Där jag bor finns det inget som är prisvärt enligt mig, visst handlar jag ändå men jag drar mig varje gång och dyker alltid djupt i billiga lådan i hopp om ett fynd eller en bit tyg för lagom pris.

Jag skulle kunna sätta mig och åka till Kinna/borås men då får man plussa på bensinkostnaden och tiden det tar! Så då köper jag hellre till ett shysst pris på nätet även om det inte är kända svenska märken!

Inboxa mig gärna när ni drar igång!

• Stormorsan

Blir det verkligen så mycket billigare i slutändan när ni lagt på frakt, tull och moms samt beräknat egenavgifter för enskild firma?

• vinterblomma

jag går alltid på naturmateriel, gärna rättvisemärkt även om det kostar lite mer. Har köpt lite alpackagarn på nätet, tycker det är ett trevligt ullgarn.

Kolla runt på olika webbshoppar för att se vad som redan finns och bestäm dig för din nisch.

• Stickfeber

Ang. fraktkostnader tull-moms osv, så är det inga jättekostnader som man kan tro. Min sambo importerar redan från Kina och våra erfarenheter är att det är både billigt och otroligt snabbt!
    Den stora kostnaden är vår Svenska frakt för att skicka till våra egna kunder...har dock ett avtal som gör att jag skulle kunna ligga på ca. 49:- i enhetsfrakt om det inte är ett jättepaket.

Egenavgifter har jag redan då jag redan idag har egen firma, så det är inget ytterligare jag behöver räkna på. Har ett eget utvecklat system för webbshopp och befintlig betallösning för kreditkort och faktura, så det jag skulle lägga ner är arbetstid att sätta igång det och research förstås och så en del jobb med foto och lägga upp produkter.
    Men det ser jag bara som ett rent nöje :)

• Raskask

Märke bryr jag mig inte om när det gäller garner. Däremot måste det vara kvalitet i märkningen, så maskttätheten stämmer, och man inte måste sticka med stickor nr 2, när det påstås vara ett garn som passar för stickor nr 3 1/2 för att det ska bli snyggt.

• Stickfeber

Det är nog det som är mitt största problem, att jag inte är så erfaren när det gäller garner :( Jag kan liksom inte avgöra vad som är bra och dåligt, men det är ju oerhört viktigt att det finns en märkning som stämmer överens med garntypen. Tvättråd, vilka stickor som ska användas etc...
    DÄR har jag det största hindret att bara köpa hem garn som har vettig kvalitet! Får nog engegera både mamma och svärmor att sticka så det glöder, ska beställa hem en del prover så får vi se hur det artar sig!

• Asereht

Jag personligen är mest förtjust i naturfibrer. Jag har inget imot att testa andra märken än de kända. Jag är inte snobb på det viset utan jag vill ha bra garn. Sockgarner är jag också en storhandlare av eftersom jag gillar att sticka sockor.

Jag tycker att idén om att skriva om vilka mer populära/kända garner produkten är likvärdig med och förslag på mönster det passar till är väldigt bra. Då slipper man hålla på att leta och jämföra själv. Jag tror många köper garnet som är nämnt i ett visst mönster för att det är enkelt. Själv letar jag ofta alternativ, både prismässigt, fiber och färgmässigt.

Men marknaden för syntetgarner är också stor iom den stora amigurimitrenden så det bästa är ju att ha ett varierat sortiment.

♥ Grabbarna Bus, Syrrans & Liten Nöffes Mamma ♥   Blogg: www.stickig.se
  • ekarny

Å Vad jag håller tummarna för att du får igång den nya verksamhet inom garn!!!
    Jag har hållt på i 1½ år nu och är helt frälst i att sticka och virka. Lär mig något nytt hela tiden.

Jag är inte mycket för märket heller när jag köper men som nybörjare köper jag ju oftast det som mönstret rekomenderar. När det gäller det där med märkes garn så syns liksom ändå inte märket när jag gjort mitt projekt, däremot så märks ju kvalitet.

För att inte överbelasta dina närmaste så be dina nya kunder allt eftersom de handlar att lämna en utvärdering av garnen. kanske iform av en kort enkät eller liknande.

PMa gärna när du drar igång och LYCKA TILL!

(¯`°?.¸Ab imo pectore¸.?°´¯)
Svar på tråden Vill erbjuda billigare garn, en fråga till er sticktokiga!