• Kimmylee

Ving el Fritidsresor, samt hotell, när man reser med 3-åringar?

Det lutar åt att jag åker till Kanarieöarna med mina tvillingtjejer på ca 3,5 år någon gång i januari eller februari. Eftersom jag förmodligen kommer att åka själv med dem gäller det att hitta ett hotell som funkar riktigt smidigt och bra. Vilken ö det blir kvittar, bara det fungerar smidigt.

Har aldrig åkt med varken Fritidsresor eller Ving och undrar vilket av deras barnkoncept som är bäst, med tanke på att jag åker själv med tjejerna?

Undrar också om någon har tips på hotell som är riktigt bra för barn i den åldern och där man inte känner sig jobbig med barn som kanske inte sköter sig perfekt vid frukost eller middagen?

• Svar på tråden Ving el Fritidsresor, samt hotell, när man reser med 3-åringar?
  • Bergling

Har inte åkt med Ving med egna barn (blir till sommaren), men några gånger med Fritidsresor.

Fritidsresor har Bamseklubben, med 1 h aktivitet på antingen för- eller eftermiddag. Förbokas hemifrån. Då lämnas barnen till ledarna som har hand om dem. Dessutom förekommer ett par aktiviteter på morgon/kväll, t ex Bamses Frukostparty, Cocos Födelsedagsfest, Bamse Stars som bokas och betalas på plats. 

Hos Ving är det mer flexibelt, med "Öppet hus" där man kan gå dit med sina barn. Dock måste föräldrar vara med hela tiden. De har också lite liknande kvällsaktiviteter. Sedan verkar de (efter att jag kollat) också ha lite aktiviter typ skattjakt o dyl, där man lämnar barnen till någon ledare som har hand om aktiviteterna.

Så har jag uppfattat det iaf. 

• bomman

Vill slå ett slag för Fritidsresor!
    Jag och min familj skulle åkt till Kanarieöarna från Kalmar nu i lördags. Pga av massa olika omständigheter så bussades vi alla upp till Skavsta. Efter ytterligare förseningar i 28 timmar (!) så valde vi att hoppa av resan då våra barn var helt slut eftersom de inte kunnat sova riktigt. Sammanlagt hoppade ett 60-tal resenärer av resan.

Vi reste som sagt med Fritidsresor, de skickade ut representanter till Skavsta som hjälpte oss, fixade mat och hotellrum. Vi behövde inte lägga ut för några kostnade. Vi fick även besked på ersättning och kompensations för förseningarna redan då.

De resenärer som reste med Ving fick inte ens tag i Ving. På helgen finns ett Journummer hos Ving som man ska ringa om man behöver hjälp. En resenär ringde 14 på söndagen utan att de svarade.

På måndagen ordnade Fritidsresor en buss för samtliga resenärer hem till Kalmar (även Vings resenärer). Fritidsresors resenärer fick då samtal från Fritidsresor samt mer ingående info om ersättningen.
    Vingsresenärer hade fortfarande inte fått tag på Ving.

Så med tanke på hur utsatt man är som resenär med barn, beroende av att allt klaffar osv så rekomenderar jag FRITIDSRESOR!!
    Lycka till med resan!

• Kimmylee

Stackars er, vilken otur ni hade! Sköt ni på resan eller avbokade ni den helt? Kul att höra att Fritidsresor var så sjysta, vilket ju känns tryggt och viktigt om man ska resa själv med två barn.

• mia maria

Nu är det jag igen som svarar, du börjar nog tro att jag förföljer dig!

Jag tror nog att det kvittar vilka du reser med; är det en s.k semesterby som du är ute efter, med All inclusive o barnklubb osv så är nog Fritidsresor o Ving ungefär likvärdiga!
    Hos Fritidsresor har du ju Blue Star o Blue Village, o hos Ving Sunwing, SunGarden o allt annat vad de heter!

Själv har jag rest med Fritidsresor de senaste gångerna, men aldrig bott på någon sådan stor semesterby utan jag tycker att det är precis lika barnvänligt på "vanliga" hotell, så länge det finns barnpool!
    Jag har som sagt bara varit i Turkiet med barnen, o där är alla så barnvänliga var man än kommer, så man upplever det aldrig som något problem att ha småbarn med sig, vare sig på restauranger eller någon annastans!
    Det är säkert likadant i Spanien också!

Är det just en sådan stor semesterby du är ute efter (Blue Village/Sunwing) eller vad för slags hotell har du tänkt dig?

• bomman

Ja, vi sköt på resan. Fick alla pengar tillbaka samt en bonus på 11200:- :)

Just nu strejar flygledarna i Spanien. Fick höra av en bekant idag att hennes dotter som reser med Ving och skulle åkt hem idag inte fått någon hjälp alls, medan Fritidsresors resenärer får mat och tillfälliga hotellrum.
    Blir ju inte förvånad direkt..

Svar på tråden Ving el Fritidsresor, samt hotell, när man reser med 3-åringar?